Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

MF 165 Turbo, ferdig.. :)

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

skylinepower (trådstartaren)

#1 » 19:03:00, 19-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Har da blitt ferdig med prosjektet mitt med turbo på MF 165.
Litt små ting er igjen, men det er bare bagateller som noen kopperskiver på retur til ei dyse, annen kvalitet på returslange, og mulig litt mer ladetrykk.

Den har ladetrykk på 0,5Bar for tiden(viser 1,6Bar på bilde, men der var wastegate feiljustert), dieselpumpe er justert max, litt mye svartrøyk for maksimal effekt, men artig med litt svartrøylk og turboplystring også.

https://www.youtube.com/watch?v=KlIJOOAnSTk
allt jag skriver här är översatt från Google Translator.
Jag är norsk

8 personer gillar det här inlägget.
skylinepower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:25:36, 08-04-2012
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165



skylinepower (trådstartaren)

#2 » 16:26:56, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute i helga og fikk kjørt meg en tur:)
Måtte leke meg litt på vei hjem :)

https://www.youtube.com/watch?v=nWNnCaueAxk
allt jag skriver här är översatt från Google Translator.
Jag är norsk

3 personer gillar det här inlägget.
skylinepower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:25:36, 08-04-2012
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

skylinepower (trådstartaren)

#3 » 00:23:09, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drev å funderte litt på en sak her en dag..
Med turbo, så vil jo forbrenningsrommet ha overtrykk isteden for ett konstant sug/vakum..
Da vil det jo bli mottrykk til dysene? Vet at mercedes operer med 25Bar høyere åpningstrykk på dysene til turbo motorene sine OM60X.
Prøvde å finne litt om det på download her under fergusson 300, 500 og 600n serie, men fant ikke noe åpningstrykk på dysene til turbo motorene.
Noen som vet :)?
Vurderer også å bytte til dyser fra 690t, 590t, 390t.. Er vel 5 forstøvningshull i de, kontra 4 originalt?
allt jag skriver här är översatt från Google Translator.
Jag är norsk
skylinepower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:25:36, 08-04-2012
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

Bygert

#4 » 12:56:38, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstår frågan undrar du om det blir problem för spridarna när du monterat en turbo som ger övertryck i förbränningsrummet i stället för undertryck som för en vanlig sugmotor. Där kan man ju säga att visst kan det bli problem med turbo men just det där behöver du inte fundera på. Det är ju så att det när luften går in i cylindern så är det ju visserligen skillnad med om det är + eller - i tryck men innan spridaren gör nåt så kommer kolven att komprimera luften till ganska högt tryck så spridaren kommer att arbeta mot ett tryck oavsett om där sitter en turbo eller inte. Visserligen kommer sluttrycket att bli lite högre när där är mer luft från början med turbon men jämfört med de tryck som spridaren arbetar med är det helt marginellt. Jag vet inte vad öppningstrycket är just på den där motorn för spridarna men en gissning är att det är nånstans mellan 100 och 200 bar. Mer än tillräckligt för att få in bränslet även om trycket ökat en aning. Sen kan det finnas andra skäl till att byta spridare som att få en som är effektivare men det är liksom en annan historia.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

magirus

#5 » 13:22:59, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vore intressant att se lite närbilder på ditt bygge! :shake_hands:
magirus
 

AN

#6 » 13:53:42, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

skylinepower skrev:Med turbo, så vil jo forbrenningsrommet ha overtrykk isteden for ett konstant sug/vakum..
Da vil det jo bli mottrykk til dysene?


På en indirekt insprutad bensinmotor får du ju detta fenomen, då sprutas ju bränslet in under insugningstakten. Bränsletrycksregulatorn är ju kopplad till insuget för att hålla konstant deltaP över spridarna.
Men som Bygert skrev sprutar du ju in diesel under kompressionstakten.

Med högre öppningstryck öppnar spridaren senare också.

Trycket ökar väl en hel del över öppningstryck under insprutningstiden, så maxtrycket har väl inte så mycket med öppningstrycket att göra?

Kanske någon här som har erfarenheter om hur motorn beter sej med högre öppningstryck, om insprutningen startar vid samma tid.

Både bränsletrycket och turbotrycket vill väl öppna spridaren. Men kraften från turbotrycket är ju mycket lägre, är det något att ta hänsyn till?

Kan det bli risk för "självöppning" av av spridaren, vid höga turbotryck?

Lite funderingar bara.

Kul bygge skylinepower :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

skylinepower (trådstartaren)

#7 » 14:54:06, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert:
Takk, kompresjonstrykket ligg jo en del høyere enn turbotrykket ja. så det "mottrykket" fra turboen blir nok minimalt ja..
Målt komptrykk på noen traktorer på jobb å var enten 10 eler 15Bars trykk mener jeg å huske...

Magirus:
Takk for det :)
Bor nå 30mil unna der hvor traktoren er lagret så er ikke ofte jeg har tilgjengelighet til .

AN:
Ja, tidspunkt for åpning ja.. Vil jo bruke noen ms. lengre på å bygge opp trykket, får det åpner så logisk å tro det spruter inn litt senere, men om det er av betydning..
Takk :)


Noen som vet om dysene til en Perkins A4.236t eller A4.248t har 5 forstøningshull kontra 4 uten turbo:)?
allt jag skriver här är översatt från Google Translator.
Jag är norsk

1 person gillar det här inlägget.
skylinepower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:25:36, 08-04-2012
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

skylinepower (trådstartaren)

#8 » 11:09:54, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fikk da handlet noen brukte johndeere felger jeg pusset opp og satt på dekk og montert :hurra:
540/65R34

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
allt jag skriver här är översatt från Google Translator.
Jag är norsk

4 personer gillar det här inlägget.
skylinepower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:25:36, 08-04-2012
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

R_Bergsten

#9 » 11:46:45, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju riktigt biffig ut bakifrån
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonafan, Fosson, JPEG, Tinwhistlemaniac och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se