Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Diverse bilder från mina projekt och äventyr

1108 inlägg • Sida 74 av 74
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Kotten (trådstartaren)

#1096 » 17:36:19, 19-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det ett tag sedan det hände något hemma, men i takt med att solen och värmen långsamt vågar sig tillbaks har det blivit lite gjort :thumme: Roligast fokus har väl HVA59s ATO biltraktor från 40talet fått, men i inväntan på fix med den har jag skaffat lite nya bakelitknoppar i diverse storlekar för olika maskiners spakar.

Bild
Då spakarna sällan är gängade (och med rätt gänga dessutom) behövde hålen borras upp, vilket var lite svårt då knopparna jag köpte har mässingsinsatser. Ett par sprack i pelarborren när jag försökte få ett någorlunda ovalt hål där, men sedan satte jag knopparna i svarven och där gick det hur bra som helst :smile: Se före och efter på spakarna!

Bild
Även Fuchsen fick någon liten knopp för handgasen, sen var det inte så mycket mer akut.



Sen blir det nog lite mer fixat snart under våren och sommaren - men det är lite förändringar på väg i mitt liv. :smile:
Som många av er vet har jag bara mina maskiner som en kul sidohobby och även om det är en stor del av mitt liv, är det långt ifrån den största. Snart är det 4 år sedan jag flyttade till Lund för att ta min kandidatsexamen vid universitetet, samtidigt som jag råkade hamna på ett otroligt spännande jobb på deltid - och senare heltid. Nu är det dock dags för nya utmaningar då jag efter 5 års förberedelser lyckats komma in på min drömutbildning på Chalmers i Göteborg som börjar i höst. Det kommande halvåret utnyttjar jag mina sparade semesterdagar och fortsätter se mig omkring i Europa som jag gjort i några år, och lägger mycket lugn tid på mina maskiner innan jag måste lämna mitt älskade Skåne, haha. Efter de kommande två åren vet jag inte alls vart livet tar mig, men jag är säker på att jag kommer ha fantastiskt roliga möjligheter :smile:
Därmed blir det troligtvis lite mer oregelbundna uppdateringar här och inte lika många nya projekt, men min lilla maskinsamling kommer fortsatt vara mitt sätt att jorda mig i en ganska teoretisk karriär så långt från gamla maskiner man kan komma.


Jag tar dessutom gärna emot tips på bra maskinutställningar i Tyskland i sommar, och kul utställningar i Sverige som jag borde ta med mig lite maskiner till :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



dea

#1097 » 23:24:35, 19-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis Kotten till utbildnings chansen :thummar:
Men det är ju lite synd om oss andra som inte kommer få lika mycket uppdateringar som vanligt :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

gute84

#1098 » 00:25:16, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

lycka till med plugget :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

ord bind

#1099 » 11:17:58, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min farfar sade pojk kunskap är sällan tung att bära.
Någon annan sa: se aldrig ned på de som tänker annorlunda,det är de som för utvecklingen framåt.
Lycka till med studierna även om det känns :klia: :idee: :myzsko: :aaargh: :ohnej: :idee3: :driver: :hurra:i bland .

edit: skapa ordning i kaoset.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

3 personer gillar det här inlägget.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

Kotten (trådstartaren)

#1100 » 11:09:28, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I påskhelgen har det hänt ganska mycket, och en dag fanns iallafall för att meka lite! Planen var att serva motorcykeln, men jag fick ett ryck och tänkte komma vidare lite med min skrotiga Deutz F2l514 som jag nu haft i 5 år! Tiden går fort, men det har ju varit en del att fixa med motor, växellåda och bakaxel :mrgreen:

Bild
Första prio var att göra en remspännare eftersom den saknades och fläkten är ganska viktig på en luftkyld motor. :vissla: Jag har klurat ibland det senaste året hur jag ska göra en enkel, kompakt spännare med diverse remhjul och lager som finns här hemma, men när jag skulle börja så hittade jag inte remmen. Troligen har jag använt den till någon av mina andra Deutzmotorer, så jag fick hitta någon bättre begagnad liggandes. Den jag hittade var dock lite kortare och då insåg jag att man ju även kunde spänna remmen lite med generatorn, så det räckte att kapa ett plattjärn och borra två hål sen var remmen bättre än någonsin :mrgreen:

Bild
Sen kunde jag montera tillbaks lite mer av plåtarna så det såg ut som traktor igen - några år senare. Bara att provköra!

