Sedan hyveln blev fullt körbar så har jag fått ganska många frågor om vad som är nästa projekt, vilket jag ödmjukt besvarat med att jag helst tar det lite lugnare ett tag framöver... Men gissa hur bra jag lyckades hålla det
Samma helg som "Lantliv på farfars tid" i Jonstorp kom det nämligen ut några väldigt häftig traktorer till salu - lagom långt borta och inte så dyra som de vanligtvis är. Jag lyckades bli först att höra av mig och trots många andra intressenter under dagen var jag även först på plats då vi bokat tid efter utställningen. Traktorerna var kanske inte i bäst skick och hade stått ett tag, men de var alla inkörda för egen maskin så lite ladugårdsfynd kunde man ju hoppas på! Men till och med jag insåg att jag inte riktigt har tid eller pengar för fler projekt just nu, så även om jag fick en dags betänketid ringde jag sedan och sade att jag nog tyvärr inte kan köpa dem. Gissa hur bra det gick, när en annan välkänd bekant kommit under visningen och lovordat säljaren hur trevligt det är med mig som ung maskinintresserad - som dessutom ger maskinerna ett bra hem Så jag fick köpa dem, och säljarens svärson kunde leverera dem med lastbil för en rimlig peng
Iallafall, nu måste ni vara skittrötta på min avsaknad av bilder - här är min nya Volvo T43 Hesselman och BM 21!
För er som slipper tänka på traktorer dygnet runt kan jag berätta varför jag tyckte dessa var så roliga att jag var tvungen att lägga till dem till min samling.
Volvo T43 var en av Sveriges få stordragare under mitten av 40 talet, och var egentligen utrustade med gengas- (Volvo T41) samt senare fotogen- (T42) motorer som gav 40-48 hkr. När bränsletillgången började bli bättre efter kriget var det dock tydligt att bönderna ville köra på den billigare dieselbrännoljan, men kunde inte riktigt göra en lättstartad/billig/bra heldieselmotor. Konkurrenten Bolinder Munktell körde fortfarande med sina tändkulemotorer som gick på det mesta, och BM20 delade bakkropp samt lite andra saker med Volvos T40 serie. Volvo gjorde därför nya modellen T43 där motorn byggts om till hesselmanprincipen som var vanligt i äldre lastbilar, att starta på bensin och sedan gå över till diesel under drift. Detta kräver både insprutningspump med spridare för dieseln, samt tändmagnet och tändstift för bensinen OCH för att antända dieseln som alltså inte självantänder pga motorns låga kompression. Dessa tillverkades i ca 1600 exemplar men fick sällan så långa liv då de blev kända som "Trasselman" eftersom en motor med båda dessa system inte är så lätt att justera eller få att gå bra Det finns definitivt en hel del T43or kvar - men knappast mer än några hundra, vilket gör att de ofta går för ganska dyra pengar och är eftertraktade i samlarkretsar. Ni vet hur jag älskar udda konstruktioner!
Även BM21 är en ganska ovanlig modell, då det är en vidareutveckling av BM20 som bara byggdes 1951-52. Anledningen var såklart att ingen resonerande människa borde vilja köpa en tändkuletraktor samtidigt som det fanns gott om heldieslar - till exempel BM36 - som dessutom är lika starka, smidigare, mer lättstartade och knappast dyrare. Man tillverkade därför bara ca 1000st BM21or, jämfört med över 4000st BM20. De flesta BM21orna gick dock på export, så det finns knappast mer än några hundra av dem kvar i Sverige. Men vad gjorde då Bolinder Munktell för att sälja sin tändkuletraktor? Jo de uppgraderade den med toppinsprutning för att få ett par hästkrafter till och kunna gå på ännu sämre bränsle... Så när tändkulemotorer är kända för att gå på "vad som än kan vara i en stekpanna" går BM21orna på vad som än brinner-ish. En annan kul grej är att de flesta (inklusive min) hade tryckluft, så man både kan köra tändkulans brännare på tryckluft + diesel samt sedan starta motorn genom att snurra igång den med en spurt tryckluft i ena cylindern Detta tycker jag är häftigt, så jag behövde såklart den också! Den har även lite större bakhjul än BM20 & Volvo T43.
Efter många år i lada var dock ett par framhjul dåliga, framförallt slangarna men även ena däcket. Jag hade ett par aningen bättre men hela 7.50-18 däck så jag köpte några slangar och krängde om dem, så nu håller alla hjul luft Det underlättar inför provstart Båda motorerna går runt, men det krävs väl en dag att gå igenom maskineriet och förbereda startförsök även om de båda kördes för max 7 år sedan. En kul detalj var att det saknades några hjulmuttrar där framme, men som tur är var det samma som på traktorgrävaren jag skrotade för något år sedan och såklart sparade hjulmuttrarna från De såg ju kul ut!
Jag hann dock tvätta av Hesselman, och det blev ett riktigt lyft!
Fler kul detaljer är den snurrbara stolen, det stora golvet och avsaknaden av pedaler Volvos T40 serie hade nämligen likt tidiga BM20 ingen fotbroms, så det är bara koppling, växelspak och handbroms (även under färd). BM21an har dock fotbroms och till och med styrbromsar Över lag, en riktigt udda och kul traktor! Främst hoppas jag nu att det är modellen av T43 med den "höga" utväxlingen av hela 18 km/h, men det är nog en kul traktor för smårundor även om den bara skulle gå i 16km/h.
Det var dock knappt att de gick in när de kom hem, så jag får städa upp ännu lite till i verkstaden och sluta köpa nya saker... Eller får HVA59 köpa en gård nu så jag får ställa lite traktorer där Fler bilder på BM21 kommer när jag hunnit tvätta av den, men då den tyvärr saknar ena huvsidan ser den naturligt skabbig ut.
Och som spännande avslut fick jag även lillDeutzens ena bakdäck avkrängt, så förutom att fälgen är skev är den dessutom riktigt rostig på sidorna Men det ska nog gå att laga upp och måla till så det håller för nästa däck, små steg framåt. Imorgon ska vi på veterantraktorplöjning ute mot Ängelholm så jag vet inte om jag har tid att göra så mycket, men mitt mål är att i höst hinna provstarta SAME, Hesselman och Eriks BM20 - och lite annat småfix. Isåfall följer såklart videor!