Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Diverse bilder från mina projekt och äventyr

1112 inlägg • Sida 27 av 75
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Kotten (trådstartaren)

#391 » 21:45:24, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det verkligen mycket som händer i dagarna! :uupps: Betydligt mer än vad som syns här tyvärr, men snart så... :smile:
Bild
Det är väl typiskt att man ska tappa ut alla svetspinnar i en nästan ny paket :ohnej: Inte sååå jobbigt att plocka upp men fullkomligt onödigt

Ett till motorfäste har tillverkats och V12an har monterats helt på sin motorvagn! :grin:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Notera att insprutningspumpen är minst sagt enorm! :mrgreen: Jag tyckte verkligen det blev bra! Kommer komma åt att skruva väldigt bra samtidigt som det är ett säkert och lätt sätt att flytta motorn på :thummar: Många flugor i en smäll! Detta blir som nämnt ett långtidsprojekt troligtvis, men ska försöka rengöra och smörja en massa innan jag fixar nya filter och oljor, fixar alla nödvändiga problem och sist med hjälp av intresserade mekaniker i min omgivning... :vissla: startar upp motorn - förhoppningsvis. Skulle projektet komma så långt kan jag 1. Halvt ge bort den till någon jag känner för montage i något roligt, ex traktor. 2. montage i något annat. eller den spännande idén 3. visa upp motorn ibland, eller starta den någon kväll för att skrämma fåglarna :mrgreen: Förslag är alltid motiverande oavsett hur det går!

Bild
Kollade lite på militärvagnarna också. Skyddsplåtarna för växelsliderna hade helt rostat sönder så resterande fragment togs bort och rostlösare användes rikligt! Kommer nog behöva ta bort iallafall ett av locken på växellådorna, men vi får se :smile:

Bild
Sen blev det lite gjort med Olivern! Förhoppningsvis har jag och farsan den ihopmonterad denna veckan, man ska ju vara optimist :smile: Vi fick i kolvarna idag men märkte att en av kolvarna + dess foder var mycket mer slitet än de andra. Det var inte direkt jättedåligt, så jag oroar mig inte för att stoppa tillbaka det. Vi försökte iallafall att få allt som det skulle. Oljetråget är nu återmonterat och bensintanken på plats, imorgon blir det topplock och allt vad det innebär :smile: Nu är det nära! Det känns dock väldigt läskigt eftersom dagarna vi lägger på detta kan vara förgäves, och om traktorn skulle ha samma problem som innan så vet jag inte vad jag gör... MEN nu får vi vara positiva! Inget vatten i oljan och inga komplikationer från vårt motormek, det hoppas vi på! :grin: Hade man varit modig så hade man hoppats på Oliver turer snart...
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



Kotten (trådstartaren)

#392 » 22:11:30, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har Olivern givit mig följande känslor: :grin: :klia: :???: :sad: :ohnej: :smile: :sad: :smile: :hurra: :klia:

Bild
Jag och farsan fick ihop allt före lunch, här är ett plattklämt rör någon tidigare förstört :klia: I övrigt gick det helt okej och förvånansvärt snabbt att montera ihop allt. :grin: När allt var redo för start (tänkte vi) så körde vi på ganska länge med startmotorn och laddare vilket resulterade i absolut 0 försök att starta :mrgreen: Men när motorn gick runt märkte vi iallafall lite annat. Här är några nya saker:

Bild
Fuktar och droppar vatten från topplockspackingen. Ingen enorm grej, men det är ju inte rätt :klia: Kan vara för att vi återanvänt toppackningen, kan ev vara för att foderna inte kom ner nog? Oavsett så läcker den, men det är bara vatten och hellre ut än in eller hur :mrgreen:

Bild
Det är ännu en spricka i blocket :???: Vänster bakkant är denna, förhoppningsvis räcker det att slipa ner och sen köra kemisk metall eller något liknande medel.

Bild
Ventilkåpspackningen var kass så den tryckte ut motorolja här, ganska mycket också när den var igång...

