Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

Snickare föll från tak, vilket fallskydd och vad kostar?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 09:05:43, 16-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till en av grunderna som jag gjorde i våras levererades häromdagen teglet. Det lyftes upp med kranbil och togs emot av snickaren och hans medhjälpare. Deras jobb var att lägga ut tegelbuntarna på taket. På något vis gick det snett för snickaren och han föll på baksidan av huset. Han landade med bakhuvudet på en spetsig sten! Spräckt skallben, medvetslös, blödningar ur öronen, spräckt bäcken med mer. Ambulans till sjukhuset här i Eskilstuna och därifrån till intensiven i Västerås.
Såvitt jag har hört så kommer han att klara sig och han var i går i alla fall vid medvetande.

Fy f*n, otrevliga saker det där!

Lär er av det här!

Nu är min fråga om nån av er är väl insatta i det här med fallskydd?
Vad ska man ha, är det olika för olika typer av jopbb, vad kostar etc?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



AntonNormark

#2 » 10:43:15, 16-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ahr ju hunnit vara i byggsvängen ett tag, och är det något det slarvas med, så är det just fallskydd!..
Reglerna för takarbeten har snävts åt dom senaste åren, det jag vet "krävs" är:

-Säkerhets-sele av godkänd modell, väl fäst i taket, och på dig själv säklart,
finn ju olika modeller att hyra av Cramo, ramirent osv, bästa modellen är "modell återupprullande slangvinda", så sliupper man snava över linan, och mindre risk att få den runt lämmar vid eventuellt fall...
Länk: http://www.fallskyddssystem.se/xist4c/w ... 11841_.htm


-Godkänt räcke längs hela tak-kanten där arbete pågår, oftast metallkonsoller man bultar fast i väggarna, och trär plank genom, sen har man hel-alu varianter osv, beror lite på vad den lokala hyrfirman erbjuder..
http://www.zipup.se/alufix/alulut.html

Sen har jag för mig att man ska ha någon form av utbildning för att montera dessa sedan något år tillbaka, kom ju även krav på byggnation av arbets-byggställningar för ett par år sedan, som kräver att montören ska ha utbildad personal för resning av alla typer av större byggställningar.

Här finns lite matnyttigt:
http://www.av.se/fragorochsvar/bygg/

Övriga länkar...

-Arbete som stoppats pga avsaknad av skydd.
http://www.sr.se/cgi-bin/vasterbotten/n ... el=2084999

-Diverse faktablad..
http://osha.europa.eu/sv/publications/f ... ts/49/view

Fallolyckor händer ju emellanåt, och faktum är ju att det är slarv med skyddsåtgärder som står bakom dom flesta olyckorna, ofta för att det kostar en del att hyra "godkända saker", men det är HELT fel ställe att spara pengar på!..

//Anton
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Robban_C (trådstartaren)

#3 » 14:58:56, 16-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra Anton! MYCKET bra!
Jag har läst allt möjligt på varenda länk! Lysande!

En superkomprimerad sammanfattning är att en eller annan form av fallskydd ska användas så fort fallhöjden är över 2 meter eller om det finns nåt farligt att landa på (uppstickande föremål eller att landa i vätska/drunkning).

En av orsakerna till att jag tog upp det här är att rätt många av oss är uppe och skuttar runt på tak titt som tätt. Kanske inte i jobbet men många av oss bor på ett eller annat ställe där det finns lador, maskinhallar, förråd etc. Allt detta ska underhållas.
Dessutom vet vi av trådarna att flera av oss håller på och bygger sådana lokaler för egen räkning.

Jag ska ta ett snack med "min" säljare i nästa vecka och införskaffa nåt lämpligt fallskydd eftersom jag fortfarande har att göra på taket här hemma och det lär väl bli mer framöver också.
Sele och lina verkar vara lagom avancerat.
Jag återkommer!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

AntonNormark

#4 » 17:05:00, 17-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetsmiljö och säkerhet är något som jag alltid varit intresserad av, för där om någonstans så ser man vart snålheten bedrar visheten..
När det kommer till att spara dom sista kronorna, så ser man verkligen hur människors logiska och rationella tänkande försvinner...
Spar man tid, så spar man pengar, och att jävlas med säkerhetsutrustning tar tid...

Något som med jag med skräckblandad faschination ser väldigt ofta, är hur folk gör tunga luft kring människor, av dyra saker eller allmänt vådliga lyft, med skadade stroppar/bandsling...Ibland även enbart med spännband..

Kan ta ett exempel från förra arbetsplatsen..

En cyklonanläggning demonterades vid en fabrik, jag deltog, men valde sedan jag inte fick stoppa arbetet att avvika, för att sedan prata med en platschef...

