Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningArbetsmiljö och -säkerhet

En sak som hände i verkstan...

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som rör arbetsmiljö och arbetssäkerhet här

Joakim1992 (trådstartaren)

#1 » 22:46:41, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska berätta om en olustig sak som hände i verkstan i tisdags...
Ja skulle bulta på ena bakdäcket på en gammal hydrema 906a och när ja hade lyfti upp han bak me hjälp av stödbena så såg jag att pendellåset va ikopplat så då hoppa ja in i hytta igen och och hade armstöden bakskjutna just för att de inte ska gå att komma åt någon spak av misstag men som sagt den här maskinen har sett sina bästa timmar och skulle göra sig bättre på bathso bakom nån buske

När ja vred om nyckeln så starta den och inom loppet av en sekund så va bakaxeln 1.5meter över golvet och jag han stänga av maskinen..

Jag hade en j-vla tur , hade inte pendellåset varit aktiverat så hade jag förmodligen vält för grävaggregatet stog snet åt sidan och då hade jag antingen hamnat på en helt ny hjulgrävare eller hamnat på någon av dom fyra killarna som rörde sig runt maskinen , alltså total katastrof..

Nåja, orsaken till detta va att spaken hade fastnat i fullt läge så bommen tröck upp maskinen ibak med en j-vla fart och att någon hade pillat på handgasen så den varva upp till 2000varv gjorde inte saken bättre heller..
Det kanske inte låter speciellt läskigt men de första ja tänkte på var: nej nu j-vlar kommer ja att klämma ihjäl någon av killarna när ja välter men jag han stänga av maskinen innan den välte och en tiondels sekund senare så hade den vält , jag har ALDRIG skakat så mycket i hela mitt liv som när ja klev ur hytten...
Joakim1992
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:26, 12-07-2005
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Tim_S

#2 » 22:57:18, 01-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråden flyttad /Tim_S
Användarvisningsbild
Tim_S
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:14, 03-03-2007

David Johansson

#3 » 01:24:30, 02-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fy fan det låter otäckt värre, tur att det gick bra iallafall :thumme:
Användarvisningsbild
David Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:41, 17-08-2007
Ort: Blekinge
Maskintyp: Hjullastare

Holger

#4 » 21:27:13, 03-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tur att det gick bra! Usch! Sånt vill man inte vara med om! :uupps:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Osaka

#5 » 21:36:31, 03-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olyckor är som en oväntad knytnäve rakt i ansiktet., det går j-kligt snabbt och man hinner ofta inte göra något åt det.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Joakim1992 (trådstartaren)

#6 » 22:10:24, 04-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osaka skrev:Olyckor är som en oväntad knytnäve rakt i ansiktet., det går j-kligt snabbt och man hinner ofta inte göra något åt det.


Det har du verkligen rätt i , har varit me om både och , de är inte kul något av det...men ja har tänkt på de efteråt att de va en j-vla tur att maskinen inte välte :buga:
Joakim1992
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:26, 12-07-2005
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Arbetsmiljö och -säkerhet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se