Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Diverse bilder från mina projekt och äventyr

1107 inlägg • Sida 56 av 74
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Kotten (trådstartaren)

#826 » 16:49:46, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter också som ett roligt projekt, Sparrow! :grin: Ja sommaren är ett bra mål att sikta på, iallafall för provkörning :thumme:


Ja jag hörde att du haft en sådan Mattias, kul att höra att så många har en anknytning till dem! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



roddjer

#827 » 18:26:08, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Roddjer har ju också spännande förslag som jag gärna kört runt med :lmao:

Ja, kom osökt och tänka på dig när den där bilden flög förbi i flödet ... ' :vissla:


Naaaw, nu blir jag riktigt avis. Vilken skönhet. ' :thummar:
Min farbror är ett stort fan av Saab v4 och körde några stycken (växelvis ... ' :vissla: ) som bruksbil ända in på 2000-talet faktiskt. Med stigande ålder och försämrade möjligheter att meka avyttrades till förmån för modernare bilar som lämnades på verkstad för allt underhåll. En av de v4'or han hade var också grön, fast han kallade den "opalgrön", en lite ljusare ton nästan lime-aktig. Undrar om det verkligen var en orginalfärg. Tveksamt. Den blev omhändertagen av en snubbe ingift i släkten med stort bilintresse och ska idag vara uppfräschad till toppskick enligt uppgift. Glädjande. Har dock inte sett den själv tyvärr. Hans intresse för gamla v4 har väl smittat av sig på mig också- ' :smile: Kanske inte världens bästa bil, men har en charm som är svårslagen med sina lite egna, rundade former och karaktäristiska "puttrande". ' :grin:
"Ta väl hand om den" tänkte jag skriva men ... tittar man i resten av den här tråden så känns det som en överflödig förmaning ... ' :rock_on:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Kotten (trådstartaren)

#828 » 19:20:55, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så väldigt mycket roddjer! För både de vänliga orden, och för historian :thummar: De har verkligen sin charm!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#829 » 09:31:15, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag väntar på bildelar fick jag en eftermiddag i verkstaden, tänkte se över bromsarna på Kass-Deutzen och efter lite rostlösare och fett fick jag bromsarmarna att röra sig :thumme: Ena bromspedalen var på något sätt böjd utåt nog för att inte ta i sitt stopp och istället ramla många decimeter bak, så det fick jag fixa. Men när bromspedalen skulle av så var det lite trögt med justeringen, rostlösare och värme fick den att gå bra några centimeter men sen var det tvärstopp och den gick av :ohnej:

Bild
Så det blev att fixa gängorna med gängsnitt och göra en 3cm lång m10 mutter för att skarva med. Det blev bra och nu är pedalen riktad samt fungerar :thumme: Men det var en del rostiga fettnipplar som var helt täta, då tänkte jag att jag skulle behövt en sådan vitaliserare ni tipsat om innan. Men för vad jag minns var 800kr så är det en jobbig investering, så varför inte göra en själv? :grin: Hade ju en trasig slang med anslutning för fettnipplar så den adaptern tog jag. Sen svarvade jag en cylinder som jag lättrade, borrade 8mm nästan hela vägen igenom och 5mm för resterande bit och sist gängade M10x1,0 som fettadaptern var. Sen lättrade jag verktyget och kapade en M8 bult lagom lång.

Bild
Tog mig ungefär en timme som amatör att hitta rätt material, designa och tillverka :thumme: Nu är det bara att ta bort bulten, hälla i olja, sätta vitaliseraren på en gammal nippel och dra till med hammaren så skjuts oljan i med högt tryck. Fungerade i nästan alla jag testade! :grin:

Bild
Sist letade jag i däckhögen bland fälgar jag fått från diverse ställen, där fann jag tre stycken fälgar till min Saab 96 :thummar: Nu kan jag inte hela historien helt, men som jag förstått det är detta fälgtypen som kom efter 72 för att kyla bromsarna bättre. Den typen är alltså original till min 73a, men jag tycker verkligen att den äldre designen med massa små runda hål är betydligt finare! Så jag ska försöka få tag på iallafall en till av den finare gamla fälgen så jag kan ha en bra uppsättning sommardäck med fina fälgar. :thumme: Kanske målar jag de nyare fälgarna och behåller dem eftersom jag har en uppsättning (plus reservhjulet!) och sätter bilens dubbdäck där istället, men jag hade inte tänkt köra vid vinterväglag för att bespara bilen för den rostrisken. Mycket att fundera på, men när jag har 4 fina fälgar ska de bli lite upp-piffade och få nya däck så är bilen ett stort steg närmre att brukas :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Stridis2

#830 » 11:54:30, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bild på de äldre fälgarna också? Jag ska iväg till helgen (kanske redan i morgon) och hjälpa till att lasta skrot. Vet det finns en massa gamla fälgar och tror det kan finnas av modellen du visade här. Behöver du så kan jag lägga undan om jag hittar några som ser ut att vara av rätt modell.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kotten (trådstartaren)

#831 » 13:35:24, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Har du bild på de äldre fälgarna också? Jag ska iväg till helgen (kanske redan i morgon) och hjälpa till att lasta skrot. Vet det finns en massa gamla fälgar och tror det kan finnas av modellen du visade här. Behöver du så kan jag lägga undan om jag hittar några som ser ut att vara av rätt modell.


Det vore helt underbart! :grin: Den gamla modellen är denna som jag redan har på 3 av på bilen.
Bild


Bild
Och detta är den nyare typen som jag inte vill ha. Båda typerna har 100mm mellan bulthålen samt tre "pluppar" för navkapseln :smile: Bilderna är från ett ställe som kan tänkas sälja till mig, men jag tänkte testa leta efter billigare eller finare fälgar.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Sparrow

#832 » 16:22:26, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen o-rìng lr packning på m8 skruven. Blir väl inte tätt annars :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Kotten (trådstartaren)

#833 » 22:03:41, 08-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev nästan helt tätt med 8mm borrhål och m8 bult i :thumme: Men lite dropp kommer väl ut, tänkte testa sätta en liten o-ring på bulten (nu när jag fått den idén förslagen från två håll, jag tänkte faktiskt inte på det :mrgreen:)
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#834 » 09:49:10, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satte en o-ring på vitaliseraren och det gjorde iallafall lite så den får stanna, även om jag är imponerad över hur tätt det var innan också :mrgreen: Här har det hänt lite olika saker sen sist, har haft kul med svarven så lite grejer har blivit gjorda.


Bild
Jag byggde en basic vattenpump vilket var väldigt roligt, man kan justera öppningstryck på ventilerna och den pumpar förvånansvärt bra :grin: Har börjat med en ställning och vev men det är inte riktigt klart än, målet är att ha den som en liten stående vattenpump som kan drivas av en stationärmotor. Men då krävs ju också en stationärmotor :vissla: De flesta jag har hade fungerat bra, men jag tycker att de är lite för stora för den här pumpen (de får den dubbelverkande, mer komplexa V2 sen!). Den hade passat lagom i storlek med min JAP 4/2, men där hade någon tidigare ägare kapat av utgående axel :klia: Ja ja, det var en stump kvar så jag hittade en liten remskiva för fyra kilremmar och svarvade bort två väggar så man får ett kilremspår och ett flatremspår och sedan var det bara att svarva en distans mellan axel och remskiva. Som nytt!

Bild
Den här blev jag riktigt nöjd med, ser tidsenligt ut :thumme: En sättskruv håller den på plats utöver presspassningen så den blir förhoppningsvis kvar.


Bild
Sen blev jag trött på att min svarv har världens snabbaste matning och dessutom kräver en liten specialflatrem för att fungera, dags att bygga om! Jag tog av de gamla remskivorna och började mäta; den nedre går inte att göra mer än någon millimeter större men den övre remskivan går att ha ganska mycket mindre! Så det blev att göra en ny skiva där.

