Nu kommer en massa bilder som utlovades
Från förrförra helgen till den senaste.
Återställer lite i trädgården efter höstens vildsvinshärjningar, jag fick sköta lastningen med grävaren ett tag
Ganska liten
vagn efter gräsklipparen, men den blir full!
Sen rengjorde jag lite mer på "Nya" traktorn, iallafall nytt projekt! Fullt av smuts överallt, sköt till och med fram ännu en enorm spindel med tryckluft
Återstår fortfarande en hel del rengöring, men först ska den gå igång!
Hjulbultar av smör.
Tålde inte mutterknackaren och inte heller rörtång.
Detta är väl en större del av den smuts jag fått bort från traktorn med tryckluft
Man kan ju tro den varit nergrävd!
Det var varmt i solen förra veckan! 16 kom det nog upp i i skuggan någon dag.
Nya remmen passade jättebra!
Mina begränsade tyskakunskaper gav mig iallafall informationen att 17x1600mm rem passat jättebra på flera andras traktorer. För att vara en
traktor från 1952 är den automatiska remspännaren riktigt lyxig
Rejält med avlagringar och saker i rören från motorn
Man undrar ju hur??
Nytt
avgasrör har anlänt!
Tror inte det var värre än 1300-1400 inklusive frakt.
Fint är det
Men fick borra upp ett par hål 1mm vardera för att det skulle passa. Det kommer bli fint
Har sålt lite traktorgrejer så försökte få av huven från en B250, men det är en av de få nackdelarna med B250-275. Bultarna till huven sitter jävligt svårårkomliga
Efter ett tag testade jag att göra ett specialverktyg eftersom det är svårt att komma åt och väldigt smalt mellan godset och bulten. Hade inte mycket hopp eftersom insex säkert var härdad, men fick testa med något.
Och där gick den av
Iallafall inte i svetsen! Efter totalt kanske 3 timmars försök blev det vinkelslip till sist, och även det var svårt att komma åt med.
Gjorde ett specialverktyg för att försöka dra runt motorn med på gamla Deutzen.
Passar perfekt! Det tog ett rör och ett spett som
hävarm men motorn rörde sig lite!
Tyvärr inte så lätt
Tog bort glödstiften och lite annat och blåste lite med tryckluft, kom ut rostdamm
Hällde i diesel som får stå lite och så lirkar jag på motorn då och då. Måste man riva ner motorn och byta en massa grejer tro? Nu kan jag lirka motorn fram och tillbaka några centimeter med händerna så det är på gång
Glödstiftet var inte bra, och där det andra skulle vara fanns trassel. Blir ett par nya, men pengarna springer iväg när det blir massa småsaker som glödstift för 700, osv.
Fick av vänster skärm för att demontera trumpetväxeln, den ser inte så illa ut på marken!
Än så länge har jag hopp om att kunna svetsa upp dem även om det kommer ta tid. Nya kostar 1300 EURO så några dagars plåtsmide är det värt!
Där var det smutsigt!
Inte konstigt att jag inte kunnat lirka på spaken.
Trumpetväxeln var bara att dra ut, verkade inte ha slitits nämnvärt trots att axeln fått ta all belastning
Ska man byta detta hjullagret? Det går att snurra på via hjulet till vänster
Tankade, nackdelen med att köra traktor
Jag hamnade såklart i dina trakter igen Stridis. 3-5 mil ifrån mig verkar vara där allt kul finns!
Och sist en bild på den problematiska flänsen med bultarna med spår
Ska nog testa lite idag.