Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Min MF-35:a

410 inlägg • Sida 23 av 28
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Mangan

#331 » 22:54:11, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:En lisa för själen att ge sig ut på småvägar och uppleva naturen i sakta mak runt 20 km/h och stressen och bekymmer formligen rinner av en.
En körig dag på jobbet med en massa möten och administration och bara tanken på att ta sig en tur ut med traktorn när man kommer hem gör en gott... :driver: :thummar:


Sitter och ögnar igneom den här tråden nu, har en 135:a med samma typ av hytt och samma fina patina. Kanske det blir en liten tur när vädret är fint. :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)



Mangan

#332 » 20:43:45, 30-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kommit till slutet, gillar skarpt dina ideer till förvaring. Jag har allt i en låda ovanpå motorhuven, men snart ser jag inte vägen längre...

Detaljbilder på dina infästningar av verktygsklåda och tvärregeln skulle vara kul att se.

1 person gillar det här inlägget.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Mattias_E (trådstartaren)

#333 » 21:14:59, 30-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ordna det i helgen :photograph:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

magloman

#334 » 22:03:15, 30-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: Känner igen den där smidigheten i hytten när jag sitter i 430in. Har man väl kommit på plats vill(kan?) man inte komma
därifrån sen. :mrgreen:

Ett trasslande med alla spakar mm. Mycket trevligare i större maskiner med plant golv, som tex Zetor 8011.

Bra o kunna lyfta direkt i trepunkten med gafflar när det är stora as. Har sabbat min lilla timmerkran på zetorn i dagarna på såna där grova igen. Det är brytpinnen i svängen som går av när man hålls med grova. Har bytt den förut så ska nog gå bra. Men som sagt, rätt verktyg vid rätt tillfälle är viktigt om man inte gillar att laga.

Man får hoppas dom utrymde alla hus inom trädets räckvidd iaf när dom inte hade mer koll än så där :svettas: :ohnej:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

raggsockan

#335 » 04:08:06, 01-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja samma i dextan , har ju halvbands hjulet rätt i dörrhålet med , fått sig nån flygtur när man trampar fel :myzsko:
nästan enklare och krångla sig ut igenom takluckan :mrgreen:
smart med bal snöret :thumme:
de knycker jag på stuts innan du lämnar in till patentverket
har satt in mf165 stol och höjt för å få dit returen till lastaren så blir väldigt intressant kroppsställning och pilla i handbromsen :lmao:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

2 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

David, Luleå

#336 » 10:53:47, 01-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ska just handbromsen vara så oergonomisk. Den används ju skitofta. Bilen stänger jag alltid av innan jag kliver ut och då ligger växeln i. Men traktorn vill jag ha igång när jag går ut och kollar för att sen hoppa in och köra vidare utan att stänga av hela tiden. Och då måste den ju dras åt.

Min är ljusår bättre än på din. Men fortfarande en spak nästan nere på golvnivå som man måste böja sig krokigt för att nå. 15 cm högre placering och det hade vart perfekt från fabrik.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Mattias_E (trådstartaren)

#337 » 21:54:48, 01-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motionerat R22:an idag på högen med stockar från grannen och tog släplasset med vedkapen för att sedan hämta det sista som var kvar.
Bild
Bild
Spånorna yr, nyfilat efter att ha hittat en spik. Lyckades även tippa svärdspetsen i asfalten så filen fick också arbeta idag :screwy: :svettas:

Bild
Nytt lass på släpet och förra lasset ligger nu i den stora högen :hurra:

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#338 » 12:20:47, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Paus i Bregott-fabriken efter att jag satte yxan i foten igår när jag kapade och klöv ute i skogen. Blir först 14 dagar på kryckor och får ej stödja med foten, sedan stödskena efter det, säkerligen kryckor till det med :sad:

Jag som skulle vara i skogen hela påsken ... :snow:

Bild
Strax innan, strålande solsken och fågelkvitter efter att jag kapat och börjat kasta upp på vagnen. Skulle "bara" klyva lite av de grövre bitarna först ... :idee:

Kommer att köpa riktiga huggarkängor nu och även använda skyddsbyxorna även när jag bara ska klyva ved, lätt att vara efterklok :screwy:
Bild
Vanliga arbetstofflor och byxor är ingen match för en yxa som slinter tydligen :snow:

Bild
Första omläggningen på akuten i Hässleholm, men där kunde de inte sy så jag blev slussad vidare till akuten och ortopeden i Kristianstad för att sy och röntgas.

