Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Dieselmeken visar demontering av Delphi DP200 pump+ montering ny film

38 inlägg • Sida 3 av 3
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

jörgen.ottosson

#31 » 20:42:59, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:...
Full load stop valve.
Commencement of injection valve.
...


Om jag skulle gissa: Maxmängds reglering och "tänd" förstälning... ( Commencment = "börja" ) ....men detta är som sagt en gissning ut i från uttrycken du skrivit....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



nixs

#32 » 21:15:09, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Injection commencement control

Sidan 17

http://www.haywood-sullivan.com/vanagon ... ik-eng.pdf

VHK, slå lite själv är du snäll! Så svårt är det inte på Google. :cool:
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Kristian Smith

#33 » 21:56:25, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det jag som är dum nu, eller? Dieselmeken förklarade ju vad solenoiderna styr. Varför fortsätta att "undersöka" saken? Eller har han fel?
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#34 » 22:03:39, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, du har fatta rätt.....men det blir så i "vissa fall" :grin: :mrgreen:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

nixs

#35 » 22:18:58, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kristian Smith skrev:Är det jag som är dum nu, eller? Dieselmeken förklarade ju vad solenoiderna styr. Varför fortsätta att "undersöka" saken? Eller har han fel?


Tyke inte dum! :mrgreen:

Det är lite av ett signum att fortsätta resonera för VHK inget att bry sig om Kristian. :buga:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Kristian Smith

#36 » 23:34:28, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Tyke va inte dum, den här gången! :mrgreen:
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

dieselmeken (trådstartaren)

#37 » 14:32:22, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:Du vet nog vad du sysslar med, men jag skulle inte gilla att du kastar omkring delarna så, om det vore min dieselpump.
Skrotdelar eller ej.
På en film så skickar man ut signaler både medvetet och omedvetet.

Bra med gummihandskarna.


Här skrev jag en utläggning på 10 rader men tog bort det.
Att mäta är att veta

1 person gillar det här inlägget.
dieselmeken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:17, 01-08-2009
Ort: Aneby
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bobcat 743

Sture E

#38 » 12:55:53, 20-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen funnit ljus i tunneln och även blivit övertygad om att det inte är någon ide för någon som inte har kunskapen eller rätta utrustningen att kunna demontera, byta ut trasig del, därefter montera en sådan typ av Delphi pump. Eller har jag fel? Går det att demontera, byta ut trasig del och montera allt i exakt samma ordning och på det viset inte behöva kalibrera pumpen? Om inte, går det att lämna de delarna i pumpen som behöver kalibreras vid en demontering intakt och bara skruva med det som inte behöver kalibreras? Vilka delar kan man då byta ut?

Intressant med utvecklingen av rotorpumpen. Har själv fräschat upp den gamla CAV-pumpen på MF 165:an då det vuxit alger. Följde då denna video https://www.youtube.com/watch?v=h26p78YZIr4
I den pumpen fanns två stycken kolvar som gick mot kamringen i högtrycks delen av pumpen. Noterar att det nu verkar finnas fyra stycken. Varför då? Öka bränslevolymen till varje spridare?

Jag är ingen dieselpumpsreparatör till yrket men jag vill uppmärksamma att i den videon jag har länkat till verkar det ha begåtts ett misstag av Lance (om han nu stavar sitt namn så, får be om ursäkt om inte så är fallet). Han tar aldrig ut regulatorn eftersom han inte vill ta bort den inre låsringen. Jag var järv nog och demonterade låsringen och regulatorn. Upptäckte då att den utgående axeln på regulatorn hade en o-ring. Man får aldrig se i videon att Lance byter den tätningen. Vad jag kom fram till var att den o-ringen samt packboxen är det som förhindrar att diesel läcker in i motorn! Så byt även den packningen om du renoverar din egna gamla CAV-pump. Rätta mig om jag har fel.
Sture E
1 inlägg
 
Blev medlem: 10:27:47, 20-02-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5455 JD 6630 Premium Lm 840


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se