Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Min MF-35:a

409 inlägg • Sida 9 av 28
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Mattias_E (trådstartaren)

#121 » 19:55:30, 31-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya däck införskaffat och monterat på traktorn.

Inhandlade hos IT Däckservice i Hässleholm till bättre pris än via nätet med frakt + att man fick dom monterade på fälg, mot en avgift naturligtvis.

Blev BKT TF90 6.00-16 6PR för 835:- stycket inklusive moms. Även nya slangar monterades.

Bild
Bild
Bild
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72



wol

#122 » 02:07:52, 01-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya däck till ett bra pris och BKT är ju dessutom ett ganska bra fabrikat och det är ju sådana däck som det skal vara fram på en traktor.
Jag fattar inte varför en del skal kränga på några begagnade personbilsdäck dom är ju värdelösa och fula det enda som är positivt med dom är väl att dom håller luften men det är väl det billigaste alternativet.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Mattias_E (trådstartaren)

#123 » 22:01:21, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personbilsdäck gör sig inte på traktor, vet inte varför man vill ha det mer trögstyrt än nödvändigt.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#124 » 22:07:16, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Premiärturen blev med fullastat släp med ved ner till en kompis i Sjöbo, ca 12 mil T&R längs småvägar. Dottern hade staplat det väl så strax över 2 kbm mestadels kluven lövved lär det ha varit i leveransen.

Skönt väder för en tur, dock en 20-minuters regnskur på vägen ner, men som tur var så hade jag stora ytterrocken med, dock inga torkarblad monterade på glasögonen :mrgreen:

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Rubert

#125 » 06:55:54, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tittade på bilden med vedlasset upptäckte jag att det var något på traktorn som saknades, Ljuddämpare/gnistskydd.
Traktorer med "avgasrör" är inte så vanliga i Sverige.
Jag tittade igenom hela tråden och såg den var borta redan på första inlägget.
Det är en jättetrevlig tråd om en 35'a som hamnat på ett välfungerande seniorboende.

3 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Mattias_E (trådstartaren)

#126 » 08:55:20, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar... välfungerande seniorboende var det ja :mrgreen:

Den har nog aldrig fått så mycket rundsmörjning och oljeservice som nu, men så går den ofta längre sträckor varje sommar. Ska jag gissa så blir det närmare 200 timmar per år som till största delen avverkas under den varmare delen av året :driver:

Gällande det nedåtgående avgassystemet så mynnar det ut i höjd med bakaxeln och det har en liten ljuddämpare/gnistsläckare som sitter under fotplåten, så det är inte rakt rör hela vägen.

För bok över antalet timmar och hur mycket jag tankar, den ligger rätt exakt på 2 liter per traktortimme oavsett hur den används och omräknat till liter per mil blir det ca 1.2 liter per mil vid landsvägskörning. Tror jag har fått den att dra 2.5 liter per traktortimme mellan två tankningar en gång vid plöjning av gammal vall.... eller om det var vid harvning av densamma.... :klia:

Det är en seg liten traktor, nu har jag ju inte dragit något över sig tungt efter den vid landsvägskörning, men ett lass fullt med blöt ved hem från skogen i vintras är nog det tyngsta, däcken på släpen var rätt så väl ihoptryckta såg jag när jag kom hem :vissla: men jag har hittills aldrig behövt växla ner i någon backe utan den bara morrar lite högre och knatar på, en riktig kämpe.... :shake_hands:

Körde ju över Hörby igår och alla som känner till den trakten vet att platt är det då inte och gott om rejäla långa backar finns det gott om, men det märktes inte att man hade 2 kbm ved på lasset.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#127 » 22:57:35, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vanligt på onsdagskvällar när det är sommarmånader så var man på plats på grill- & cafékväll vid Tykarpsgrottan strax utanför Hässleholm.
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#128 » 22:36:57, 21-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förra veckan så var det Klippans Maskin och Teknik, denna helgen ett lokalt litet evenemang i Häglinge med traktorer och maskiner som arrangerades för andra året i rad och nästa vecka är det Teknikens dag i Bjärnum, fullt upp.... och folk är överlag duktiga på att hålla avstånd.

Bilder från förra helgen som sedan tidigare är postade i Kottens projekt-tråd.
Bild
Bild
Bild


Här nedan ifrån dagens evenemang, även idag sågs två resliga ynglingar till även om de inte är med på bild, frågan är om man då finns som en viss annan mystisk person här på M, som inte finns.... ryktet säg att de kom och lämnade i en grön päronhalva :driver: :thumme:

Jag hade samlat ett gäng som först möttes mitt i byn innan gemensam avfärd till träffen, var uppskattat. Vi blev två BM 320 Viktor, två MF-35:or och en Grålle som gjorde gemensam färd och totalt på träffen blev där strax över 20 traktorer och maskiner, bland annat en BM-tröska från -68 samt en stor Kockums skogsmaskin. Naturligtvis strax efter att Kotten och HVA59 kört så startades alla maskiner upp en i taget så att publiken fick höra alla maskiner och få lite fakta kring maskinerna. Även Porschen.... :djaevul:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#129 » 23:17:22, 21-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter träffen så bar det iväg en liten bit utanför byn för inköp av en liten husvagn.

Varför skriver jag det här? :idee:

Jo, för att jag har sedan inköpet av traktorn haft en tanke om att köra runt minst ett landskap med traktorn, nämligen Blekinge för att det är så väldigt fint och där finns gott om småvägar, sen finns tankarna på att även köra Skåne runt dock ska detta inte ske en och samma sommar.

