Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Diverse bilder från mina projekt och äventyr

1108 inlägg • Sida 66 av 74
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Kotten (trådstartaren)

#976 » 20:57:03, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltid kul att hålla koll på vad det finns för maskiner ståendes, sen ibland råkar man köpa dem :mrgreen: Och idag har de använts!

Det har hänt ganska mycket med gården i sommar, bland annat har alla byggnader målats om och huset har nu en härlig lugnare färg :smile: Efter detta följde att jag klippte och beskar buskar och tujor som blivit vanskötta allt för länge, och sen har vi även rensat upp en massa överallt vilket behövs regelbundet. Det som inte används ofta kan hellre vara på baksidan, det är nog att visa på framsidan som det är :vissla:

Bild
Svetsade en ny tapp jag svarvat till en liten plog jag har, ville bara visa för att tappen blev fin :vissla:

Men var ska allt vara då? Ja det börjar bli ett problem! Stora maskiner tar ganska stor plats, och det har tagits ganska mycket onödig plats av maskiner som används vid bättre parkeringsplats. Därför har jag börjat jämna ut och expandera grusplanen på baksidan lite :thumme: 640 har fått jobba mycket eftersom den är den effektivaste maskinen att flytta massor och schakta med.


Bild
Bild
Bild
Det finns några riktigt rejäla stenar! Skopan är inte i så bra skick, men håller förvånansvärt bra och maskinen är stark. Det är såklart även på tok för mycket sten, men man får försöka putta åt sidan det som är för stort.

Sen idag hade jag jobbat en hel förmiddag inne, så jag tog mig tiden och gick ut ett par timmar. Kopplade av Åkerman 200D, kopplade på stora gula vagnen och startade upp Åkerman 300 för lite lastning! :grin: Hjullastaren är ju egentligen mycket effektivare, men när det är hårt material är lingrävare oslagbart. Visst är hydraulgrävarna effektivare där också, men inte lika roliga att köra :mrgreen: Men jag blev påmind om att lite behövde justeras, framförallt att bromspedalerna nu knappt vill gå upp en millimeter. Jag fixade ett par nya, kortade fästen mellan de eftermonterade hjälpfjädrarna (originalfjädrarna är inte alls spänstiga längre) och fick dem att bete sig bra :thumme: Detta i mer detalj skriver jag i maskinens egna tråd, eftersom det är ganska mycket specifikt med lingrävarutveckling och inte så allmänt till planeringen.
Kotten @ [Åkerman] Åkerman 300 lingrävare

Bild
Utöver justeringar och uppsmörjning lyckades jag dessutom sno till linorna för första gången. Ena fjäderns nya fäste hoppade av och eftersom pedalen betedde sig annorlunda gjorde jag fel och släppte ut stickan på tok för fort på fel plats, så trumman bara matade ut vajer när den fått snurr! Som tur är var jag snabb med huvudkopplingen så det inte snodde in sig i något, och det tog bara någon minut att fixa :smile:

Bild
Eftersom 300an är både breddad och förlängd måste man backa till väldigt långt för att ens ha en chans att lasta en vagn, och även då tappar man mycket utanför :vissla: Lingrävare med djupgrävningsaggregat utan skoptilt är inte det bästa att vare sig gräva ovanför maskinen med eller tippa ovanför den, tyvärr de enda två sakerna jag behövde ha gjort.

Bild
Det blir ju alltid så att man drar till sig en massa material och får en hel vall runt maskinen, men då är det iallafall luckert nog att ta med lastaren efteråt :smile: Några riktiga bamsestenar kunde jag flytta med linaren, men det är ju ingen chans att man på ett säkert sätt lyckas lasta dem.


Bild
Bild
Det blev mycket gjort idag iallafall! 3 vagnslass och en del skytteltrafik med hjullasten blir nog runt 30-40 ton flyttat, vilket motsvarade 1-2 meter extra på ena planen och 4 decimeter förhöjning på den andra planen som ligger lite lågt jämfört med ett litet gupp före, men snart är det fixat och utjämnat så det blir mer plats att leka med lingrävarna :thumme:

Bild
Höll på tills lite före 20, sen blev det mörkt och jag hade lastat fullt. Det är en riktig fröjd att använda dessa maskiner, framförallt 80 år gammal lingrävare :smile: De ska ju inte bara stå och bega fast!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



HVA59

#977 » 22:48:42, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasså du gör sånt roligt när en annan står inne på en mörk fabrik hela dagarna och har tråkigt :mrgreen:
Fick du ordning på den slirande banddrivningen på 300:an? Den var ju ett stort problem sist...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Kotten (trådstartaren)

#978 » 07:50:28, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVA59 skrev:Fick du ordning på den slirande banddrivningen på 300:an?


