Eftersom jag skrev lite om saaben förra veckan kan jag slänga med ett par bilder här, den trivs bra i Lund några veckor
Motorvägen ner gick nästan lika snabbt som en vanlig bil. I nedförsbackar var det inga problem att uppnå hastighetsbegränsningen - men i uppförsbackarna går den ner till 80km/h.
Saab i Lund. Det är mest gubbar och hundar som kollar, men mina kollegor och vänner verkar tycka den är kul
Sen i helgen plockade jag av hjulet med pyspunka från min lilla vinschvagn. Mina slangar hann komma till helgen så det var bara att byta
Smidigt nog bestod fälgen av två pressade halvor som är bultade i varandra, väldigt smidigt att dela hemma! Jag drar mig alltid för att kränga
däck då det sällan känns värt att vålda med själv hemma, men när det ska lämnas iväg blir det snabbt några hundra kronor och att man behöver ta ledigt från jobbet för att planera in det.
Allt gick smidigt och fälgen var fin invändigt så nu är vagnen i drift igen
Får rensa av den någon dag, och göra ett smutsskydd för hjullagret.
Det hanns även med att smida ihop ett
avgasrör till SAME av lite bitar som fanns hemma, samt göra en förstärkning från hytten. Tur jag har HVA59 som svetsar bättre än mig
Sen tänkte vi provkoppla en gammal
plog jag hade liggande - kanske hade passat till nästa helgs plöjning! Dock var plogens sprintar för korta för lyftarmarna och flera saker satt fast eller behövde omvårdnad, så det blir nog inte av med denna iallafall. Samen går iallafall fint att köra runt med, och startar vettigt med laddat
batteri och lite gas
Nu är den dessutom försäkrad om man vill ställa på den och provköra någon längre sträcka.
Nästa mekardag fick jag ett ryck och en uppenbarelse och tänkte fixa mitt
hjul till min Deutz F2l514. Fälgbanan var ju upprostad och en liknande
fälg verkar svårt att hitta, men jag fick för mig att bygga om den gamla fälgens centrumplatta till en fälgtallrik som kunde passa ett annat hjul jag har med rätt dimension
Bara hitta billiga begagnade 14,9-30 var ju inte så lätt, men som tur är har jag bra kontakter
Så jag skar loss centrum från den gamla fälgen. Det är tydligen bara en 8mm plåt! Inte konstigt att fälgarna brukar bli lite sneda med tiden.
Tanken är att borra hål, förstärka och göra distanser så hjulet kan se ut såhär.
Det visade sig att halva plåten hade böjt sig utanför centrum, så längst ut diffade måtten med 12mm. Jag mätte på lite olika ställen och ritade upp så jag fick en uppfattning för hur geometrin såg ut.
Sedan spände jag fast plåten i lite olika saker och testade rikta den med
slägga, men det hjälpte bara 1-2 mm.
När man spänner upp tallriken igen så återgår den gärna till sin sneda form
Väl monterad kunde jag iallafall sätta upp ett tungt ställ på golvet och med blyertspänna snurra tallriken så det blev en cirkulär markering från centrum
ungefär vart de senare bulthålen skulle komma. Tallriken är lite i minsta laget så hålen kommer väldigt nära kanten, men med förstärkningar blir det nog bra.
Tack vare hydraulpressen på HVA59s jobb kunde vi få fälgtallriken några millimeter bättre, och sedan kunde vi borra hål med hjulets gamla fälgtallrik som mall.
Sedan fick jag idén att använda den gamla fälgtallriken som extra förstärkning, den har ju perfekt
bultdelning och är en grov plåt som inte skulle synas på baksidan av fälgen! Jag skar loss den yttre ringen med plasman och spände sedan ihop den blivande tallriken för att få lite svetssträngar. Efteråt provmonterade jag igen och nu slog fälgen bara på 3-4mm, så det sista justerar jag nog med längden på distanserna så borde hjulet gå rakt nog för 23km/h.
Distanserna är 40mm
axel som är planade och borrade med 16,5mm borr. Jag svarvade dem i varierande längd om ca 4mm så när allt är ihopmonterat blir det nog bra
Det var det sista som hände söndag kväll, mitt nästa jobb är att köpa 6st M16x130 bultar att spänna ihop allt med innan det är dags att provköra det bonnalagade hjulet
Inte den absolut finaste lagningen, men håller det och ser någorlunda okej ut så är jag glad. Alternativen var få och dyra, detta blev iallafall nära gratis och roligt
Alla av helgens projekt visar att ibland kan det ta ett tag att hitta delar eller tänka ut hur man ska göra, men sen går det smidigt när man väl kommit på det