Bild
Vattenavskiljaren / bränslekoppen och en koppling läckte helt plötsligt, lyckades få ner detta till "långsamt droppande"

Bild
Tanken läcker i framkant... Får lödda eller tennspackel eller vad jag nu gör, bara att ta bort. Inte konstigt att hela traktorn stinker bensin när den har något i tanken!

Bild
Summa kardemumma var den alltså som ett såll :mrgreen: Men oh well, det var ju bara "mindre" läckage ändå. Men traktorn startade fortfarande inte! :sad: En stund gick och till sist hittade vi en sladd som var av, matningen till tändningen :ohnej: Det var ju lätt att fixa iallafall! Bara att skruva fast i sin kontakt igen, sen fortsätta.

Bild
Efter mycket startförsök kopplade vi olivern efter Vicorn för att dras igång. Sen började det bli bättre :smile: Lyckades dra igång den! Den gick väldigt dåligt, droppade och svarade inte på gas, men den gick iallafall! Innan detta hände var jag svart i ansiktet från att ha dragits runt med en motor som försökt att starta :mrgreen:

Bild
Körde lite och märkte sedan att den började ryka blått :sad: Den trycker även upp vatten ur kylaren som en fontän när man gasar, förstår inte riktigt varför? Den bubblar inte konstant, mer som om vattenpumpen helt plötsligt vore jättestark då det är baserat på varvtal. Funderade på om det gick kompression i kylvattnet, toppackningen är ju inte perfekt. Det skulle också förklara att den inte riktigt vill reagera på gas och beter sig konstigt, Idéer? Sakta men säkert började den iallafall gå bättre efter varmkörning, så den fick lite dispans för mindre strul nu när den varit nerplockad. Sen kom jag på att ventilkåpan tryckte ut ganska mycket olja som rann till grenröret... Den blå röken kanske inte var så konstig då :smile: Oljan rinner på och även in i röret på vissa ställen men det är ju lätt att fixa.

Bild
Efter allt detta var ju traktorn i ganska dåligt skick jämfört med när jag köpte den, men sen kom moment of truth. Kollade oljan, och den var ju faktiskt inte så dålig :smile: Trodde att jag såg nyanser av grått en gång men sen ångrade jag mig nästa gång, byte av fodertätningarna verkade faktiskt ha löst problemet med vatten i oljan! :hurra: Den har ju iallafall gått 15 min och fortfarande ingen tendens på att blanda en motorcocktail! Flera hela dagars arbete behöver inte göras om på grund av det, det löste sig troligen! Anledningen att jag säger troligen är att den fortfarande inte gått så länge, men det är definitivt ett bra tecken!

Efter detta fixade jag några läckage. Bränslekoppen / vattenavskiljaren blev tät genom att byta ut packningen mot en o-ring :vissla: och dess koppling blev tät när man drog åt den lite till, så det är nog inget större problem nu! Ventilkåpan har jag nog tät imorgon och tanken går att fixa ganska lätt, så sen är det mest vatten kvar ju, som inte borde vara så svårt att lösa :grin: Den kanske ändå går att köra med på traktorrundan den 20e, om man har tur. Sammanfattningsvis är känslan :klia: Traktorn är ju inte skrot, och man kan väl säga att den inte är omöjlig att fixa kanske? Positiva tecken iallafall. Kanske får kylsystemet en övergång också. Jag fortsätter jobba på, förutom imorgon då vi hämtar något nytt kul... :vissla:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#393 » 20:44:40, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I tre och en halv månad har jag nu hållt på och smörjt, rensat och fixat på min Deutz F2l514. :smile:

Bild
Från att ha hittats i en lada

Bild
Till resan hem

Bild
Och resan av vagnen :smile:

Bild
Bild
Grej efter grej har fixats eller bytts ut och många timmars hänsynsfullt arbete ligger bakom.


