En gång för alla löste jag problemet när man behöver borra strax över 13mm med skruvdragaren, jag svarvade en
adapter mellan Borrchuck och Borrkona MK2 så nu kan man ha upp till ca 20
Det blir ett långt ekipage
Men värdefullt att ha de gånger det behövs. Anledningen att det gjordes just nu var att jag pyntar lite på gården!
En riktigt gammal potatissättarlåda fick bli blomlåda!
Körde ner ett specialrör jag gjort 60cm i marken och satte en
bult igenom lådan, nu är den stabil
En hylla skruvades också upp i lådan
Det blev ju riktigt prydligt
Kul att inte bara skrota grejerna.
På saaben plockade jag bort matarpumpen och dess
sil, var en del smuts men främst avlagringar
Undertill var det mer smuts! Rengjorde allt grundligt och blåste rent innan jag återmonterade med nya packningar
Monterade ihop men det verkar inte som att matarpumpen är boven i dramat. Jag försökte dessutom lufta bränslefiltret men trots att det blir tomt på bensin så sprutar det rejält så fort man lossar en
slang lite försiktigt! Märkligt, men det fick mig att tänka att bränsletillförseln kanske inte var problemet för saabens konstiga beteende
Vidare efterkorsningar visade att motorn verkar sura ner sig när den går på tomgång, sedan antingen dör den eller gasar man lite och så smäller det till i förgasaren följt av långsam uppgasning (om den inte dör här). Tomgången är troligen bra justerad så jag fick en tanke att förgasaren inte får nog med
luft. Jag kollade när motorn var igång och chokespjället stängde helt, fick förklarat att det eventuellt finns luftkanaler som förgasaren ska ta luft genom då men oavsett tyckte jag motorn gick mycket bättre med chokespjället lite öppet. Med dessa slutsatser tänker jag att det är dags att justera de sista sakerna på förgasaren
Vakuumregleringen för chokespjället, mekanisk öppning, förhöjd tomgång och automatisk choke. Det verkar mest vara att mäta en massa saker och sedan böja lite länkage
Sen när detta är gjort och bromsarna är justerade kanske bilen ska bli skapligare, vi kan hoppas!
Jag hittade dessutom varför det läcker in i saaben.. Detta var ju också en lösning
I motorrummet finns en vanlig väggkontakt som går till motorvärmarsladden samt en förgrening in i bilen som jag misstänker är för
kupéfläkt. Dock var tätningen minst sagt bristfällig, så det är bara ett stort hål i plåten in vid fötterna
Det ska minsann fixas bättre än med eltejp!
Jag fick också äntligen tag i vänster
baklykta så nu har jag två hela och lite mer blänkande
glas där bak
Det närmar sig sommar, så nu när det regnat klart lite är det dags att jobba på!
Sen har jag shoppat lite, denna jättefina instruktionsboken för F2l514 och F3l514 motorer vann jag på tradera!
Komplett på svenska med lite sprängskisser och en hel del bra information!
Sen kan jag avslöja att jag dessutom skaffat en skivspelare
En Lenco 852 som kom ut till salu billigt i grannbyn. Det verkar vara en tidig 70tals modell som klarar alla hastigheter mellan 16-78rpm, har inbyggd förstärkare och lite andra finesser. Lenco verkar folk ha skilda meningar om men jag är iallafall nöjd med vad jag spelat än så länge!
Som referens är jag ung nog att tycka CD är gammalt
Men jag har samlat en del skivor eftersom tro det eller ej så är jag ganska seriös med min musikstil, något år hade jag över 2400 timmar på Spotify.
Så det är trevligt att kunna ha ett lite mer omständigt, gammaldags och interaktivt medie att spela genom
Ännu en sak att sluka ens pengar, men livet är väl till för att njuta