Nej jag körde bara lite med larvningen vilket gick helt okej. Ska felsöka mer en annan dag om jag ska larva den en längre sträcka, men eftersom den klarar att flytta sig själv mindre sträckor är det inte så akut. Då prioriterar jag hellre 200D eftersom 300ans band nog medför sig lite tidskrävande jobb som band- och kedjespänning samt justering av länkage och kopplingar, samt eventuellt svetsning/demontering om ena axeln roterar lite i drevet som den ibland verkade kunna göra.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

HVA59

#979 » 22:41:25, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha jaja okej, jag minns bara hur länge vi stod och gungade på samma ställe förra gången utan att komma nånstans :vissla: Men det är rätt, det är nog ett rätt stort projekt att försöka fixa till det.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Kotten (trådstartaren)

#980 » 16:37:42, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte mycket har hänt här hemma, men idag kollade jag på lingrävarnas typskyltar för att försöka bestämma årtal mer exakt.

Bild
Åkerman 200D har tyvärr en lite övermålad typskylt men förhoppningsvis går det att fixa; iallafall har den reg nr 573 vilket troligen även är tillverkningsnumret. Det tillverkades endast 582 maskiner så denna är riktigt sen, säkerligen av sista årgången -58 då om inte slutet av -57! Så ny trodde jag inte den var, men allt annat verkar stämma ganska bra så det är fullt möjligt :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Mattias_E

#981 » 20:20:34, 24-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får inte klippet att starta med tidsangivelse, men vid 1.24 samt 15.00 så syns en del av vissa av Mikkels "lindansande" maskinisters stationärmotorer.


8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

HVA59

#982 » 20:29:47, 25-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju en fin film! Tyvärr har min gröna Berg motor som tuffar på så fint i videon nu lagt av och behöver service, får inte fram bränsle som den ska...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Kotten (trådstartaren)

#983 » 23:35:06, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ganska hektiskt i min vardag så uppdateringar kanske inte är lika regelbundna, men då är det ju tur att det finns en ny tråd som har med iallafall en del av vad som händer här :vissla:

HVA59 @ HVA59:s diverse små projekt

Och som där avslöjats blev det lite nyförvärv förra helgen! Jag åkte för att kolla på en Lister D stationärmotor renoveringsobjekt, men väl på plats fanns det tydligen mer motorer.. :vissla: Eftersom jag tagit med HVA59 passade det ju så bra att för ett rimligt pris köpa alla och dela på dem :mrgreen:

Bild
Bild
8st totalt, 4st var.

Bild
Bild
Jag fick tag på en Lister D med en fast ventil och avsaknad stötstång, en IH LA med ombyggd tändning, en Skandia 4-5hp tändkulemotor som dock var fryssprucken samt sist en Farymann dieselmotor :smile:

Bild
Bild
HVA59 fick en Albin AL1 & en O41 samt en Penta K11 och en yanmar som saknade mycket. Mer om dem finns i tråden HVA59 @ HVA59:s diverse små projekt :smile:

Väl hemma såg vi över alla renoveringsobjekt som stått i en container i många år. Farymann motorn testade jag att snurra och jo den gick runt - sen lyckades jag hitta ventillytare - sen började den ryka till. Ett par försök på veven så small den igång som om den varit igång dagen före :mrgreen: Väldigt rolig luftkyld liten dieselmotor som troligen är runt 8hkr. Den kan bli mycket bättre drivkälla till lilla-lill traktorn!



I övrigt var det mycket praktiskt fix förra helgen också. Har rensat upp mycket på gården nyligen, och nu fick fuchsen komma hem igen från museet :thumme:

Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Resan gick bra tills ett däck small, men det var nära hemma iallafall. Blir nog ett par nya slangar ändå :vissla: Tur att jag har något 7.50-20 däck från en vagn att plocka.

Bild
Bild
Bild
Sen oljade jag in lingrävarnas linor. Trummorna gick att hälla olja över med kärl under och de fria linorna tog jag med en indränkt trasa :smile: Nu när maskinerna visat att de kan fungera vettigt så förtjänade de lite långsiktig omvårdnad.