Nu kan jag därför stolt presentera att arbetet har lönat sig!
Bild




Jag köpte en till :grin: :mrgreen: Den gamla kommer inte glömmas bort dock, det är ett långtidsprojekt. Man ska såklart ha två :cool:

Bild
Bild
Mycket bättre skick än den andra så förhoppningsvis rullar den snart! Motorn går runt och de enda kända problemen är att kopplingen satt sig samt bromsarna behöver smörjas upp. Alla däcken var hela och bra! :grin:

Bild
Stoltserande, storebror och lillebror :smile: Men vilken är vad? Går man på ålder eller storlek? :klia:

Bild
Bild
De ligger ganska nära i serienummer också! Båda är från 1952 :smile:

Bild`
En skylt jag borde ha :mrgreen:

Idag var det som julafton! :hurra: Traktormek på heltid nu!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#394 » 21:24:09, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland har man flyt! :grin:
Hämtade den nya F2l514 Deutzen i fredags och tog lördagen som paus från skruvandet förutom lite tvätt. Söndag (idag) har det dock hänt massor på!

Bild
Vatten gör mycket :smile: Fin patina!

Bild
Sen började jag riva ner :mrgreen: Situationen med remmarna var ju katastrofal!

Bild
Kylfläkten verkade också behöva rengöras! För en så ren traktor så har den nog inte rengjorts på ett bra tag. Den fick högtryckstvättas och smörjas

Bild
Sen rengjorde jag såklart motorn :smile: Mycket viktigt att hålla kylflänsarna rena eftersom den är luftkyld och man inte vet om tidigare ägare förstått detta.

Bild
Passade på att bryta av en bult :vissla: Den var ändå bara till remspänningen för hydraulpumpen, tänker inte använda den påbyggda hydrauliken i närmaste skede.

Bild
Denna traktorn hade dock ingen remspännare! Undrar var den tagit vägen? Tog smidigt spännaren från den andra traktorn, smidigt med reservdelar så länge :smile: Allt ska dock finnas, har mailat en tysk säljare om de har en till bra pris.

Bild
Sen blev det ju fint! :grin: Inte helt klart men nästan. De andra problemen fick prioriteras, vilka var att handbromsen, bromsarna och kopplingen satt fast. Rostlösare, smörjolja och hammare löste en stor del av detta, men sen får man såklart lirka när det väl rör sig :mrgreen:


Min flickvän verkar tro att jag är magiker som fixar alla dessa grejer, men denna videon tycker jag beskriver vad jag gör bra :vissla:

Bild
Lyckades bogsera igång traktorn med farsans victor, men den rusade och sprutade diesel överallt - såklart fungerade inte stoppen heller! :uupps: Fick stänga bränslekranen och lägga i högsta växel samt broms så den stannar. Där inne sitter stoppen, man drar i en vajer och en hävarm trycker in knappen. På den andra traktorn gick detta bra med ett mindre motstånd, på denna var det stumt! Slutade dock med att den lossnade efter svagt initiativ med kofot, farsans idé men det gick :vissla:

Bild
Här var ett läckage, trodde det var det lilla nedre röret men det var det mittersta som det rann ner från. Har nog fixat 4-5 läckage, bra att man har en temporär reservdelstraktor när det är söndag och alla verkstäder har stängt i en månad! Ska nog fixa grejer så man kan lösa sånt själv, rör, adaptrar, bränsleslang, det vanliga som brukar läcka.

Bild
Minns inte vad jag ville visa med denna bilden? Efter jag fick stoppen att fungera så gick inte motorn igång! :sad: Antingen behövde vi lufta eller var det något i pumpen som först hängt sig i fullgas sedan i stopp. Efter många försök att lufta spridarna utan att det kom mycket diesel så googlade jag runt efter sprängskisser och fick mod nog att öppna inspektionsluckan till pumpen.

