Nu händer det mycket grejer! Vardagarna är proppfulla och helgerna halvfulla så mekandet har varit lite lågt, men nu har jag äntligen börjat demontera motorn på gamla Deutzen lite
Målet var att ta av topplocken då det säkert behövs honas i cylindern, samt att man kan få en bättre förståelse för varför den inte går runt
Har också rengjort en massa och lärt mig mycket om motorn
Plockade bort steg för steg. Här var det inte fint!
Fullt med smutspå alla möjliga ställen, fuktiga barr och sånt kan ju definitivt ha rostat fast ventilerna eftersom de inte gick så värst lätt..
3 min i ultraljudstvätten för en massa bultar, muttrar, etc. Dem fick vara kvar länge
Gjorde ett verktyg för att trycka ner fjädrarna så man får loss dem, det fungerade bra! Kul att göra egna specialverktyg
Förebild från verkstadshandboken, den var värd varenda krona
Har rådfrågat den flera gånger, problemet är att den bara svarar på tyska
Fick göra om ena delen dock. Röret var på tok för kort så det tog i överallt, aldrig att man kunnat trycka ner någon
fjäder där!
Nästan klart! Jag får dock inte av topplocket från cylindern. Det känns relativt simpelt att "dra upp" men eftersom det inte direkt finns något ställe att knacka / trycka upp så förstår jag inte hur det ska gå
Flänsarna för luftkylningen är riktigt svaga och håller inte ens för en
skruvmejsel som man bryter försiktigt med. Alla tips mottages!
Här är en bild på hur cylindern ser ut. I toppen är det nästan som om det bara vore att dra upp nu när bultarna runt är lossade? Eller är det fler än 4 bultar och jag missar en?
Inte otänkbart att det rostat fast försiktigt och när det säkert redan sitter tätt påtryckt annats blir det väl lite jobbigt att få av oavsett.
Lite siffror som bland annat berättar vilken sorts topp det är eftersom det tydligen fanns 3 utföranden.
Och min nya "lilla" motor som jag ropade in på auktion
Fick också med en
converter och en 6 växlad
powershift ZF
växellåda som jag tror hör till någon hydrema
grävlastare baserat på en massa googlande. Allt extra är ju kul att få med
Förhoppningsvis ska det gå att få igång motorn som stått inne i okänt antal år, men de som hade företaget sålde motorer som fungerande och eftersom denna motorn verkar vara omhändertagen är det bara att börja skruva när tid finnes
Lite fakta om den är alltid kul.
Deutz BF12L413 troligen tidigt 80 tal, 400 hp och ca 20 liter slagvolym. Dubbla turboaggregat. Luftkyld
Har troligtvis suttit i någon större gruvmaskin, ex
hjullastare eller gruvtruck. Poclain hade dessa motorerna fast utan turbo i sina större grävare över 50 ton tror jag, två stycken i den största modellen
All info om både gamla Deutzens motor och min enorma V12 Deutz mottages gärna
Speciellt hur jag får av toppen från cylindern på den gamla.