Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Diverse bilder från mina projekt och äventyr

1107 inlägg • Sida 69 av 74
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Kotten (trådstartaren)

#1021 » 13:27:26, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Någon trasig diod i likriktarbryggan?


Det låter möjligt, hur mäter man sig fram till det? Jag ska se om jag hittar någon värdefull litteratur till svetsen, finns det något mer jag kan göra eller lägga upp här som kan underlätta felsökning?
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



torbjorn_forsman

#1022 » 08:11:11, 28-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa minst två av de tre fasledarna mellan transformator och likriktarbrygga, mät sedan på var och en av dioderna med en multimeter ställd på diodprovning och kolla att det blir avbrott i backriktningen och rimligt spänningsfall (0,4-0,7 V) i framriktningen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kotten (trådstartaren)

#1023 » 21:29:09, 05-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
För er som inte har sett det lyckades jag äntligen svetsa upp, svarva ner och få tillbaks svängkransens rullar på Åkerman 300 så nu har den betydligt mindre glapp :grin:
Mer om det finns i inlägget här Kotten @ [Åkerman] Åkerman 300 lingrävare


Sen blev det lite småservice och justeringar igår, sen fick HVA59 provköra lite igen. Kan ju inte vara min andra hand om han inte får köra lingrävare några gånger om året! Det går riktigt bra också, trots att det är lite justeringar kvar för att allt ska bete sig perfekt :thumme:


Sen hade jag ju lingrävarkänsla!
Bild
Tog och började smörja upp min Åkerman 200D som jag trots allt haft ett år - nu var det läge. Man kanske kan säga att jag försöker komma vidare med lite projekt i väntan på något.. :vissla:

Bild
Efter 30 år i skogen (och 10-20 år i en annan skog före det) har rosten gjort en del. Framförallt på dessa 10mm tjocka järnen tydligen? :mrgreen:

Bild
Kraftuttagsaxeln fick smörjas upp och låssprinten stålborstas och hamras tills den äntligen började släppa. Efter 10 minuter var den fullt fungerande :smile: Och med allt uppsmort och kontrollerat var väl nästa steg att koppla på en traktor och låta maskineriet snurra lite. Jag visste att den ena trummans koppling nog låg på så den skulle eventuellt dra in ena linan om den inte släppte av belastningen.


Lite clickbait titel (att titeln är missvisande så man hellre trycker in på videon även om den inte lever upp till förväntningarna) men det är ju ingen motor i grävaren :mrgreen: Lite satir får man ha över sina andra titlar.

Iallfall, så detta var föga förvånande. Ändå väldigt spännande 20 sekunder där allt hade kunnat hända! Inga missljud eller något allt för gravt som hände, dessutom skönt att aggregatet iallafall till hälften hålls uppe av sig självt så några av spännbanden kunde plockas loss istället för att vara där som falsk säkerhet. Nästa steg blir nog att försöka få loss det fastrostade bromsbandet som driver den ikopplade trumman, då kan man fortsätta smörja maskinen när den snurrar och långsamt börja få spakar att röra sig som de ska. Just nu rör sig svängspaken samt pedalerna, men inte bromsbanden kopplade till pedalerna och definitivt inte spakarna som ska lägga i trummorna (förutom den ena som nu rör sig ungefär en decimeter med mycket motstånd).




Och ja...jag kan väl kanske officiellt avslöja att det kommer ett nytt projekt till gården efter att lite saker sålts av i år. Jag satsar hellre på mina favoritmaskiner nu när min tid är mer begränsad, så vad kan det vara på väg hem denna gången? Lite ledtrådar är att det är en maskintyp jag aldrig haft - eller ens känner någon som har. Maskinen i fråga är ett har inte varit startad sedan runt tidigt 70 tal, men den var redan då nämnvärt äldre än jag är nu. Skriv gärna era gissningar tills bilder kommer - förhoppningsvis snart :mrgreen: :driver:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

HVA59

#1024 » 22:43:34, 06-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet! Jag vet! :mrgreen:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

marve

#1025 » 00:04:15, 07-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon sorts ångmaskin? Ångvält, lokomobil el dylikt.

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Kotten (trådstartaren)

#1026 » 22:46:08, 07-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Någon sorts ångmaskin? Ångvält, lokomobil el dylikt.


Väldigt kul gissning! Tyvärr har jag aldrig ens fått chansen att buda på något sådant, men i och för sig gällde det även denna kategori fram till detta nyförvärvet. Lite nyare är den iallafall - 30 tal
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#1027 » 20:57:48, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag vaknade jag med lite maskinfeeling så jag tog ledigt för dagen och mekade Åkerman 200D istället!