Bild
Aha! Det är en slid för stoppen som ska gå fram och tillbaka, men den rörde sig inte. Har väl blivit en hinna och så går allt trögt. Insprutningspumpar är jag lite rädd för, så jag försökte vara 100% renlig och rengjorde noggrant runt luckan innan jag öppnade. Väl inne var jag mycket försiktig, men kunde lirka fram och tillbaka sliden tills den gick åt ena hållet med stoppen sen åkte tillbaka självmant, som det ska vara :smile: Helt plötsligt knäppte något till i pumpen och jag blev livrädd, men snart insåg jag att det bara var ett pumpelement som suttit fast innan! Snurrade motorn lite och båda rörde sig som de skulle, då var både pumpelementen och stoppsliden fixade :smile: Jag lär mig massa nytt! Juste, ska det vara något i pumpen, ex olja? Hittade några bilder på google men ingen verkar ha mer än lite olja i botten.

Bild
Hade ingen stoppvajer så det blev en provisorisk elsladd :vissla: Funkar bra dock!

Sen var ju allt fixat, efter kvällsmaten så började vi bogsera runt traktorn igen och lufta den. Den gick snart igång och fungerade! :grin: Satte tillbaka kåpan som leder kylluften genom motorn och sen körde jag den varm.


Riktigt häftig att köra! :cool: Ungefär som en halvmeter högre BM Victor med lite högre varv och fel ljuddämpare :smile: Toppar hela 23 km/h med 14,9-30 däcken :mrgreen: Fick såklart köra förbi grannarna eftersom vi dragit runt denna halva dagen, måste ju visa att den funkar :smile:

Bild
Så nu står den inne, precis som den gjorde i morse. Skillnaden är att den nu fungerar! Huv, mm ska komma på imorgon och elen ska fixas någon gång så man slipper bogsera igång den, men jag tycker det blev ett bra dagsverk från att allt satt fast till att den går och känns pålitlig - till och med utan läckage!

Bild
Tappade motoroljan när den var varm, byter både i motorn och växellåda/bakkropp. Tydligen ska motorn bara ha 5l enligt instruktionsboken? :uupps: Billig att serva! Med framaxelfjädring, automatisk remspännare och sin design måste den varit fantastisk år 1952. Juste, någon har väl slitit upp oljepluggen och svetsat på en bult :mrgreen: Alla sätt är bra förutom de dåliga!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

PO

#395 » 22:15:29, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hatten av för dig Kotten! Vilket jobb du gör o dessutom bevarar rullande kulturhistoria. :thummar:

5 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Kotten (trådstartaren)

#396 » 22:38:32, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket PO! Alltid trevligt att höra, särskilt när det ibland går rent av åt pipan :smile:

Bild

Körde en runda med lilla Deutzen och farsans BM Victor. Deutzen gick så bra att man aldrig kunnat gissa att den stått i många år :thumme: Lämnade den hos vår kompis den vänlige mekanikern, startmotorn fick han att fungera direkt så när han kopplat någon sladd och bytt lite bränsleslang så borde den vara hur pålitlig som helst! :grin: Om jag håller den i skick nu så kan den också bli en av få traktorer jag vågar köra utan arbetskläder :vissla:

Bild
Tog av Oliverns tank eftersom den läckte lite bensin. Hade köpt lödtenn och lite annat för att täta med men det gick inte bra :sad:

Bild
Ena sidan gick jättebra att få tät, efter många försök var den superb. Sen var det bara något hål på andra sidan kanten, men ju mer plastic padding jag tog bort desto mer hål fann jag... Slutade med en oanvändbar tank som desperat måste lagas, jag var inte glad efter det :sad:

Bild
Körde slut på tenn och lyckades värma för mycket så den bra sidan rann bort, sen var det bara att packa ihop och försöka få av en styrarm till en reservdelstraktor som avspänning.

Bild
När man plockar bort grejer så märker man att det inte är mycket mer till en traktor än motor, tank och växellåda/bakkropp. :smile: Testkörde lite med provisorisk tank men kom fram till att motorn behöver nya tätningar så jag beställde direkt. Har försökt få igång den till lokala traktorrundan men nu är det för mycket som måste göras, jag tar lilla Deutzen istället och sparar Olivern till nästa år. Nu kan jag iallafall ta det lugnt här, så när alla tätningar ändå ska bytas så kan jag lika gärna rengöra grejerna också! Mässingsborste, trasa och brake cleaner får bort det mesta :thumme: Lite lagom terapi

Bild
Det blir fint när man rengjort lite, kanske ganska bra att ta det lugnt och göra allt så bra man kan. Bortsett från allt jobb är traktorn fortfarande inte så dyr trots 3500kr i motorpackningar nu, så jag får nog en ovanlig och pålitlig traktor när den väl är tät :smile: Motorn gick fantastiskt den minuten vi hade igång den idag så nu är det bara läckage som fixas!

Bild
Bara att plocka ner allt igen, och ännu mer

Bild
Här ser man hur skitig motorn är. Visserligen är detta bakom generatorn men jag vill gärna ha det gröna som är gömt under några millimeter oljedamm-smuts :mrgreen: Den ska inte målas och renoveras i toppskick, men med allt jag gör tycker jag att den iallafall kan vara ren!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

dea

#397 » 23:39:07, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat, du skulle haft en hetvatten tvätt :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Kotten (trådstartaren)

#398 » 09:24:36, 10-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min släkting har en på sitt åkeri, kanske rullar ner den dit och ger den ett bad :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#399 » 22:44:30, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen släppte postnord mitt paket efter 3 veckors leverans, undrar var det varit :klia:
Bild
Bild
Är det inte bara den coolaste huvudströmbrytaren? :grin: Passar suveränt på Olivern!

Bild
Bild
Rensade upp på gården lite, bland annat så fick stormotorn ställas till sidan och paketeras med presenning så det inte regnar onödigt mycket på den :smile:

När jag rensade på gården hittade jag fyra små buckliga plåtar från en vagn, de var inte bra nog att använda igen men istället för att få en femma styck i skrot så fick jag en ide :idee:
Bild
Tog upp en bild på mobilen och ritade av bäst jag kunde med tumstock och penna

Bild
Det tyckte jag blev bra! :grin: Mycket coolare än att smälta ner till armeringsjärn.

Bild
En omvänd också :mrgreen:

Har tre till så planerar att göra silhuetter till stora respektive lilla Deutzen samt Olivern, ifall det går att göra någotlunda bilder att utgå från då. Lyckades inte leta upp hur ni gör ni som laserskär, det här med att omvanla en bild till vektorlinjer, men detta lyckades jag iallafall med :smile:
Bild
Fortsättning följer en annan regnig dag!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

torbjorn_forsman

#400 » 22:59:25, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Batterifrånskiljaren skulle kunna platsa i en elkraftlärobok från ca 1913 :)

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#401 » 23:41:50, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:...Lyckades inte leta upp hur ni gör ni som laserskär, det här med att omvanla en bild till vektorlinjer, men detta lyckades jag iallafall med ...

Börja med en bra bild. Redigera bort allt onödigt. Konvertera till svart/vit (ej gråskala, alltså). Gå in och ändra alla pixlar som blivit fel under konverteringen. Nu kommer den svåraste biten. Hitta de områden som är viktiga för bilden och behåll dessa svarta, gör övrigt vitt. Nu ska du ha precis den bild som du önskar utskuren. Då är det bara att vektorisera denna till lämpligt format (oftast .dxf). Oftast blir bilden en herrans massa mycket korta raka streck. Ladda in den i ett program som sammanfogar alla streck till längre, omvandlar till lämpliga cirkelbågar osv. Därefter konvertera filen till något lasermaskinen kan bearbeta, lägga in alla laserbanor, startpunkter, skrotskär och nestningspunkter så det inte blir några bitar som ställer sig upp och krockar med huvudet, bestämma skärordning och allt det där andra som man måste göra i varje beredning.
Nu kan du ladda upp filen till lasern. Därefter slänga in en plåtbil och försöka få maskinen att faktiskt skära korrekt.

