Värst vad jag gör inlägg nu va? Jag är lite förvånad själv, men jag antar att jag äntligen kunnat prioritera maskinerna lite mer den senaste veckan
För att fortsätta med min lilla priestman dragline kollade jag upp vad åkerman har att säga om slängskopor i instruktionsboken till min 350.
Väldigt bra förklarat tyckter jag, och härligt att ha lite bekräftande bilder på hur allt ska sitta! Nu när jag tänker på det är det möjligt att min
skopa är en åkerman, allt ner på detaljer verkar stämma och de var väl det största märket i södra Sverige
Notera även att släpskopor har en tredje "intern" vajer som kallas balanslina. Denna går från dragvajern, uppom linhjulet ovanför skopan och sedan ner till "kragen" som går över skopans främre öppning. Så fort man drar in skopan blir det kraft på draglinan och då hjälper balanslinan till att hålla skopan horisontell tills den hänger rakt ner från masten varefter balanslinan slakar och skopan tippar. Detta är en sådan riktigt häftig design som verkligen gör mig imponerad, kan starkt rekommendera att studera skopans rörelser i alla youtubevideor av draglines!
Efter uppsmörjning av maskinen tänkte jag se om jag kunde spänna banden, men inte ens min största
skiftnyckel kunde ta den 70mm grova muttern. Den är dock ändå lite fastrostad så det är säkert ett riktigt slit att använda.
Banden måste dock spännas så mycket det går, iallafall för drivkedjornas skull. Testade att spänna genom att dra drivhjulen utåt med baklastaren, men det är svårt att förmedla kraften rätt och priestman är så lätt att den rullar innan drivhjulet är långt nog kommet. Jag har kollat på lite olika lösningar och antingen gör/skaffar jag en liknande gängstav ~40mm i
diameter (men gärna mer fingängad) eller gör jag något
fäste för en hydraulkolv jag har liggandes och stryper den så jag kan spänna med traktorhydraulik. Sen får jag göra några specialklossar så hjulet inte åker tillbaks in. Jag tvivlar att banden blir perfekt spända, men kan man iallafall få okej
spänning och få drivkedjorna att sluta slaka så mycket då är jag nöjd
Sen justerade jag broms/koppling till trummorna lite då den nedre linan gärna åker in av sig själv, sådant slir ska det inte vara på lingrävare. Jag ska dessutom göra något guiderör så inte vajrarna glider över till varandras trummor som de kan göra nu när det härligt nog är extra lång och helt ny wire!
Jag är väldigt glad att förra ägaren investerade i det. Synd bara att priestman inte har en lite större kant på trummorna som ex Åkerman har.
Ett större problem på maskinen är att kopplingarna slirar om man larvae vilket bland annat gjorde att maskinen inte ville gå upp på maskinflaket nu när det var lite kallt och isigt i maskineriet. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska justera detta. Det är inte orimligt med glapp i länkaget - kanske hjälper det att dra ihop staget ovanför som styr vilken
koppling som ska vara i? Det ger lite mer kraft på beläggen och om den fortfarande har ett rimligt neutralläge är det nog en okej lösning, vilket någon tidigare verkar tyckt eftersom staget bottnar
det borde gå att korta lite och om det löser problemet utan att behöva byta belägg eller demontera hela mittenbiten så är jag väldigt glad!
Jag krokade iallafall på slängskopan och provdrog lite
Dock var det högst okontrollerat då båda trummor fortfarande behöver justeras på både bromsar och kopplingar, men det ska man egentligen göra när det är torrt och inte isigt.
Men lite kan man göra! Jag lokaliserade anledningen till varför ena trumman låg och slirade på kopplingen. Ofta är detta på grund av bristande smörjning i dess kopplingslänkage, men här var det för att fjädern som ska trycka tillbaks kopplingen istället var en glapp cylinder av smuts
Det var lätt att plocka bort, rengöra, dra ut lite och sedan schimsa upp så den trycker lite mer. Maskinen verkar vara i bra skick över lag, men jag tycker att de flesta små problemen beror på dåliga eller trasiga fjädrar överallt. Lätt att fixa iallafall
Tyvärr verkar maskinen ha lite färre fjädrar i konstruktionen än ex åkerman, vilket visst kan vara smidigt men ställer mer krav på att bromsbanden kan röra sig fritt och lätt så de frilägger sig av sin egen spänst, men gissa hur det är efter 60 år
Inte allt för illa men lite trögt går det överallt, så det får bli mycket rostolja som alltid.
Det har varit en produktiv dag, nu har jag bra koll på priestman och vad som behöver justeras. Mer fix med den blev det dock inte då väghyvels
däck var färdiga att hämta och monteras!
Mer om det i den tråden dock. Här får det hållas till lingrävarknep