Bild
Såg först att hytten visst blåst av under veckan, det var väl bara en tidsfråga. Trodde jag skulle kunna dra av den för hand men den var allt för tung och vilade mot en av spakarna.

Bild
Så pappas baklastare fick startas, den hjälpte även till med att flytta ett par pallar och lite mer :thumme:

Bild
Sen kopplade jag på stordeutzen och flyttade allt till ett lite bättre ställe. Lyfte upp grävaggregatet med lastaren så jag kunde plocka bort spännbanden och sätta ner det på marken, lite extra motivation att få maskinen att röra på sig av egen kraft :smile: Sen gick allt förvånansvärt bra! Jag skyfflade och sopade bort en massa jord, löv, osv. Sedan lossade jag något bromsband och lite länkage där det satt fast. Jag lyckades få loss ganska mycket saker, så nu rör sig båda bromspedalerna, spaken till ena trumman, huvudkopplingen och svänglåset! I stora drag är det mest spaken till den andra trumman, lite lirkande och justeringar kvar innan man kan köra lite mer.

Bild
Jag lyfte dessutom upp maskinhuset några decimeter så det var lättare att jobba där inne. Angående den andra spaken är det inte konstigt att den sitter fast; den går till en axel som löper till maskinens vänstra sida i en sluten balk - som dock under 50 år i skogen blivit totalfylld av löv och annat skit. Nu var det i princip smockfullt med jord och gravrost, så jag har plockat ut många händer fulla med det. Hjälper inte att länkaget i andra änden blockeras av den övergående ramen med mera så man inte kommer åt med slägga. Slägga på spak verkar inte hjälpa, och den ena smörjnippeln verkar inte ta fett, så det blir nog ett jobb för min hembyggda vitaliserare i det smörjhålet och sen smörja smörja smörja kombinerat med aningen för svaga slag med större hammare. Jag var iallafall tvungen att testa hur bra det gick när jag ändå kommit så här långt, och jag lyckades koppla i maskineriet som det skulle och dessutom lyfta grävaggregatet lite så jag kunde testa rotera överdelen - svagt men den vill iallafall :thummar: Nu är det inte långt kvar, men allt blir nog inte fixat imorgon för då kommer det ett stort paket till gården!



Ni har ju inte gissat rätt på den nya maskinen än, men jag kan avslöja att det är en tändkulemotor i fordonet. Lycka till att kombinera det med tidigare ledtrådar :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Mattias_E

#1028 » 22:26:32, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lanz Bulldog :mrgreen: men nu var det ju inte någon traktor du skaffat :idee:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

marve

#1029 » 00:18:57, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal flottarbåt, har du nära till en sjö?

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Kotten (trådstartaren)

#1030 » 19:09:53, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Gammal flottarbåt, har du nära till en sjö?

Det är sant, finns ganska gott om sjöar häromkring! Ganska små dock, och denna gången är det ingen båt, men någon gång i framtiden vill jag nog se hur även det är :smile:

Mattias_Edeslätt skrev:Lanz Bulldog :mrgreen: men nu var det ju inte någon traktor du skaffat :idee:

Sant, ingen ny traktor och tyvärr ingen lanz bulldog. Men det var nog den närmsta gissningen!

Diskussionen om långa hunden här:

Munktell C1 "långa hund" tändkulehyvel
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#1031 » 18:16:14, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har väghyveln fått mycket fokus på sistone, men jag har ju trots allt fler projekt.


Bild

Efter en helg på veterantraktorplöjning och besök hos traktorbekanta var jag i söndags väldigt taggad på att se över min skrotiga Deutz F2l514 :grin: För ungefär ett år sedan fick vi ju igång den efter översyn av i princip allt. Dock ville den inte riktigt varva som den skulle, samt den läckte mycket olja, diesel och kompression.

Bild
Bild
Vi plockade av regulatorn för att se över den, men den såg inte direkt skadad eller allt för sliten ut. Dock gjorde lite rengöring att vi hittade ett litet igensatt hål där oljan ska rinna tillbaks i motorn, inte konstigt att det rann ut olja ur reglerstången när den inte hade någon annan stans att ta vägen!

Bild
Det kändes lite udda att regulatorn var så okej, men det gjorde verkligen mycket bara att justera in stagen! Här tog jag en bild på min andra F2l514 för att utgå från lite grovt.


Sedan hade jag skaffat lite speciella rätt dimensionerade kopparbrickor för att täta läckaget av kompression vid spridaren och diesel från anslutningar. Det gjorde stor skillnad! Det läcker fortfarande lite diesel från spridaren, vilket jag hoppas löser sig efter mer rengöring av hålet den ska sitta i samt kanske lite uppmjukning av den nya kopparbrickan.


