Nu kommer lite bilder från lite fix!
Jag bankade till saabens höger bakskärm som var tillknycklad, nu är den nästan bra nog att spackla och måla men huvudfokus var att den inte skulle vara uttryckt eftersom hjulet inte fick att få på då
Men med lite mer varsamt bankande och kosmetika på blir det nog över förväntan!
Rev också bromsarna bak eftersom bilen bromsat så dåligt. Rengjorde grundligt och tog bort lite rost innan jag lyckades få loss justerskruvarna! Det verkar ha lönat sig att köpa en bil som knappt rullat söder om saltgränsen
Sedan justerade jag upp bromsarna väldigt mycket tills de precis inte låg på, och då blev bromsen genast bättre! Men inte helt perfekt, så efter lite provkörning insåg vi att frambromsarna låg på och då var det bara att riva!
Ännu en gång verkar allt sitta mirakulöst inte-så-in-i-helvete-fast. Även här rengjorde jag, fick bort lite rost och smörjde upp så alla rörliga delar gick fint. Slitdelarna både fram och bak var i förvånansvärt bra skick! Men som allt på denna bilen har inget justerats någonsin.
Ännu mer mirakulöst var att luftnipplarna inte var fastrostade så efter luftning av bromsarna tog de nu som på en ny bil!
Sen var det inte mycket kvar, så jag fixade några små elfel och bytte ett par lampor och nu började bilen bli riktigt vettig! Fixade försäkring och bokade tid för provbesiktning, och sen körde jag dit. Till min positiva förvåning var det inte alls så mycket fel på den!
Bara ett par enkla saker att fixa, som att spänna fast batteriet med en rem och byta gummifästena för avgasröret (vilket jag ändå tänkt göra). Frambromsarna låg också på lite men nu när jag kört lite mer har kolvarna börjat gå lättare så det problemet har jag inte längre. Iallafall, för första gången på 19 år får min lilla saab nu framföras på allmän väg - lagligt!
Jag har en månad på mig att fixa de sista smågrejerna innan efterkontroll, då ska den allt gå igenom! Hade ju som plan att riva ur motorn och byta balansaxellager +
koppling, men det får nog vänta lite eftersom problemen har blivit mildare och det inte fanns någon anmärkning där så det är bättre att göra storfixet när man inte har tidspress.
Sedan dess har det blivit ett par smårundor till de lokala sjöarna och saaben går som en dröm
Det är en riktigt underbar bil att köra runt med, helt okej att framföra i 80 (även om man är van vid lite mer accelerationsförmåga!) och förvånansvärt pålitlig. Har äntligen hittat tempgivaren på motorn så snart fungerar nog tempmätaren också, men efter flera längre rundor har jag fortfarande inte märkt något problem med att den skulle bli för varm så det är ju nästan löst om man har tur
Sist kan jag också bjuda på en bild när baklastarna får jobba. Huset ska målas om och tidigare ägare har byggt ett konstigt litet uterum med stålstomme, men på 10 år här har det endast använts två gånger eftersom det varit dåligt placerat, instängt och med enda ingången utifrån. Så nu var det dags att bli av med, först drog vi med 640n men då försvann en vägg helt plötsligt så vi startade Chasesiden som fick hjälpa till. Riktigt kul bild tycker jag
Jag tog detta som att det är bra med två pålitliga
hjullastare, pappa tog det som att chasesiden fungerar nu och borde säljas snabbt
Iallafall, allt är bra på torpet och jag njuter av sommaren. Hoppas även ni läsare gör det