Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Ha en bra dag!

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Min MF-35:a

140 inlägg • Sida 10 av 10
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

HVA59

#136 » 22:24:38, 10-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog lite bilder och kanske nån liten filmsnutt med på gång :smile: Tog inga själv men mamma var ju med och hon dokumenterade lite.

Tack själv för i helgen, det var kul att du ville komma och hjälpa till, annars hade det aldrig blivit nån ordning på de där gamla ängarna igen :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior - 1945-46
Farmall DF - 1953
Munktells BM-10 - 1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930 talet
Berg VL-3 -1940 talet
Berg VL-3 -1930 talet (objekt)
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Karl-Erik stationärmotor - 1926?
Eureka Storebro S.I.T - 1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Kotten

#137 » 07:57:21, 11-10-2021

Ja det var en riktigt fin helg! Jag har som tur lite bilder :smile:

Bild
Bild
Träbiten på min slåttermaskin gick av när vi körde lite fort, fick sedan en aningen tjockare tillverkad i långsamväxande norrlandsvirke :thumme:

Bild
Bild
Bild
Bild
Men mot slutet gav sig istället den gamla tunna knivbalken såklart :mrgreen: Det ska nog gå att laga, men först ska jag se om jag kan få dit ett annat skär som Mattias hade. Det blev iallafall en del slått!

Bild
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: Saab V4 -73
Deutz D10006 -74
Deutz F2l514/51 Hochrad -52
Deutz F2l514/50 Hochrad -52
Fordson E27N Höglund ~48
Fordson N Låglund -36
Oliver 25 -48
IH B275 Ratrod -61
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Mystisk BM55 baserad traktorgrävare 60 tal
Chaseside baklastare -60 tal
Midwest Utilitor -1919
En hel del stationärmotorer

HVA59

#138 » 21:55:38, 13-10-2021

Så, jag lovade ju några bilder med ju :smile:
Tog bara ett tag som vanligt när jag ska göra nåt :ohnej:

Efter ett tafatt försök av mig att hålla slåtterbalken uppe fick jag skjuts den sista biten till platsen av Mattias :vissla:
Bild
Full fart på slåtterskäret!
Bild
Nån mysko typ som åker snålskjuts på slåttermaskinen? :mrgreen:
Bild
Bild
Det ser kanske inte så snyggt ut, men efter omständigheterna blev det riktigt bra slaget, trots att det ser lite klumpigt ut
Bild
Expertisen samlad för att reda ut vem f*n som kört sönder Kottens fina slåttermaskin :cool:
Bild
Mattias är ihärdig! När vi kom dit dagen efter hade han redan kört klart det lilla som var kvar på den stora åkern, och fullt redo att ta sig an den lilla
Bild
Själv gjorde jag ett ärligt försök att börja rensa upp efter första dagens slåtter, det var kanske ambitiöst, men gick bra, ända tills jag körde över min räfsa efter att ha tippat första lasset :ohnej:
Bild
Var och fick tag i denna istället, gammal ja, men funkade riktigt bra fast den stod inväxt i ett träd! Med ett snöre bundet i hytten kunde jag sköta utlösningen och efter lite övande kunde jag faktiskt göra helt ok strängar med den. Riktigt rolig!
Bild

Har lite videosnuttar med som är lite roliga, men nån viss kameraförare var väldigt duktig på att prata genom hela klippen :vissla:

Som lite context så är gården som skymtar i bakgrunden inte vår (längre), det är min morfars föräldrahem. Hans föräldrar flyttade därifrån på 60-talet och sålde gården, men behöll marken. De flyttade till en annan gård en liten bit längre bort istället. Gammelfarfar dog ganska tidigt, men gammelfarmor levde fram till 2008, när hon blev gammal tog morfar och hans yngre bror över driften av stället, men efter hand har även de blivit för gamla för att kunna ta hand om det, så sen 2 år har vi haft hand om det istället. De arrenderade ut åkermarken, men i somras sa arrendatorn upp arrendet på dessa två åkerlapparna. Så jag tyckte det var synd att det stod och växte igen, och tack vare Mattias och Kotten så verkar det nu kunna bli lite ordning på åkrarna igen :smile:
Så nu har jag tagit över din tråd så det räcker för ikväll Mattias :mrgreen:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior - 1945-46
Farmall DF - 1953
Munktells BM-10 - 1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930 talet
Berg VL-3 -1940 talet
Berg VL-3 -1930 talet (objekt)
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Karl-Erik stationärmotor - 1926?
Eureka Storebro S.I.T - 1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Mattias_Edeslätt (trådstartaren)

#139 » 15:48:46, 16-10-2021

Varit torrväder sedan igår förmiddag så idag så körde jag upp igen för att slå sista biten som inte hanns med förra helgen. Blåste en del också och inget morgondis så det var förhållandevis torrt dessutom.
Bild
Bild
Bild

Började vid 11-tiden och var färdig en knapp timme senare.

Sedan blev det hem och göra i ordning för vinterförvaringen, blev till att demontera kniven och lite fingrar för att rengöra ordentligt, mycket skit med gräs/jord som kladdat ihop överallt i balken. När jag väl kopplade ifrån slåttermaskinen så blev det väldigt uppenbart hur krökt hela A-ramen blev efter förra helgens olycka. Tryckt ner järnet som bakre stödbenet sitter fast i att det inte längre ger något stöd till maskinen så den kan tippa framåt så jag fick sätta en träbit som stöd.

Det har varit rejäla krafter framme... :help: Men ingen blev skadad och och maskinen går att laga eller ersätta :shake_hands:

Bild
Bild
Bild
Bild

Får se om det går att räta upp med gissningsvis gott om värme och våld eller man ska leta efter en annan IH slåtterbalk och ta nuvarande som reservdelar :klia:
Funktionsmässigt är det inget fel på den mer än att den lär vara lagom rolig att försöka koppla på igen.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_Edeslätt
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: MF 35

texas5020

#140 » 12:11:37, 17-10-2021

Klart den går att rikta, spänn fast den på lämpligt sätt och rikta pö om pö med ett spakblock på de ställen som behövs, ev i kombination med värme.

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider