Detta har varit en produktiv helg, så produktiv att jag till och med ska lägga ut här!
Nya däcken krängdes på fälgarna! Det var lite tight, men blev riktigt snyggt
Sen hade jag såklart velat skruva på dem direkt, men jag hade annat roligt för mig. Nämligen att meka lokomotiv!
Nej nej hörrni, inte har jag skaffat stora tåg än. Men jag har en bra kompis som nog är uppe i ca 9 lok nu, och detta behövde få sig en ny motor
Den gamla B18 motorn saknade en massa samt att den satt fast. Här fick den en betydligt bättre B20 motor från en Volvo 140 istället! Tog oss ett par-tre timmar att byta motor, sen behövde några saker byggas om lite.
Bland annat fick fronten och kylaren flyttas fram ett par centimeter. Efter en del småfix är det nu mest elsystem och bränsletillförsel kvar innan man kan provstarta motorn! Sen ska jag tillverka en
spak för att manövrera kopplingen (den förra var bortmonterad av någon anledning?) och dra om avgasröret. Sen blir det lite mer småfix, men snart rullar loket förhoppningsvis för egen maskin!
Sen var det stormen Malik som härjade fram tills ca 7 tiden. Efteråt var det en förvånansvärt fin dag med ganska minimala skador.
Tyvärr var tragedin framme och nockplåten flög av gräsmans
hus. Tur att han inte patrullerar tomten under vinteråret
Och direkt fick lilla lilltraktorn på hjulen igen, de nya däcken var ett stort lyft! Med vagnen på blev det lite jobb dessutom.
Körde 5 fulla lass kubbar från ett uppsågat träd som föll tidigare i år. Mycket lättare att flytta med något såhär roligt, och förvånansvärt smidigt att ta sig fram överallt
Greppet blev dubbelt så bra med de nya däcken, men en diffspärr vore såklart ännu roligare
Dock tror jag inte att jag bygger det, men man får lite mer kontroll när styrbromsarna fungerar. Sen måste jag erkänna att det var praktiskt med ettans
växel, så nu är jag osäker på om det är värt att dreva om den. Eventuellt bara 15-20% snabbare för att komma upp i 19-20km/h i fyran.
Efter arbetets varmkörning var det ett bra läge att byta
olja, men tänka sig så dåligt oljepluggen kan hamna när man sätter en helt främmande motor i något hemmabygge tänkt för något helt annat. Oljan rann ut på en plåt och sprutade över en stor yta
Ja ja, nu är oljan bytt och håller förhoppningsvis ett tag.
Sen drogs trummorna loss med hjälp av en lånad
avdragare och äntligen kunde jag se varför bromsarna inte fungerat! Allt var lätt fastrostat, ena trumman var lite spräckt i en remsa samt att beläggen ramlade rakt ur på ena sidan. Efter en timme på golvet fick jag det att röra sig bättre. Trumman kan jag eventuellt fixa bra nog, men lite nya belägg skadar nog inte
Det mesta är dock i halvdant skick, så antingen hittar jag ett helt kit bättre begagnat eller köper jag nya belägg och fixar resten efter bästa förmåga.
Efter dagens skogskörning tyckte jag att det var lite läskigt att köra med drivningens kedjedrev som lägsta punkt, det behövdes en
bukplåt! Som tur var svetsmeister Erik med och hjälpte mig bygga en, vilket blev riktigt bra
Gör bara 10-15mm på markfrigången men skyddar otroligt mycket.
Och sist som minst var problemet att motorhuven gärna ramlar av, så det fick bli ett fjäderfäste för att förhoppningsvis lösa det problemet! Ska bli kul att testa allt det här i nästa provkörning!
ett ordentligt insug med filter är också prioritet, sen är det mesta ganska bra på lilla lilltraktorn
Slutgiltig målning får komma när det är varmare så allt nytt inte rostar så illa. Mycket som händer nu, hoppas ni alla får en trevlig vecka!