Del av en kaka, som du hör. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kotten (trådstartaren)

#402 » 00:10:02, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då kom jag ju ganska långt på gissningar :mrgreen: Nu är min plasma tyvärr styrd av mig så precisionen försämras, men som tur är klarar jag alla möjliga filformat :vissla: Tänkte skriva ut med rutmönster och rita av ungefärligt sen skära på! Borde finnas en Smiley här på maskinisten med någon som drar en svets/skärare med lågor och allt :idee3:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#403 » 09:57:02, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har varit några fullspäckade veckor nu, men bilder finns! :cool:

Trots sista-minuten-läckage kom lilla Deutzen med på den årliga traktorrundan där den vann allas blickar! :grin:
Bild
Bild
Bild
Det var en vacker dag för traktorkörning! Många fina miljöer i årets runda.

Bild
Bild
Bild
Vi hade också rekord med 16 traktorer :thummar: Tror det var det åttonde året nu.

Sen kom den årliga turen till Gotland :smile: Lite kortare besök i år då min kusin skulle gifta sig och det hade jag aldrig missat. :smile: Men lite fick jag jobba på Gotland :hurra: Hade ju vilat på västkusten i en och en halv vecka så jag led av traktorabstinens :vissla:

Bild
Våra kompisar hade köpt en militär 642a! Den var grann!

Bild
Mitt ekipage för dagen :cool: Älskar 07 serien men de är nästan aldrig till salu. Plant golv, hängande pedaler och växelspakarna till höger är lyx!

Vi var tre traktorer med vagn som körde skytteltrafik och en L50 som lastade, blev nästan inga pauser för någon :thumme:
Bild
Bild
Bild

Bild
När man kom hem var det ett paket som väntade :grin: Alltid kul med en välutrustad verkstad.

Bild
Efter bröllopet blev det en vecka på Öland. Första gången jag var där så det var massor av fina platser!

Sen när man kom hem igår så fanns det fler paket :hurra: Det är så kul att få dem för pengarna är redan borta :mrgreen:
Bild
Att döma av storlek och pris så kunde man tro att jag köpt guld!

Bild
Men det fick plats mycket! :grin: Det mesta är för den fungerande lilla deutzen, lite är för det andra objektet och något var till stordeutzen.

Bild
En riktigt läcker oljetrycksmätare!

Bild
Men det fanns mer :vissla:

Bild
Bild
En fantastiskt detaljerad modell av Olivern! :grin: Hade gärna haft fler modeller av mina traktorer men det finns inga som liknar de andra.

Bild
Bild
Började direkt med att byta ena huvkroken, nu ser det bättre ut :thumme: trodde det skulle vara hårdplast men det var rejäl metall, då är det okej att den kostade en hundralapp.

Bild
Bild
Snyggade också upp bakdelen på lilldeutzen. Glödning ska monteras inom snar framtid. Skönt att vara hemma och jobba lite igen! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#404 » 20:35:10, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter 9 månaders väntan kom äntligen dagen och katla väcktes :grin:
Bild
Det har gått för lång tid, men det är lite svårt att hålla en 23 tonnare med arbete när man har en mycket smidigare hjulgrävare också. Stora hål och tunga stenar är väl användningsområdet :mrgreen: Handpumpen är dålig så ny ska beställas, var kan man hitta en sån till Volvo D100(b?), passade även från lastarens TD60.

Bild
Fick rasta henne lite. Både katla och min flickvän som fick köra ett riktigt kulturarv från 1972 :grin:

Bild
Bild
Efter lite efterfix med Poclainen huserar planen nu två trailrar och en militärvagn :thumme: Det som inte behöver stå framme, utan gärna väntar på min tid och uppmärksamhet :vissla: Det är riktigt bra med 4wd hjulgrävare och schaktblad! Ingen bandschaktare, men betydligt bättre än inget!