Bild
Dock hade jag sist problem att det läckte diesel och kompression vid ena spridaren. Vi testade lite olika saker och hade till och med extra kopparbricka ifall spridaren inte bottnade ordentligt, men det blev snarare värre för vad vi än testade. Till sist tänkte jag skruva isär spridaren helt och kolla, men då insåg jag att den gängade dysan som håller spridarspetsen på plats var lite lös... Jag spände åt den lite lagom och helt plötsligt tätade allt som aldrig förr. Det är sådana fel man blir helt galen på, men jag kan inte vara för arg när det är så lätt att fixa :mrgreen:


Sen gick den mycket bättre och vi kunde provköra lite mer! Nu läcker den inte och eftersom kylningen är ihop borde den gå att köra lite rundor med :smile: Iallafall efter att den dåliga lagningen av framvagnens vänstra spindel är slipad och svetsad haha. Även HVA59 fick provköra, men några fler tror jag inte jag låter köra den. Det är fortfarande den mest slitna traktorn jag sett och om man inte är försiktig kan man nog få i två växlar, bara för att lägga ur femman måste man överkompensera lite med växelspaken. Håller man lite koll så det inte vibrerar i spaken kan man dock köra runt utan problem, den har ju till och med fungerande bromsar!


Bild
Sen tänkte jag sätta dit min "fina" F2l514s avgasrör eftersom det är lagom rostigt och nog passar den skrotiga bättre. Muttrarna var förvånansvärt lätt att få loss och jag hade ett nytt avgasrör liggandes för den fina, men det nya hade någon konstig böj som såg löjlig ut - man vill ju ha nedåtgående avgasrör för att verkligen röra upp allt damm på grusvägar och kanske även tända eld på någon torvmosse :mrgreen:

Bild
Så böjen blev avkapad och fästet monterat, nu sitter det bra där. Ser visst lite udda ut med helt nytt avgasrör även på denna traktor, men bättre än att sätta det på den skrotiga!

Bild
Det rostiga röret passade bättre på den rostiga traktorn. Tänk vilken lyx att få ha två små Deutzar i sin verkstad :mrgreen: Snart är ännu en traktor redo för rundor, men då ska jag ha monterat tillbaks draget så jag kommer upp lite lättare. De är väldigt höga!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#1101 » 12:00:38, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Med det otroligt fina vädret ~18C i helgen startade jag motorcykeln, varmkörde den lite och tappade sedan ut oljan för service - men där var nog bara hälften så mycket som det ska vara! Tur jag inte kört så mycket med den och lite dumt att det inte blivit av tidigare, men oljetryckslampan har aldrig spökat. Nu fick den iallafall välbehövt nytt oljefilter och lagom mycket ny olja :thumme:

Bild
Sen satte jag bakre hållaren för draget på skrotdeutzen - det blev genast betydligt lättare att klättra upp på den nu :mrgreen: Allt var dock otroligt snett och vingt, men min lilla 20 tons hydraulpress riktade det rakt nog att montera. Själva draget ska sedan fästas framme under traktorn, men detta blev inte av nu eftersom 6 av bultarna även är bultarna till växellådans oljelock... Någon dag kanske jag försöker byta dem snabbt innan allt runnit ut, locket har ju ändå 2 kvarvarande bultar i ena sidan :mrgreen:


Bild
Sen var det inte mycket mer smått att göra så Lister D fick komma fram och gå lite för första gången i år, inga problem alls att starta :thumme:




Sen tänkte jag passa på och skriva om vårens evenemang jag kommer vara med på:
- Först är det vårplöjning i Varalöv utanför Ängelholm (nordvästra skåne) söndag den 28 april kl 10.00 – 15.00. Får se om vi får dit några maskiner att visa upp, men det brukar alltid vara en härlig samling plöjande veterantraktorer där många är 30-40 talare :thumme:

- Första Maj är det maskinträff i Skånes Fagerhult, jag hoppas ta med väghyveln :smile:

- Sen i Maj är det en stor veteranmaskinträff med massa ångmaskiner i Danmark en dryg timme från Helsingör som vi nog ska ta med lite saker till, bland annat Midwest Utilitor. Timewinder heter det och varar 18-20 Maj (lördag till och med måndag). Lagom för en helgsemester, finns camping och allt!
[url]Timewinder.dk[/url] Ska tydligen behövas två dagar bara för att se allt :grin:

Sen kommer det nog lite mer utställningar i sommar, främst i norra Skåne men kanske tillkommer lite uppåt med. Närmst är Klippans maskin & Teknik söndagen den 11 augusti kl 11-16, Bjärnums Teknikens Dag någon gång i Augusti och Lantliv på Farfars tid på Zackows gård utanför Ängelholm i höst. Hoppas vi ses! :grin:
Senast redigerad av Kotten 13:00:22, 11-04-2024, redigerad totalt 1 gång.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Mattias_E

#1102 » 17:01:55, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte till maskindagen i Skånes Fagerhult nu i början på maj?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

HVA59

#1103 » 23:45:11, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_E skrev:Inte till maskindagen i Skånes Fagerhult nu i början på maj?


Måste nog blivit en miss, för så vitt jag vet så är nog planen än så länge att fara dit med en viss långsträckt, tändkuledriven vägfara :mrgreen: Om jag inte är helt ute och cyklar :klia:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Kotten (trådstartaren)

#1104 » 12:59:26, 11-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Juste, ja den ska definitivt besökas! 1a maj på flygfältet i Skånes Fagerhult, tänkte köra dit väghyveln :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#1105 » 14:12:05, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fortsatt mycket som händer men mekandet får ändå tid! Inte så svårt nu när vädret är vårigt :thumme:

Bild
Jag kollade lite på gamla Saaben igår och märkte att spolarmunstycket står rätt upp nu, moderna pumpens stråle är väl för stark för den gamla metallen :mrgreen: Borde inte vara svårt att byta. Jag fixade även någon upphängning för avgasröret där gummit gick av sist jag körde, sedan fick sig bilen en rejäl tvätt - till och med med tvättsvamp! Nu är den så fin igen och tog mig utan problem ner till Lund igen igårkväll. Har inte haft nere finbilen innan, men den kan vara nere ett tag nu för finturer och något ärende :smile:

Bild
Mätte även bultcirkel på min lågbyggda vagn med vinsch eftersom pyspunkan alltid gör att jag drar mig för att använda den. Slangen för 11.00-12 har inte varit lätt att hitta, och tyvärr var bultcirkeln lika främmande - vore ju perfekt om det passat rakt på med lite större, nya starka hjul. Till sist hittade jag dock 10.00-12 slang för ett par hundra så jag beställde hem två stycken, får se om jag kan byta det snart så man kan ta med sig extratraktor på utställningar :grin:


Bild
Sedan fick SAME 450V lite fokus! Jag fick tanken att jag kanske kunde få med den på veteranplöjningen i Varalöv den 28e April, men då skulle den vara pålitlig nog för en långresa och plöjningsdag. Först fick jag ta bort den gamla elektriska matarpumpen så den glappiga nyckeln inte gör att man blir ståendes vid vägen, mekanisk matarpump fick jag med när jag sist köpte delar så det var bara att dra lite nya slangar.

Bild
Nu har jag även fått luftintag som saknades i förra försändelsen, men det passade inte! :ohnej: På något sätt skulle gjutningen gå in 10mm i insugsröret, men när det inte gick kapade jag bort den extra centimetern (det var gott om plats för slang även om jag skulle tänkt fel). Jag skruvade även loss en pinnbult till, jag saknade redan en och sätter man bult istället kan man montera insuget utan att lossa spridarrören som sist var ett helvete att komma åt och lufta.

Bild
Men det räckte inte att kapa i insugsröret, det behövdes även en distans på 10mm för höjden. Tar alltid en liten stund att göra sånt special, men jag hittade en skrotbit som var perfekt storlek att borra i!