Bild
Resultatet tyckte jag blev bra :thumme: Hittade ett rör med rätt innermått, sedan svarvade jag ner yttermåttet lite och skar en slits som kilspår som jag senare filade rak och lagom stor. Sist tog jag en remskiva från en generator, borrade upp centrumhålet och pressade ihop delarna - nu sitter de hur bra som helst! Får se om matningen blir någorlunda human nu. Jag gjorde även ett tunt spår i den nedre remskivan så en kilrem kan förhoppningsvis kan hålla sig kvar utan att flyga iväg, men det får vi se när jag har en rem av rätt storlek (remspänningen justerar verkligen bara 10mm).



Bild
Sen till det roliga :mrgreen: Testade att bogsera skrotdeutzen lite igen nu när jag fixat växellådan, och trots en del slitage gick det bra att få i femmans växel :thumme: Även bromsarna fungerade nu när jag sett över det! Motorn snurrade på bra utan missljud vilket också är ett skönt plus.

Bild
Tyvärr sprutade det helt plötsligt olja så det var bara att rulla hem.


Bild
Ett nedskavt rör, det måste ha varit fullt av smuts innan så det först började läcka när trycket gick upp. Tyvärr har jag inga konor man sätter på sådana rör, så jag kunde inte göra ett nytt för den nya mätaren utan det blev att kapa och klämma igen det gamla i väntan på nytt, ifall jag inte sätter en slang för den skadade biten. Det är ju inte direkt enorma tryck :vissla: Sen blev det ett nytt försök någon dag senare när lite annat var fixat, då började traktorn puffa till! Tyvärr gick den knappt igång och dog sedan så jag fick även rengöra tanken och ledningarna eftersom de satte igen sig efter någon minut, det verkar ha varit en cylinderformad gegga i bränslekranen. Byggde också på ett vred på bränslekranen eftersom det saknades, men efter allt det var fixat hittade vi originalvredet i verktygslådan :ohnej: :ohnej: :ohnej: De har säkert bara tappat låsskruven och tagit bort vredet. Då slösade man tid på det. Men iallafall, sedan bogserades traktorn vidare och efter luftning puffade den lite tills den sist gick igång!! :hurra:


Den hade lite problem med ena cylindern, vet inte varför men jag tror den kom igång lite nätt sen.

Bild
Bild
Det läckte lite i ena spridartätningen och även från en axel till oljefiltret så där får jag väl fixa lite nya tätningar och o-ringar, men den var igång! :grin: Den betedde sig lite märkligt, men efter en stund gick den att varva som den skulle - bara det att gaspedalen bara gör något i den nedre hälften av sitt slag :klia: Förstår inte riktigt, men kan vara en fjäder eller något i regulatorn som är sönder. I vilket fall som helst har den nu varit igång! Det är en del småfix kvar innan den går att köra rundor med, men detta ser jag som ett stort framsteg :thumme: Efter två år hos mig och säkert 30 år i skjulet har traktorn äntligen fått gå för egen maskin, allt efter att ha fixat:

Avknäckt bakaxel
Fastrostad motor med helt täppt oljefilter
Sneda, rostiga fälgar utan däck
Fastrostade bromsar
Knäckt växelförare i växellådan
och en hel del småsaker, men nu äntligen vet jag att den går att starta :mrgreen: Bara att fixa lite tätningar och se över några saker, sen kan det nog bli en kul traktor :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Sparrow

#835 » 11:16:03, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som du har lite trollkarlsgener i dig Kotten + nyfikenhet o optimism i överflöd. :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

PeterR

#836 » 11:26:19, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röret fixar Du lätt med lite hårdlod/silverlod. Bra jobbat!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

NilfS

#837 » 20:41:03, 17-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat!