Med dessa småsaker fixade var det dags att provstarta igen, och det gick riktigt bra!

Justerade dessutom ventilspelet igen och nu går traktorn riktigt bra :thummar: Känns stark och relativt snabb då den toppar 24km/h. Provkörde bara lite snabbt då kylfläkten inte var på men det kändes riktigt härligt.


Bild
Så nu fungerar traktorn ganska bra! Riktigt häftig med huv på dessutom. Ser fram emot att köra någon runda med den efter lite småfix, framförallt ytterligare tätning av spridaren och en ny packning till insprutningspumpen som det läcker lite olja bakom från anslutningen i blocket. Sen är ju traktorn fortsatt väldigt sliten, man märker att växlarna ganska gärna håller sig liiite i om man inte är uppmärksam (jobbigt nog även fyran som dessutom gillar att hoppa ur) - så när allt är tätt och ihopsatt ska jag nog inte låta vem som helst köra just denna :vissla:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#1032 » 12:28:53, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fungerar äntligen bilduppladdningen igen :hurra: De senaste veckorna har jag varit inom på ett par besök i Torvarkivet, ett arkiv i riksarkivet Lund med stora mängder dokument och bilder från sösdala torvförädling :smile: Förutom att det var en väldigt häftig verksamhet med många maskiner och statlig forskning var jag mer specifikt där för att hitta mer material om min åkerman 300 som gick där från den var ny 1941 fram till iallafall mitten av 50 talet. Men mer om den i dess egna tråd, här kommer lite andra spännande bilder jag tog :thumme:

Bild
För att kolla i arkivet beställer man antingen i förväg via https://sok.riksarkivet.se/nåd
(notera att långt ifrån alla arkiv är i Lund!)
Sen kommer man dit och får kolla på sina handlingar med vita handskar :smile: Jag var nog den enda där i jakt på maskiner, de flesta verkade bara släktforska :mrgreen: Man kan också beställa där på plats om man kan vänta en stund på att få ut materialet. 15-30min är dock inte jättemycket.

Bild
Det var mycket information och ritningar på de smalspåriga lok som traffikerade torvbanan, här är ett tyskt Schöma lok :smile:

Bild
På 50 talet hade sösdala torv utvecklat en förkärlek för deutz vilket jag vekligen förstår :mrgreen: Här är en broschyr de bläddrade i för ungefär 70 år sedan och beställde sedan ett par traktorer i byggsats då de hade bra verkstad och byggde mycket på plats. Kollar man noga ser man att traktorn går i 26km/h men går att få som industritraktor i 30km/h med mindre hjul, men i sösdala gjorde de tydligt att de ville ha den snabbväxande traktorn OCH de stora hjulen :mrgreen: Extra snabbt

Bild
I en korrespondens fanns även en massa bilder på tyska torvmaskiner. Bara kolla på storleken på bilden uppe till höger!

Bild
Som torvproducent byggdes mycket om till gengasdrift för gratis bränsle, bland annat min åkerman 300! Det påverkade väl definitivt att företaget bildades 1940 under andra världskriget med brist på brännoljor. De köpte till och med in ånglok från 1880 talet som de renoverade för att köra transporterna från fabriken!

Bild
Bild
Vissa maskiner var riktigt stora! Här är en stor fräs som troligen är byggd på plats av deutz delar och inspiration.

Bild
Även dikaren var synnerligen enorm!

Bild
Här är en äkta rälsbuss :mrgreen: Jag har hört att de byggde om mycket maskiner som sedan fick gå direkt i drift tills de behövde byggas om. Det var här mycket av Sveriges forskning och rationalisering i torv skedde, I nära utbyte med resten av Sveriges mossar men även internationellt och även sovjet!

Bild
Ganska häftigt ekipage med en BM 470 Bison med halvband dragandes boggitippvagn med band. Detta var de mest spännande bilderna i mitt tycke men det fanns många hundra till att utforska. Nu har jag iallafall ganska bra koll på deras maskinpark under 40/50 talet! :thumme:



Just det, jag måste också bekänna att jag köpt en till maskin. Jag hade inte alls planerat på några nyförvärv, än mindre en till grävmaskin, men den här var för charmig för att inte slå till. Ganska ovanlig att se till salu dessutom. Denna typ blir nog ett bra komplement iallafall, som dessutom är ganska praktisk och mångsidig. Nu får ni gissa och längta till imorgon :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#1033 » 20:02:30, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag teasade i förra inlägget har jag köpt en till maskin, och ja - det är en lingrävare. :mrgreen: MEN, denna är annorlunda och det är inte bara för att det är en annan tillverkare, det är nämligen min första linare med mast! Maskinen i fråga är en Priestman Cub från ca 1960 med 10 meters mast, går att använda som kran eller för slängskopa/släpskopa.