Bild
Bild
Deutzen tvättades av idag och jag fylldes av skam! Har jag tvättat den med en blomspruta innan eller? Fick loss en massa fett och smuts under hytten och vid främre naven, till och med från motorn! Jag asar hem gamla vrak som tvättas bättre än min ögonsten, nu fick det ändras med grundlig rengöring! Motorn tvättades av och jag märkte att vattnet inte rann bort framför motorn. Den "skålen", hålet där remmarna sitter, var helt fylld av lera! Letade fram två täppta dräneringshål under och grävde bort med en pinne samt högtryckstvätt. Det tog ett tag, som sagt skäms jag över att ha missat detta innan :svettas: Nu är Deutzen iallafall finare än någonsin! Kanske till och med ska bättringsmåla och ta det gråa när man ändå gjort sig besväret :idee:

Sen var det oliverns tur!
Bild
Det var ett tjockt lager smuts på motorn och tja, allt annat! :mrgreen: Om jag ändå ska renovera den någorlunda bra så får jag väl se till att ha den ren :smile:

Bild
Den tjockaste smutsen jag sett! Fick ont i fingrarna av att gräva bort framme vid remmen, leran är som sten!

Bild
Bild
Nu är det iallafall betydligt renare och all dränering bör fungera :smile: Torkade rent och penslade på ett lager linolja så motorn inte rostar. Nu börjar den bli skaplig :thumme: Ska byta några packningar och sedan blir det och försöka se vad man kan göra med blocket. Ska nog försöka täta de fula sprickorna i blocket
Kotten skrev:Bild


Detta var ju tydligen problem, går det med kemisk metall eller är det att be om problem? Ska även täta en spricka på sidan av blocket, sen ska jag ha vår vänlige mekaniker till hjälp så förutsättningarna blir optimala när allt ska tillbaka :smile: 5000kr för toppackning är okej, men jag vill inte betala för en till!

Hur hade ni gjort? Täta sprickorna sen sätta tillbaka toppen med ny packning och hoppas att kompressionen håller sig borta från kylsystemet? Nu vill jag bara ha ihop den så man kan köra lite igen :driver: Men lätt ska det ju inte vara att rädda gamla traktorer
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#405 » 22:06:07, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev lite oliver-fix idag, med en svag strimma av hopp! :grin:
Bild
Bytte en packning till vattenpumpen eftersom den gamla var tvivelaktig och jag ändå har nya. Kommer inte plocka ner ännu mer av motorn bara för att byta friska packningar, det känns riskabelt.

Bild
Kollade på den nya toppackningen för första gången. Lite sned från pakethantering. Jag märkte dock att den var betydligt tjockare än den gamla som var väldigt komprimerad, och då slog det mig! Förra ägaren hade bytt toppackning men motorn blandade ändå vatten i oljan, men tänk om det inte var det ända problemet före? Om det gick ut komp i kylvattnet även innan han bytte så fixades det problemet med ny toppackning och kom tillbaka när jag återanvände den gamla. Det skulle betyda att mina odds för att få den här motorn tät nu är höga trots sprickorna! :grin: Om turen är med mig och planeterna står på rad kanske det alltså räcker med den nya toppackningen och sen är oliverns motor tät och färdig. Övriga små läckage hoppas jag löser sig själva med loctite 3020 på toppackningen och lite WONDERWELD eller vad det heter i kylsystemet :smile: Jag vet att det finns många olika åsikter om kemisk motorsvets och dylikt men jag har inte mycket att förlora.

Bild
Avslutade med att rengöra oliverns tank. Skakade runt med en näve muttrar och en del aceton i och snart därpå kunde följande smuts rinna ut :thummar: Nu är tanken ren och torr invändigt. Har beställt en burk DOT-15 tank sealer efter bra rekommendationer. Man häller i vad som liknar trög färg i tanken och roterar denna med en tids mellanrum. Med tiden bildar "färgen" en plasthinna inuti tanken som sedan är redo att användas och bör hålla tät väldigt länge :thummar: Har lagt ner lite pengar på detta, men när det väl är en fin fungerande traktor så är det allt som räknas :grin:

Så det verkar alltså gå bra. Kommer säkert något bakslag mer men om jag jobbar på hoppas jag nästan vara med på lokala teknikens dag den 31 augusti :eek: :svettas:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se