Bild
Och farsans 640 fick nya hela rutor till dörren. Ett väl värt lyft för alla gamla maskiner! Jag borde börja lämna in ett par rutor från olika maskiner, det är ju inte så dyrt och blir betydligt finare och mer praktiskt än gamla spruckna fallfärdiga rutor :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#984 » 17:31:43, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom Lister D motorn saknade en stötstång, hade en ventil fast och lite annat behövde ses över så fick den plockas ner lite. Nästan helt faktiskt :vissla:
Bild
Bild
det visade sig vara bra för den var inte allt för fin invändigt.. :uupps:

Bild
Motorn gick runt lätt trots 1cm av någon smutssörja i den! Kylkanalerna var dessutom fyllda med säd och rost, gissa hur mycket :mrgreen:

Bild
Bild
Bild
Bild
Det krävdes en del men den fick sig en rejäl rengöring :smile:

Bild
Sen började jag slipa om en traktorstötstång och svarva en justerskruv. Blev riktigt bra till slut!

Bild
Och för att jag råkade ha HVA59 som inkallad förgasarexpert upptäcktes också att någon sågat ett väldigt specifikt snitt genom locket :klia: Förstår det inte alls, men det uppdagas väl med tiden.

Bild
Vevhuset fick sig en ordentlig rengöring från smuts, gissa om det var trångt! Men trevligt att kunna komma åt utan att plocka av mer än en liten lucka :smile:

Bild
Ventilen som satt fast kunde slås ut och den andra var ganska lätt. De rengjordes sedan tillsammans med topplocket och slipades in :thumme:

Bild
Riktigt bra blev det till sist! Och med gamla toppackningar i koppar är det praktiskt att kunna rengöra och glödga lite för att kunna återanvända.

Bild
Tyvärr hade ett par bultar gått rakt av under demonteringen eftersom de var väldigt dåliga, men det gick snabbt att borra och gänga nya hål

Bild
Bild
Och sist kom motorn ihop igen efter bara några timmars flitigt arbete. Gasreglaget fick sig en fin mässingsdetalj för stilfull och smidig ställning av varvtalet :smile: Tyvärr saknades en mutter till ventiljusteringarna men det började ändå bli sent så det fick bli en annan dag. Muttern var en 3/8"-20 om jag inte minns fel, vilket jag tyvärr inte hade och det var för smått för att svarva gängor till. Men som tur är matchar gängan nästan M10x1,25 så när jag fått låna en sådan tapp kunde jag justera ventilspelet och låsa det riktigt bra nog :smile: Troligen är det väl ingen gnista på motorn men eftersom allt annat nu borde vara fixat så ska det bli kul att se iallafall, Jag ska tillverka en egen vev eftersom den saknas, sen kanske lilla Lister hoppar igång!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#985 » 18:53:28, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förra helgen blev det mer fokus på att slå gräs som redan nämnts i Mattias tråd!
Mattias_Edeslätt @ Min MF-35:a

Lite hastigt på det och oförberett var planen att ta min Deutz F2l514 och HVA:s BM10 ungefär 4 mil söderut där hans familj har ängar som hade varit bra att slå. Väderprognosen såg bra ut och service utfördes först, men jag ändrade mina planer lite med vilken vagn som skulle få husa min slåttermaskin.

Bild
Min fyrhjulavagn verkade lite riskabel att köra så långt med en skumpig tung last mitt på de svaga träbalkarna, men som tur är finns här vagnar! :vissla: Dock gick inga sprintar i den nyvalda vagnens drag, så jag fick borra upp det från ungefär 20mm till 23mm. Lite långsamt men ändå smidigt gjort med skruvdragaren samt den hemmasvarvade Mk2 morsekona-adaptern :mrgreen: Den har jag haft stor användning av flera gånger!

Bild
Bild
Den fina lilla konvojen rullade hemifrån utan problem, men efter ett stopp på macken ville BM10an bara gå på en cylinder :sad: Orklös och svag bedömde vi den på tok för riskabel att köra med - vi var ju försenade nog. Så det var bara att köra tillbaks och ta slåttermaskinen på bilsläp och koppla till den traktorn som fanns på plats!

Bild
Efter lite missöden som det står mer om i Mattias tråd var slåttern igång! :grin: Detta gjorde vi bara för att det var kul, så det var en lugn och väldigt fin höstdag.

Bild
Vi körde ett par varv och allt gick bra, men man var tvungen att köra ganska fort för att den tjocka vallen skulle slås ordentligt. Sen gick stickan av på slåttermaskinen, men som tur var fanns det träarbetare på plats :mrgreen: HVA59 plus sin fader åkte iväg och kom sedan tillbaks med två nygjorda stickor som dessutom var av långsamtväxande norrlandsvirke.

Bild
Bild
Bild
Mycket blev kört sen! Det var riktigt roligt och resultatet blev förvånansvärt bra trots att vi klippte ganska högt på sina ställen för att inte sätta balken i vildssvinsbökad jord. Gräset verkligen ansamlades i stora högar i hörnorna!

Bild
Sen gick det lite för fort igen och knivbalken gick av denna gång. Som tur var hade Mattias en hemma som var för kort för sin maskin, så jag får säkert ihop något snart :thumme:

Bild
Men det började ändå skymma så inget gjorde det :smile: Bara att hem och laga maskin för nästa år. En mycket fin och trevlig dag var det trots missöden!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#986 » 19:24:59, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det lite fix hemma i verkstaden. Större delen av veckorna spenderar jag nu nere i Lund med både utbildning och jobb att fördriva tiden. Oroa er inte, jag trivs mycket bra där - men det är alltid trevligt att få vara lite praktisk hemma bland mina grejer :smile: Många verkar sjuka vid dessa tider, jag har inte varit sjuk på två år men de två senaste helgerna förstördes av 9 dagars förkylning. Vanligtvis är jag sjuk 1 eller max 2 dagar så det var inte det bästa. Iallafall, vad har jag gjort då? Jo:

Bild
Prioritet 1 var att kolla glykol på allt! Egentligen var det bara Saaben och Åkerman 350 som jag bytt/fyllt kylvätska i och sedan kollade jag några andra maskiner som eventuellt kan läcka lite. Allt verkade dock bra, men jag är otroligt tacksam för alla mina luftkylda motorer :mrgreen: Saaben fick sig några liter extra glykol då den endast var runt 9% före och min glykoldunk säger ca 33% för skydd ner till -18C vilket jag tycker verkar rimligt. Visst är det sällan så kallt här nere, men när det väl kommer 3 extremt kalla dagar vill man ändå kunna sova skönt och inte krampa ut i snön med dunken för att kolla!

Bild
Bild
En annan sak som jag skjutit på för länge - kattskylt. Som förklarat innan så är katter alltid en stor del av familjen här, tyvärr har vi bara endast en nu sen ett år tillbaka. Behöver inte gå in på detaljer, men något litet för att uppmärksamma folk om dessa relativt oskyddade familjemedlemmar är det lätt värt. Jag klippte ur en kattsiluett från en plåt och målade den svart, sen limmade jag cykelreflexer som ögon på båda hållen. Målet är att ögonen ska lysa upp i strålkastarljus när det är mörkt samt att siluetten ska få förare att tänka till eller iallafall vara mer uppmärksamma. En liknande skylt någon kilometer härifrån får alltid mig alert trots att jag vet om den! Sen kommer det alltid finnas personer och scenarion där det värsta kan hända, men om 30min pyssel iallafall minskar risken så är det värt det.

Bild
Sen blev det lite mer "hårdmek", lilla Listern behövde ju en vev! Det tog inte så lång tid att fixa så det blev bara en bild, men kortfattat så utgick jag från motoraxelns mått, andra vevar och internetbilder. Jag tog ett rör i nästan rätt dimension som jag sedan kapade två sneda slits i änden och svetsade ett plattjärn samt ett handtag på det. Som extra lyx gjorde jag inte handtaget fast utan det roterar när man vevar så handen inte gnids upp :smile:

Bild
Nästa sak att åtgärda var att magnetens kedja var otroligt sliten och slapp. Jag lossade bultarna och tänkte schimsa med någon plåtbit, men det blev en hel 4mm hög bit på ena sidan! :uupps: Detta var dock utanför befintliga schimsplåtar så på andra sidan blev det nog bara 2mm. Bra att ha gjort!

Bild
Sist lyckades jag få bort locket på tändmagneten med försiktighet och slagskruvmejsel :vissla: Det verkade lite dammigt där men ytterligare plockade jag inte ner. Jag filade upp kontaktpunkter men tyvärr var det fortfarande ingen gnista, men veven fungerar bra! Kanske går det att skrämma liv i magneten, eller får den renoveras. Jag är iallafall nöjd att ha kommit såhär långt nu :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

HVA59

#987 » 21:18:23, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasså du fick av locket vad bra! Jag försökte sist men fan jag lyckades inte :myzsko:
Det ska nog snart kunna bli fräs på den motorn!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Kotten (trådstartaren)

