Snillen Spekulerar
Mycket yrande blev det... Folket på Elho flinar väl brett när de läser detta...
Dubbel Cylindern är till för den automatiska djupregleringen...
Cylindrarna har olika storleks förhållande mellan stång och kolvsidan for att få 2 olika djupreglerings lägen.
Stångsidorna är förbundna med trycksidan på P linjen (den som
driver strängläggarna och inmatningsrotorn)
Kolvsidorna är kopplade till lyftcylindern för dragbommen.
När trycket I p-linjen blir för högt lyfts maskinen automatiskt och trycket stabiliseras.
Orsaken att vi har en cylinder emellan är följande:
- Vi vill att maskinen skall lyftas när det går tungt (runt 170bar, för att maximera traktorn pumpeffekt), men vi vill kunna lyfta maskinen manuellt (med traktorns hydraulik) med betydligt lägre
tryck, lägre än normalt arbetstryck för P linjen för att det skall fungera på en
traktor utan kompenserat ventilbord.
- Vi vill kunna överstyra automatiken från traktorn, det kan vi nu genom att vi kör dubbelcylindern i ändläge, då kan vi endera lyfta upp maskinen från marken helt, eller tvinga ner maskinen i jorden.
- När maskinen utrustas med en separat oljepump för inmatningen och strängarna får inte oljorna blandas, med en cylinder emellan hålls de åtskilda
Cylindern i den teleskopiska dragbommen är även kopplat till bommens lyftcylindrar, så att om man kör på ett markfast hinder lyfts maskinen upp ur marken.
Bollkranen gör att man kan låsa dragbommen när man kopplar lås redskapet.
En annan fördel med det utförande vi har är att om endast en strängläggaren går tungt så kommer den ena inmatnings motorn att fungera som en pump, vilket gör att vi kan få över 270 bar åt strängläggaren fast vi bara får 180 bar från traktorn.
Jag kan nog ladda upp ett hydraulschema om nån är intresserad.
Undrar hur de tänkt man ska underhålla "sidokrafsarna", byta ut hela rotorn?
"Tänderna" på strängnings rotorn är hardox plåt som går att svetsa på varefter som den nöts, de är även grövre nertill, för att få en lång svetsfog, viket gör att de inte böjs lika lätt.
Detsamma gäller för inmatnings tinnarna, de går att svetsa på mera material när de nöts ner, vilket inte går med tinnar av fjäderstål.
En fördel med det fjädringssystem vi har på tinnarna (gummiaxlar) gör att det nöts istället för att gå av.
Vi kommer att ha färdiga "Kit" om man vill svetsa på mera material på tinnarna.
Sen valet av hydaruldrift? Känns som att effektbehovet/förlusterna är större än med kardan axlar men samtidigt smidigt med reversering.
Valet av hydaruldrift gör att vi kan få en maskin som är mera underhållsfri, Överbelastningsskyddet utgörs av övertrycksventiler som inte behöver underhållas.
Ett underhållsfritt överbelastningsskydd anser vi är mycket viktigt på en stenplockare, som arbetar på väldigt aggressiv terräng.
Smidigheten av reversering går inte att förbise, man behöver inte gå ut ur traktorn för att fixa blockage , vilket är både smidigare och säkrare.
Angående effektbehov, vi rekommenderar 85 l/min för optimalt arbete, men vi har nog kört med traktorer som bara ger 65 l/min, allt snurrar bara lite långsammare.
En fördel är att fast flödet minskar blir vridmomentet på rotorerna oförändrat. Oljan hålls ovanligt kall för en hydrauldriven maskin, detta eftersom ingen
olja går genom flödeskompensatorer, pilotstyrningar, etc. All olja används till mekaniskt arbete.
Har ni mera frågor, så fråga på bara!
mvh
Filip West
Automationsspecialist
AB ELHO OY