Vi kör några till.. Inga teckningar är några direkta avbildningar, utan fritt från minnet med detaljer valda från olika maskiner. Tanken har aldrig varit att det ska likna något i verkligheten. Däremot har det alltid varit viktigt att grejerna, i alla fall teoretiskt, ska kunna fungera i skarpt läge.
Kompressor, vilket är ett ständigt återkommande fenomen.

En "modern" & stor virvelkammarmotor, egentligen för att glödstiften förhöjer utseendet till det yttre.
Virvelkammare på stora motorer var redan då ute sen länge

, en tydlig teknisk felaktighet är att kompressorhuset på turbon är vänt åt fel håll, men det fick vara..

Någon mystisk kompressor.

Motor/transmissionspaket, en inte helt riktig teckning rent motorkonstruktionsmässigt, en bastardkorsning av Perkins 3.152, 4.99 & luftkyld Deutz.. Torrsumpsmörjning, kom till efter någon fjällresa med familjen som jag tillbringade runt pistmaskinsgaragen istället för i skidbacken, typ 12år gammal.

Pumpbrunn, inga hemligheter egentligen. Pumpar är även det en svaghet hos TD..