Så här är stolt ägare tillsammans med hela ekipaget, nu behöver jag bara koppla in så jag har blinkers till husvagnen samt en sidospegel så man kan våga göra vänstersvängar utan att få någon dåre på omkörning rakt i sidan....
Bild

Vagnen är en Adria Scandinavia 400 från -86, alltså en liten vagn på 4 meter, vilket är precis på den övre gränsen som jag kikat på vagnar i, tanken var 3-3.5 meter - max 4 meter. Dock är inte detta en storleksklass som det finns så många vagnar i, men jag har inte haft någon brådska med att försöka hitta någon men av en slump så stod denna hemma hos en som jag nyss lärt känna, tack vara att jag en kväll tog traktorn med vagn upp till badet, och jag kommenterade när jag var hemma hos honom att en sådan vagn hade varit perfekt efter traktorn och han säger att den är till salu.... :laes_detta:

Så han visade vagnen och talade om allt som han kände till, bra som dåligt och vi kom fram till att för 5000:- gör vi affär :shake_hands: Inte mycket att tveka på där inte.
Bra däck och en flaska gasol ingick också i priset, kunde fått den besiktigad också då den gick ur perioden tidigt i våras, men med tanke på priset så sa jag att det löser jag själv om jag tycker att det behövs.

Ingen ny vagn, men perfekt för mitt ändamål :mrgreen:

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

dea

#130 » 06:59:40, 22-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till husvagnen :thummar: blir perfekt att åka runt med.

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

HVA59

#131 » 18:37:22, 22-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter riktigt spännande med husvagnen! Hade jag haft nån lite pålitlig traktor så hade jag lätt gjort en sån traktorsemester jag med, har haft funderingar på det i alla fall!

Fasen att vi missade den där uppvisningen där i Häglinge, hade verkligen velat höra den där Porschen igång! Den var hur fräck som helst, men men... Det var kul att se när dem tröskade också så det får man va nöjd med :thumme:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Sparrow

#132 » 21:54:37, 22-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är välkommen till Blekinge Mattias :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

texas5020

#133 » 07:07:28, 04-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns en Porsche på en gård hemma i byn i min ungdom, den hade ett säreget ljud som hördes på långt håll... Tyckte det var konstigt att den inte hade nån grill när jag var liten. :klia:

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Mattias_E (trådstartaren)

#134 » 21:55:42, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte fler bilder än dessa två från helgen, men det kanske HVA59 eller Kotten har eller om det kommer upp i någon av deras projekttrådar?

HVA59 hörde av sig i veckan och undrade om vi skulle göra slag i saken och slå några ängar nu när det var definitivt att arrendatorn inte ville ha dessa längre, uppgraderas maskinpark med för stora maskiner och gott om vildsvinsbök så de var inte slagna på minst ett år, om inte längre med tanke på allt gammalt visset gräs/förna som de gamla vallarna bestod av.

En lätt överexponerad bild från idag men här kan bäst man se en av de gamla vallarna med allt gammalt gräs som vi försökte slå med slåtterskär. Biten som är kvar oslagen är dessutom rätt så låg och tunn, det mesta har varit betydligt tjockare. De tjocka tussarna som ser ut som stående gräs är högar av gräs som legat ovanpå kniven som lossnat när jag lyft balken för att vända.
Bild

Här är en bild från igår när jag väntade på att HVA59 och Kotten skulle anlända, föga anade jag att några hundra meter bort längs vägen så har muttern som håller slåtterbalken gängat av sig och tur i oturen så lander balken ovanpå en stengärde och ett par fingrar och en kniv bröts av. Eftersom stenutlösningen (ironi) inte löste ut så såg jag idag att även högra infästningen till trepunktslyften har krökts inåt när balken trycktes bakåt. Inte värre än att det med en massa värme säkert går att rätta till, ramen består av tjockt plattjärn. Resultatet är att själva balken möjligtvis pekar lite framåt i nedfällt läge, men inget som påverkar funktionen något negativt.
Bild

Där var några missöden till både före och efter, men dessa stod Kotten och HVA59 för, men dessa får de själva redogöra för :vissla:


Med tanke på förutsättningarna så har det ändå gått riktigt bra och det mesta av gräset har faktiskt blivit slaget fastän det oftast mest såg ut som att man förde en tjock korv med gräs rakt över knivbalken. Tjockt och blött gammalt gräs så det ville mest stocka sig över kniven och inte glida av med någon reda och körde man fortare så blev resultatet bara att den inte han klippa och gräset åkte ändå inte av knivbalken.

Så är det bara vettigt väder till nästa helt så ska det sista gräset slås och HVA59 fick tag på en gammal släpräfsa som var omgjord med dragstång till traktorn så han har med familjens BM 400 börjat dra ihop gräset så vi kan tippa det i skogen så det blir finare vall till nästa år, som förhoppningsvis inte är lika svår att slå.

Är det någon som har några extra fingrar till en IH slåtterbalk så är jag intresserad, lånat två från Kotten.

Ett stort tack till HVA59 och hela hans familj, det bjöds på korvgrillning i fält samt hembakade kakor och äppelkaka med kaffe i långa banor till fika och idag så bjöds det på smörmadar på hembakt bröd, mer hembakat fikabröd och kaffe :eat: :buga:

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Stridis2

#135 » 22:05:33, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag var liten och vi högg med slåtterbalk fick jag ofta gå bakom slåtterskäret med en träpinneräfsa och dra bort gräs som inte gled av av sig själv. Även räfsa framför skäret när man var tvungen att hugga ut i redan hugget gräs, t.ex. vid trekantiga åkerlappar.
Det är viktigt att det är träpinnar och inte något med järn eftersom det är lätt att man råkar få ner räfsan i kniven. Nya räfspinnar är lätt att göra, men stålpinnar i slåtterkniven blir inge bra... :vissla:

Så nu vet du vad du ska sätta Kotten och HVA59 på! :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se