Bild
I förmiddags lastade jag och säljaren på maskinen på ett lastväxlarflak. Konstigt nog orkade inte Cuben upp för egen maskin då en koppling slirade, så den ska jag nog spänna åt så den klarar lite mer även när det är kallt och lite isat. Totalt tog det ca 1,5h att kolla på det, hjälpa maskinen upp på flaket, plocka ner masten och spänna fast allt. Sedan var det ca 45 min körning innan hon var hemma :thumme: Sedan tog det bara en dryg halvtimme att larva av och sätta ihop masten igen. Det är inte många draglines som man kan flytta så snabbt och smidigt, borde även vara lätt att ta på min maskintrailer!

Bild
Bild
En riktigt grann maskin tycker jag, nästan för fin jämfört med de andra säger vissa :mrgreen: Men såklart ska hon tas om hand om. Den är faktiskt fullt fungerande och i ganska bra skick. Motorn är en 3cyl perkinsmotor som startar lätt och går fint, så det blir nog mest att justera några reglage. Efter uppsmörjning ska jag även spänna till banden som är ganska slaka sedan den fick nya drivkedjor. Dock är det inte några direkta fel så det blir nog ingen ny projekttråd utan istället får småfix vara här i allmäntråden. Över lag en ganska smidig liten maskin kring 8 ton med bra sikt :thumme:

Bild
Bild
Lite fler bilder. Jag ska nog fortsätta arbetet och måla ljust inne i hytten. En del rutor finns med så det vore också ett bra mål för framtiden. Spakarna har fina namnskyltar för vilka funktioner de styr och allt verkar ganska logiskt, förutom att det är andra spakar än vad Åkerman har :mrgreen: Åkerman har så att exempelvis höger spak och vänster pedal sköter samma trumma, medan Priestman här har så att höger spak och höger pedal sköter samma trumma. Lite mer logiskt kan vissa tycka, och åkerman gick att få så om man ville. Fuchsen är ju helt annorlunda så där är inget problem att växla maskin, och förhoppningsvis blir det ganska okej eftersom denna maskinen är den enda med mast och denna trumkonfigurationen. :smile: För övrigt var det ett kul sammanträffande att förra ägaren av Priestman även ägt min Fuchs för ~25-30 år sedan!

Bild
Slängskopan på ca 450 liter. Förra ägaren har inte testat den, men den ser ut att vara i ganska bra skick! Annars verkar det vara ganska vanligt med tunna bottnar i dessa. Den verkar dessutom vara komplett bortsett från någon liten fästpunkt och balanslinan så det borde gå ganska smidigt att få dit den på maskin, och även att sedan plocka av om man vill lyfta något.

Bild
Och en bild på lilla jibben. Den är dock inte heller använd på länge och eftersom någon fyrkantsprofil verkar vara vattensprängd är det frågan om jag får användning för den heller. Räckvidden är dock ganska fin om man har maskinen som kran, vilket är vad förra ägaren haft den för när det skulle byggas verkstad. Jag tror det kan bli en förvånansvärt praktisk maskin, den lyfter trots allt över 3 ton nära maskinen :smile: Med tanke på hur lätt den är att flytta, samt att slängskopa är häftigt, ska den nog komma lite till praktisk användning hos mig och andra.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#1034 » 23:48:03, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värst vad jag gör inlägg nu va? Jag är lite förvånad själv, men jag antar att jag äntligen kunnat prioritera maskinerna lite mer den senaste veckan :smile: För att fortsätta med min lilla priestman dragline kollade jag upp vad åkerman har att säga om slängskopor i instruktionsboken till min 350.
Bild
Bild
Väldigt bra förklarat tyckter jag, och härligt att ha lite bekräftande bilder på hur allt ska sitta! Nu när jag tänker på det är det möjligt att min skopa är en åkerman, allt ner på detaljer verkar stämma och de var väl det största märket i södra Sverige :smile: Notera även att släpskopor har en tredje "intern" vajer som kallas balanslina. Denna går från dragvajern, uppom linhjulet ovanför skopan och sedan ner till "kragen" som går över skopans främre öppning. Så fort man drar in skopan blir det kraft på draglinan och då hjälper balanslinan till att hålla skopan horisontell tills den hänger rakt ner från masten varefter balanslinan slakar och skopan tippar. Detta är en sådan riktigt häftig design som verkligen gör mig imponerad, kan starkt rekommendera att studera skopans rörelser i alla youtubevideor av draglines! :grin:


Bild
Efter uppsmörjning av maskinen tänkte jag se om jag kunde spänna banden, men inte ens min största skiftnyckel kunde ta den 70mm grova muttern. Den är dock ändå lite fastrostad så det är säkert ett riktigt slit att använda.