1 person gillar det här inlägget.
NilfS
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:19, 23-04-2017
Ort: Kungsbacka
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-250 -58
IH B-275 -65

Kotten (trådstartaren)

#838 » 10:06:20, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket, alla! Ja nu går det framåt! :grin:

Bild
Saabdelarna jag beställt kom förra veckan! Förgasarsats, packningssats för främre/nedre delen av motorn, nya tändstift och nya balansaxellager. Jag är så nöjd med min bil för bildelar är halva priset mot udda traktordelar :mrgreen:

Sen blev det lite paus från mekande, här nere i Skåne har vi nämnligen haft flera dagar med strålande solsken och 15-18 grader varmt! :grin: Det måste man ju avnjuta, framförallt när byggnaderna ligger skärmande så det blir värsta sommarvärmen. Tog tillfället i akt för att gräva ner en liten plastdamm som vi fick förra året, för att göra trädgården lite trevligare och för att hjälpa alla våra viktiga vilda djur :thumme:

Bild
Bild
Det gick ganska snabbt, tog bara någon timme att fixa allt. Bryter upp lagom i gräsmattan :smile: Men jag blir ju ännu mer taggad på en stor damm, när det är varmt nog att dra igång grävmaskiner och köra så får det bli av! Försöker planera in så lite som möjligt i sommar så jag kan njuta och jobba på här hemma :thumme:


Bild
Bild
Bild
Sedan lade jag också i en del större stenar och lite grus. Detta gör att dumma insekter som ramlar i kan ta sig upp och pollinatörer som bin, humlor och fjärilar kan dricka. Det kommer även bli lite vattenväxter för skugga och skydd samt något flytande för insekterna. Redan dagen efter dammen grävdes ner hade det kommit en skräddare och en massa dykarbaggar, fullt upp :mrgreen: Får se om jag gör något bra rör som riktar pumpens flöde till en lite mer syresättande låg fontän.


Bild
Sen fick jag lite ensamtid och kunde inte hålla mig för att hämta saabförgasaren :vissla: Ultraljudstvättade den ordentligt och blåste rent överallt, sedan fick den nya packningar och lite smått som medföljde satsen. När allt var ihop monterade jag tillbaks det i bilen. och körde fram bensin, sen startade den! :hurra: Och inte bara det, motorn reagerar fint på gas! Innan gick den bara på tomgång men rengöring och nytt accpumpmembran gjorde susen. Nu återstår att ställa in förgasaren :thumme: Jag tänkte provköra men bromsarna ligger svagt på och motorn ville inte riktigt dra runt hjulen utan gungade bara, tror det kan vara något med kopplingen. Antingen är det något som ska fixas eller justeras, eller får kopplingen bytas. Lika glad är jag dock för bilen är än så länge långt under budget och eftersom alla delar är relativt billiga gör det mig inget att få en ny koppling - jag måste ju ändå ha ut allt när balansaxellagerna ska bytas så inget nämnvärt merjobb :smile: Kan gott lägga lite pengar så sommarbilen är i hög kvalite med koppling, bromsar, motor och nya däck :thumme: Planen är kortsiktigt att fixa så man kan provköra den, laga lite saker och sedan besiktiga den för att få en arbetslista innan motorn lyfts ut. Man vill ju inte göra det två gånger! Min tidsplan stämmer ännu och jag hoppas kunna jobba på så det kan bli lite sommarutflykter i den vackra Skånska naturen. :grin:

Bild
Jag märkte också att den fina, nystädade bilen fått besök när den varit öppen för vädring :mrgreen: Typiskt katter, såklart Frans vill kolla in bilen :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Mattias_E

#839 » 15:12:13, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Tog tillfället i akt för att gräva ner en liten plastdamm som vi fick förra året, för att göra trädgården lite trevligare och för att hjälpa alla våra viktiga vilda djur :thumme:

Bild


:laes_detta: :vissla:
Bild
:myzsko:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Hidsmekolek

#840 » 18:04:53, 20-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saabtips!
Inte helt ovanligt med rensade splines i framhjulsnav/yttre drivknut.
Lätt att förväxla med trasig koppling/växellåda..
Enkel felsökning, av med eventuella navkapslar motor igång växel i och kolla om drivaxelmuttern snurrar i navet!

Typisktbra å va två när detta görs, ty enligt Murphys lag kommer splinesen göra ett sista dödsryck lagom till du hunnit ur och bilen kör på valfri lingrävare. :vissla:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

7 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andrs72 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se