Nu var det visst ett tag sedan jag berättade hur det går med saaben, så här kommer lite bilder!
Den har börjat bete sig riktigt normalt med gasen och dör inte längre när man gasar så förhoppningsvis är det en fördröjd reaktion av alla justeringar, vi håller iallafall tummarna!
Nu var det någon vecka sedan, men efter lite varmkörning jag tappade ut kylvattnet som såg riktigt skumt ut
Sedan spolade jag genom hela systemet med ett par byten och varmkörde med en diskmedelstablett i kylaren för att rengöra ännu bättre. Expansionskärlet rengjorde jag med en gammal tandborste jag värmt och böjt till perfekt form att komma in med
Ofta gillar jag inte att lägga upp en potentiellt stor sak utan att haft chans att felsöka, men eftersom kylvattnet blivit kokande varmt fort (troligen till stor del för att när motorhuven är öppen så blockeras kylaren, men kanske inte enbart) tänkte jag kolla om termostaten fungerar. Men se där fanns ingen
termostat alls! Risken är ju att den haft problem med att kyla ner sig innan och någon "löst" problemet tillfälligt, och isåfall är det troligen kylaren som är täppt eftersom vattnet såg ut som det gjorde. Men, det kan vara motorhuvens fel också så mer vetskap kommer senare
Såg också det här märkliga röret som verkar professionellt pressat, men jag misstänker att det inte ska vara så
Det är bypassledningen från termostathuset så möjligen har röret bytts ut för att vattnet alltid ska kyla motorn extra.
Nu när det närmar sig provbesiktning kan man ju inte ha dubbdäck på bilen så jag plockade av hjulen, krängde av däcken och beställde fyra nya
Tyvärr har jag ju en fel
fälg, och efter en veckas letande på internet och i hela bygden har jag inte hittat en "rätt" saabfälg med små hål som inte är en timme enkel resa bort. Kanske får vara värt det, men jag börjar tänka över hur jag egentligen vill ha hjulen, trots att fälgarna med de små hålen är snyggare.
Nya
däck, det gick snabbt! Nja, nästan en veckas väntetid eller så men det har ni inte märkt
Det blev 4st Vredestein
sprint classic 155/80r15 82s (värst vad däck ska ha långa namn!). Allmäna betygen verkar relativt höga och jag hittade ett ställe där de såldes för ca 600kr/st, vilket är
ungefär HÄLFTEN mot vad min lokala däckhandlare tyckte att jag borde betala... "och det är billigt, för för något år sedan kostade ett sådant däck 2000kr!" - ja det låter ju väldigt professionellt efter han fick ringa om hjälp för att ens förstå vad 155-15 skulle ha för profil (han gissade först på 30, men det är 80). Iallafall, min goda mekaniker har däckmaskiner som jag får låna mot lite bakelser i betalning så jag valde att göra det själv!
Och idag åkte blästern ut, kommer troligen göra om jobbet igen när jag har rätt fälgar jag vill ha men sålänge kan iallafall 3/4 vara extra fina!
Det blir riktigt rent när man blästrar, trots att inte riktigt allt blev helt metallrent.
Och ett lager industriprimer på, sedan blir det silvergrå fälgfärg från bästa färgbutiken Sture Perssons i Knislinge!
Det måste iallafall vara snyggare än innan, och framförallt får jag nya däck på bilen. Ska också se över bromsarna när hjulen ändå är av, men jag har inte gjort sånt innan så jag tänkte ta in experthjälp från kunniga bekanta. Iallafall, det går långsamt fram och snart är det sommar med all sin lite extra fritid att spendera på att få bilen genom besiktningen!