#988 » 20:59:03, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag har varit ännu en produktiv dag! Med hjälp av den vanliga stationärmotorkonsulten började Lister D se riktigt vettig ut och det var till och med en svag gnista på stiftet :thumme: Tyvärr bestod inte denna så fort det kom in lite bränsle i motorn, så den blev bara sur. Vi gissade på dålig kondensator eftersom det ändå var bra gnista vid brytarna och lyckades få komma hem till vår härliga magnetrenoverande kontakt såhär en söndag :smile: Kondensatorn och spolen testades men tyvärr var båda dåliga. Ny kondensator fixades och även en fin spole som var nästan exakt likadan (fast mycket finare!). Tyvärr upptäckte vi väl hemma att den nya spolen hade lite för stor radie och därför inte gick att använda, men provisoriskt inkopplad gav den iallafall fin gnista så det var problemet. Jag får väl åka ner igen och låta den gamla spolen renoveras, men sen borde motorn gå att få igång - 3 gånger dyrare än vid inköpet :mrgreen:


Sen hände lite mer bildliga projekt också! Den lilla Farymann Dieselmotorn som kom hem för en månad sedan fick byta ut sin halvpall till ställning mot en liten lilltraktor jag vet om! :grin:

Bild
Den verkar passa riktigt bra där; sticker inte ut för mycket och veven blir centrerad så man kan ha den framåt. Motorn borde bli ett rejält lyft mot den gamla Briggs & Strattonen med 3hp extra, mycket mer vridmoment och oändligt högre pålitlighet :mrgreen: Det kan nog bli en extra rolig liten maskin, men det ska ihop också.

Bild
Som tur är upptäckte HVA att remskivan verkade lite märklig, och mycket riktigt var det en centrifugalkoppling! Efter en stunds misslyckade försök att ta av den lyckades vi få loss den ganska lätt med stor rörtång, och när vi sedan startade motorn och testade den fungerade allt perfekt :grin: Så då kan man förhoppningsvis slippa bygga om till någon ny fotkoppling på traktorn vilket underlättar med att få ihop drivningen. Troligen behövs en mellanaxel med drev i båda ändarna för att få kraft från motorn till växellådan, men det verkar vara möjligt att få dit ganska lätt. Troligen får man traktorn att gå lite snabbare då också vilket verkar kul, det är ju fortfarande 4 växlar och en stabil maskin så 20km/h eller lite till är väl ingen fara :grin: Sedan kanske det blir ett par traktormönstrade bakdäck, ett riktigt stående avgasrör och översyn av bromsar (vilka kanske måste bytas helt med tanke på hur fast naven sitter!). Om det blir av blir det en mycket pålitligare, bättre och roligare liten maskin att visa upp :cool: :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#989 » 00:46:29, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit lite rastlös på sistone så skönt att få komma ut i verkstaden en dag igen! :grin:

Bild
Började med att göra fästen för Farymann dieseln i lilla lilltraktorn. Nu var det fullt fokus på den! :grin:

Bild
Veven fick förlängas lite snabbt också vilket blev bra, men att borra upp ett 30mm hål i den tunna plåten som sitter fast som front på traktorn var inte lätt :???: Tog längre tid än jag önskat, men till sist gick det och allt blev bra!

Bild
Fästena svetsades fast och motorn bultades ner. Tur att jag hade medhjälpare idag så det gick undan på MIG och svarv :mrgreen: Ganska mycket av jobbet var nämligen att göra mellanaxeln med lager och remskivor för kraftöverföringen.

Bild
Själv höll jag mest på med att borra, slipa, kapa och planera. Men när den gamla kopplingen skulle bort fick det bli huggmejsel - mycket lättare att komma åt med än vinkelslip och som allt var punktat var det snabbast :mrgreen:

Bild
Mycket nya fästen blev det att tillverka! Motorn är ju nog ungefär dubbelt så stor som den förra och sitter på en helt annan plats; tur man har lite material hemma :thumme: Sen går såklart extra tid åt att försöka framtidssäkra byggena. Man vill ju inte att den blir stående om ett par år bara för att delar inte går att demontera eller justera ordentligt.

Bild
Bild
Och mot kvällen var det mesta klart! Som synes var det ganska trångt så allt var tvunget att vara kompakt utöver välgjort och byggt av delar som fanns hemma :vissla: Som tur är var lagerna sfäriska så det var inte lika extremt noga att få allt rakt - vilket är ganska svårt på detta hemmabygget. Tyvärr kunde vi inte provköra eftersom det behövs några remmar i ganska specifika dimensioner (13x510 & 13x1125), men de är beställda nu plus en rem som förhoppningsvis kan sköta matningen på min svarv så vi hoppas på mer framsteg med det snart!