Sista lyftet på den anläggningen bestod av två cykloner med maskinrum som skulle lyftas av från en plattform, och läggas på marken, den stod ung. 4 meter upp på en stålkontruktion, cuklonerna var delvis fyllda med spån, blött som torrt.. Där kom den första missen in i bild..

Då cyklonerna skulle skäras lös från ställningen skar basen i själva cykontrumman, vilket innebar att det blev en kraftig brand pga spånet, upprepades med den andra, fick vattengjutas i timmar..
När det var dags för lyftet så mättes en vikt på lite över 10ton av mobilkranen, då togs två 10 tons bandsling fram av demontören, dock var båda dessa skavda, till vad jag snabbt uppskattar 1/3 (skärskador på båda dvs) , och jag påtalade detta...och fick till svar:

-"det är ju två 10 tons, även om dom var av till hälften, så skulle dom ju hålla minst 5ton!"

Saken är, att om stropparna brustit, hade anläggningen svingat rakt in i kranhytten, kranföraren valde att slutföra jobbet under rådande omständigheter ändå, det är att betrakta som ett tjänstefel från båda hållen i mitt tycke..

Och liknande idiottag ser jag överallt, är en stropp skadad ska den kasseras, möjligen kan man använda till mindre noggranna områden, dra fram saker, eller liknande där hållbarheten inte spelar in...
Är det värt att riskera liv, istället för att lägga nåra tusenlappar på hela saker?.. Knappast.

Bör tilläggas att jag aldrig lånar ut lyftutrustning, och lånar aldrig heller.. Då vet man vad man har!..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Robban_C (trådstartaren)

#5 » 19:18:15, 01-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton, kloka ord! :thumme:

Sånt här köpte jag:
http://www.axelsafety.com/swe/index2.htm
Klicka på Produkter -> FALLSKYDDSPAKET -> Fallskyddspaket AXEL K1
Har redan använt och det fungerar bra men ska man jobba mycket på tak så ska man nog ha en variant som har fäste även fram. Den här har fäste i "nacken", en del andra har även fäste frampå bröstkorgen. Det spelar nog ingen roll ur säkerhetssynpunkt men det handlar om att man ju även använder selen som stöd och då är det lättare att sitta fast i bröstkorgen än i nacken. Men det fungerar faktiskt som stöd även det här.
Och jag kan säga att man känner sig MYCKET tryggare på taket med sån här utrustning!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Anders W

#6 » 21:06:11, 01-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Ännu en intressant tråd :grin:
Jag jobbar inom industrin(järnverk) och min erfarenhet när det
gäller skadade stroppar är:
fram med kniven!
Har du ingen egen kniv, låna av någon finsk medarbetare.
Ingen kan protestera om du gör detta, GARANTERAT håller
det i AD (arbetsdomstolen) om det blir bråk.
Alla större firmor har dessutom en policy om säkerhet (Skanska, NCC PEAB etc), denna gäller väl även underentreprenörer?
AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Peter Persson

#7 » 10:25:09, 03-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Anton, kloka ord! :thumme:

Sånt här köpte jag:
http://www.axelsafety.com/swe/index2.htm
Klicka på Produkter -> FALLSKYDDSPAKET -> Fallskyddspaket AXEL K1
Har redan använt och det fungerar bra men ska man jobba mycket på tak så ska man nog ha en variant som har fäste även fram. Den här har fäste i "nacken", en del andra har även fäste frampå bröstkorgen. Det spelar nog ingen roll ur säkerhetssynpunkt men det handlar om att man ju även använder selen som stöd och då är det lättare att sitta fast i bröstkorgen än i nacken. Men det fungerar faktiskt som stöd även det här.
Och jag kan säga att man känner sig MYCKET tryggare på taket med sån här utrustning!


Vad kostade paketet?
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Robban_C (trådstartaren)

#8 » 13:02:35, 03-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drygt ett par tusen ex moms. Dom hade kampanj på vår bygghandel.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Peter Persson

#9 » 14:11:08, 03-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så farligt endå, trodde de var dyrare, man har ju en del vågade övningar för sig ibland....
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Robban_C (trådstartaren)

#10 » 16:35:23, 03-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har fakturan kommit. 1996:- ex moms. Men som sagt, på kampanj. Man får säkert räkna med 3-4000 annars.
Hursomhelst så var det definitivt värt pengarna redan för den ökade tryggheten och för stödet som det ger på lutande tak. Och enbart tryggheten i sig ger bättre säkerhet eftersom man kan koppla av mer.
Men det finns också att komplettera med renodlad stödutrustning som fäster i bröstkorgen, då blir det nog ännu bättre men så mycket jobbar inte jag på tak.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se