Bild
Bild
Banden måste dock spännas så mycket det går, iallafall för drivkedjornas skull. Testade att spänna genom att dra drivhjulen utåt med baklastaren, men det är svårt att förmedla kraften rätt och priestman är så lätt att den rullar innan drivhjulet är långt nog kommet. Jag har kollat på lite olika lösningar och antingen gör/skaffar jag en liknande gängstav ~40mm i diameter (men gärna mer fingängad) eller gör jag något fäste för en hydraulkolv jag har liggandes och stryper den så jag kan spänna med traktorhydraulik. Sen får jag göra några specialklossar så hjulet inte åker tillbaks in. Jag tvivlar att banden blir perfekt spända, men kan man iallafall få okej spänning och få drivkedjorna att sluta slaka så mycket då är jag nöjd :thumme:

Bild
Sen justerade jag broms/koppling till trummorna lite då den nedre linan gärna åker in av sig själv, sådant slir ska det inte vara på lingrävare. Jag ska dessutom göra något guiderör så inte vajrarna glider över till varandras trummor som de kan göra nu när det härligt nog är extra lång och helt ny wire! :grin: Jag är väldigt glad att förra ägaren investerade i det. Synd bara att priestman inte har en lite större kant på trummorna som ex Åkerman har.

Bild
Ett större problem på maskinen är att kopplingarna slirar om man larvae vilket bland annat gjorde att maskinen inte ville gå upp på maskinflaket nu när det var lite kallt och isigt i maskineriet. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska justera detta. Det är inte orimligt med glapp i länkaget - kanske hjälper det att dra ihop staget ovanför som styr vilken koppling som ska vara i? Det ger lite mer kraft på beläggen och om den fortfarande har ett rimligt neutralläge är det nog en okej lösning, vilket någon tidigare verkar tyckt eftersom staget bottnar :ohnej: det borde gå att korta lite och om det löser problemet utan att behöva byta belägg eller demontera hela mittenbiten så är jag väldigt glad!

Bild
Jag krokade iallafall på slängskopan och provdrog lite :grin: Dock var det högst okontrollerat då båda trummor fortfarande behöver justeras på både bromsar och kopplingar, men det ska man egentligen göra när det är torrt och inte isigt.

Bild
Men lite kan man göra! Jag lokaliserade anledningen till varför ena trumman låg och slirade på kopplingen. Ofta är detta på grund av bristande smörjning i dess kopplingslänkage, men här var det för att fjädern som ska trycka tillbaks kopplingen istället var en glapp cylinder av smuts :mrgreen: Det var lätt att plocka bort, rengöra, dra ut lite och sedan schimsa upp så den trycker lite mer. Maskinen verkar vara i bra skick över lag, men jag tycker att de flesta små problemen beror på dåliga eller trasiga fjädrar överallt. Lätt att fixa iallafall :smile: Tyvärr verkar maskinen ha lite färre fjädrar i konstruktionen än ex åkerman, vilket visst kan vara smidigt men ställer mer krav på att bromsbanden kan röra sig fritt och lätt så de frilägger sig av sin egen spänst, men gissa hur det är efter 60 år :vissla: Inte allt för illa men lite trögt går det överallt, så det får bli mycket rostolja som alltid.


Det har varit en produktiv dag, nu har jag bra koll på priestman och vad som behöver justeras. Mer fix med den blev det dock inte då väghyvels däck var färdiga att hämta och monteras! :grin: Mer om det i den tråden dock. Här får det hållas till lingrävarknep :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Stridis2

#1035 » 21:28:53, 06-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Bild
Efter uppsmörjning av maskinen tänkte jag se om jag kunde spänna banden, men inte ens min största skiftnyckel kunde ta den 70mm grova muttern. Den är dock ändå lite fastrostad så det är säkert ett riktigt slit att använda.

Där behöver du nog en slagnyckel. Jag jobbade med en 65 mm det mesta av fredagen. Har tyvärr nog ingen 70 mm, finns en jättestor, runt 100 mm men det hjälper ju inte dig... :sad:
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens, P806 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se