Bild
Fem stygn senare, strax innan ny inpackning av foten. Missat alla senor men röntgen visade att jag träffat ett litet men ack så viktigt ben.

Gör ont så in i hela h... just nu, antar att det är bra svullet nere bland senorna. Har fått morfintabletter som inte hjälper något värst.


Slant helt enkelt, hade en alldeles för låg kubbe så jag satt på draget till kärran och klöv med en liten yxa och eftersom jag hade kastat dit många bitar att klyva så satt jag med fötterna i farans väg ... :snow: Se till att hålla arbetsytan fri är lärdomen ... :vissla:

Som tur var så har jag alltid första förband med mig i väskan med fika så jag kunde slita fram det och lägga om efter bästa förmåga ute i skogen. Tänkte först att det bara var lite ytligt men insåg kvickt att det blödde ordentligt så fram åkte förbandskudden. Hade ingen direkt smärta och när blödningen var hjälpligt stoppad så packade jag ihop och körde hem de 30 minuterna med traktorn från skogen och därifrån tog jag bilen till Hässleholm. Därifrån fick jag ordna skjuts och tur var väl det för när väl smärtan kom så kunde jag inte ens stödja på foten. Jag var så nöjd över att det knappt kändes något och jag kunde halta mig fram utan problem :vissla:

Kommer hädanefter bli bättre på att ha på både huggarkängor och huggarbyxor även om jag "bara" ska klyva lite....

Ta hand om er och tulla inte på säkerheten :thumme: :rock_on:

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Ivar Risslén

#339 » 12:25:06, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lider med dig. Det var tur att det inte var kedjesågen som skadade dig.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mattias_E (trådstartaren)

#340 » 12:40:28, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, fy ... Eller vedkapen. Ska ta med en skiva så att det man kapar kan kasa lite mer åt sidan så det inte hamnar precis vid arbetsområdet och fötterna om man står längst till höger för att kapa.

Har huggarbyxor men dragit mig lite för att köpa riktiga kängor då de är dyra. Men nu kommer det att införskaffas. Men oavsett så hade jag inte haft varken kängor eller huggarbyxor på mig igår, jag skulle ju bara kapa och klyva ... Så tofflor och vanliga arbetsbyxor åkte på som vanligt.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Sparrow

#341 » 13:06:52, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands: Får hoppas att det läker på en månad så vi får se dig på W&T 1 maj.

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

David, Luleå

#342 » 14:59:39, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj aj. Lider med dig. Inte bara för skadan utan även hur jobbigt det kan vara att man inte får göra klart nåt man planerat att göra.

Krya på dig.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Mangan

#343 » 15:32:10, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadu, det är inte bara maskiner som är farliga. Jag tycker du skall ta ett djupt tag i plånboken och köpa ett par BEKVÄMA kängor. Annars blir det lätt att man drar sig för att ta på dom.

Jag kan varmt rekommendera Harz från Engelbert-Strauss.

https://www.engelbert-strauss.se/skydds ... 484-1.html

Dessa är så sköna och lätta, att jag använder de som vanliga vandringskängor också. Sulan slits lite fort, det är det enda negativa.

Hoppas du blir så pass frisk så du kan komma ut, gör nu som du blir tillsagd och köp kängor!!! Englebert-Starus har även ett par bra och slitstarka huggarbyxor, om du nu behöver det också.

1 person gillar det här inlägget.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Mattias_E (trådstartaren)

#344 » 15:57:31, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huggarbyxor har jag skaffat sedan tidigare, Oregon Yukon. Dröjde med det med tills man vara nära byxan en gång. Sent ska syndaren vakna... i tid den gången, inte i tid denna gången.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

jonnordvall

#345 » 18:16:01, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fy fan. Ja det är lätt hänt. Min vår/sommar sket sig fint efter lite arbete på egen hand och bra lär jag ju aldrig riktigt bli.
Hoppas det läker bra nu och du blir återställd!
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se