Bild
Stora framsteg har gjorts så jag är väldigt nöjd över dagen :grin: Förhoppningsvis blir de nya remmarna bra, men det kommer troligen ändå krävas någon enkel remspännare. Sedan vill jag såklart provköra och går allt väl kommer de spruckna bakdäcken sedan bytas ut mot nya traktormönstrade :smile: Dimensionen är 165-15 men eventuellt kanske det går att få på 185-15 istället? Aningen bredare däck är såklart kul - men viktigare är att priset verkar kunna vara så mycket som 30% lägre om man är lite flexibel med storlek :smile: Sedan får bromsarna ses över ordentligt, men bortsett från det är det mest en massa småsaker som gaspedal/länkage, insug/avgasrör och någon skyddsplåt kvar. Visst tar det lite tid men ifall några dagar till i verkstaden kan ge en fungerande liten Deutzkopia till minitraktor är det värt all tid och några kronor :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#990 » 20:23:57, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojdå vad jag hade bilder som inte kommit upp, ni måste ha väntat ivrigt i flera veckor nu! :vissla:

Nya remmar kom veckan efter, då var det bara att montera!

Bild
Till svarven blev det helt perfekt :thumme: Har inte provkört mycket men nu blev matningen iallafall humant långsam.

Bild
Och på traktorn blev remmarna perfekt längd! Förvånansvärt smidigt att byta också, bara lossa två bultar och vinkla ut hela axeln :smile:

Bild
Bild
Sen fick det bli en skyddsplåt så man inte får in foten i remhjulen. Jag tycker den blev riktigt snygg dessutom! Försökte följa traktorns naturliga kantiga utseende, samtidigt som det såklart skulle vara praktiskt och ge så mycket fotplats som möjligt

Bild
Bild
Sen fick jag göra något att gasa med. Hade först tänkt länkage men testade få dit en vajer, det gick tyvärr kasst men var bra nog för lite provkörning :grin:


Traktorn gick riktigt bra! Motorn är oändligt mycket bättre än den förra lilla briggsen, och slungkopplingen gör att den beter sig ungefär som min Saab V4 med frihjul. Kan omöjligt bli bättre :mrgreen: Det enda negativa där är att jag nu inte ens har motorbroms, men naven ska rivas så det blir bra med fotbroms. Hastigheten var nästan exakt som innan, runt 17km/h. Men jag tror jag kan få upp till iallafall 18-19km/h när jag får på nya traktormönstrade bakdäck vilket får duga. Maskinen känns otroligt stabil och smyger lätt igång i fyran, även att växla går bra trots kopplingen. Det blev ett fantastiskt motorbyte alltså!

Bild
Bild
Men som sagt var vajer helt värdelöst - lilla cykelvajern jag hade började gå trögt och jag tror länkage är värt att lägga tid på om jag ändå bygger fotgas. Lite jobbigt blir det väl då det måste gå enligt de röda strecken på bilden :vissla: Men det mesta jobbet är i att rikta om mellan rotation och länkagets slaglängd.

Dagen efter tänkte jag göra klart fotgas men farsan var inne på att ta itu med verkstadens ständigt sämre belysning - det säger jag inte nej till! Vi köpte 8st LED armaturer på jula på 5000 lumen var. De ska hålla 25000h sen får man byta hela men det är okej, om det ens kommer gå så mycket så har de betalat sig gott och väl i minskad energianvändning! Innan har det varit ständigt färre lysrör som fungerar och problemet var att armaturerna var helt uppslitna i form av glapp och nedfallande delar.

Efter!:
Bild


Före:
Bild


Efter!:
Bild


Före: :mrgreen:
Bild

Det är svårt att visa på bilder men ljuset är otroligt bättre nu! Både mycket ljusare samt att det täcker alla ytor så det inte blir några skuggor eller mörka partier. Jämfört med de gamla lysrören så är det 10x bättre ljus, om lysrören ens orkade tända efter 5 minuter så lös de bara som stearinljus i jämförelse. LED armaturerna tänds direkt, sprider ljuset bättre, är ljusare, förbrukar mindre el och är väldigt prisvärda! Om man bara kan halvera elförbrukningen för belysning blir det mycket pengar med tiden, en kompis med verkstad som företag sade att hans belysning förbrukar mer el än att värma upp bygget! :uupps:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se