Bild
Sen var det bara att borra ett par 9mm hål för fästena och ett 33,5mm hål i mitten, sen var det bara att slipa lite och vips var allt bra nog. En fräs vore såklart ännu finare, men jag klarar mig ännu utan :vissla:


Bild
Sedan monterades det och såklart stämde inte vinklarna :myzsko: Jag börjar tro att delarna jag fick var till en aningen annan motor. Som tur är var det bara ett par millimeter som rören möttes snett i, så jag tog en aningen större slang jag hade och lyckades få allt på plats. Jag gjorde lite packningar och skruvade ihop allt, och sedan drog vi igång traktorn. Nu går den perfekt även utan ström och ingen kan hälla i sand i toppen :mrgreen: Hydrauliken fick vi att röra sig så smått, men med 10 liter mer olja i fungerar även den perfekt nu. Så när vi hunnit svetsa ett nytt avgasrör borde SAME vara redo för plöjning! :thummar:


Under provkörningen hade jag dock problem att det inte alls gick att växla med traktorn i rullning. Jag har inget minne av att det var så sist vi provkörde, och även om jag dubbelkopplar skorrar det bara i växellådan om jag försöker växla från 4an till 5an utan att traktorn är stilla :aaargh: Gäller även för andra växlar, och detta är utan fyrhjulsdrift i. Dock känns det som att den frikopplar helt, för traktorn har inte en tendens av att driva med pedalen under halvt nedtrampad. Har någon någon idé om vad som kan vara fel?
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Turbodiesel

#1106 » 00:56:54, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där samen är en riktigt kul skapelse till traktor. Har aldrig sett en sådan här uppe, i södra mellansverige.

:thummar:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Kotten (trådstartaren)

#1107 » 09:33:25, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack jag håller med :grin: Det verkar bara ha kommit in en Same 450V, men det kom tydligen in några fler 480V som var storebror även om jag aldrig sett någon.


Ingen som har någon aning om varför den helt plötsligt krasar när man försöker växla under drift? :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#1108 » 12:46:51, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Eftersom jag skrev lite om saaben förra veckan kan jag slänga med ett par bilder här, den trivs bra i Lund några veckor :smile: Motorvägen ner gick nästan lika snabbt som en vanlig bil. I nedförsbackar var det inga problem att uppnå hastighetsbegränsningen - men i uppförsbackarna går den ner till 80km/h. :mrgreen:

Bild
Bild
Saab i Lund. Det är mest gubbar och hundar som kollar, men mina kollegor och vänner verkar tycka den är kul :cool: :mrgreen:



Bild
Sen i helgen plockade jag av hjulet med pyspunka från min lilla vinschvagn. Mina slangar hann komma till helgen så det var bara att byta :smile:

Bild
Smidigt nog bestod fälgen av två pressade halvor som är bultade i varandra, väldigt smidigt att dela hemma! Jag drar mig alltid för att kränga däck då det sällan känns värt att vålda med själv hemma, men när det ska lämnas iväg blir det snabbt några hundra kronor och att man behöver ta ledigt från jobbet för att planera in det.

Bild
Allt gick smidigt och fälgen var fin invändigt så nu är vagnen i drift igen :grin: Får rensa av den någon dag, och göra ett smutsskydd för hjullagret.


Bild
Det hanns även med att smida ihop ett avgasrör till SAME av lite bitar som fanns hemma, samt göra en förstärkning från hytten. Tur jag har HVA59 som svetsar bättre än mig :thumme:

Bild
Sen tänkte vi provkoppla en gammal plog jag hade liggande - kanske hade passat till nästa helgs plöjning! Dock var plogens sprintar för korta för lyftarmarna och flera saker satt fast eller behövde omvårdnad, så det blir nog inte av med denna iallafall. Samen går iallafall fint att köra runt med, och startar vettigt med laddat batteri och lite gas :thumme: Nu är den dessutom försäkrad om man vill ställa på den och provköra någon längre sträcka.



Nästa mekardag fick jag ett ryck och en uppenbarelse och tänkte fixa mitt hjul till min Deutz F2l514. Fälgbanan var ju upprostad och en liknande fälg verkar svårt att hitta, men jag fick för mig att bygga om den gamla fälgens centrumplatta till en fälgtallrik som kunde passa ett annat hjul jag har med rätt dimension :thumme: Bara hitta billiga begagnade 14,9-30 var ju inte så lätt, men som tur är har jag bra kontakter :smile:

Bild
Så jag skar loss centrum från den gamla fälgen. Det är tydligen bara en 8mm plåt! Inte konstigt att fälgarna brukar bli lite sneda med tiden.

Bild
Tanken är att borra hål, förstärka och göra distanser så hjulet kan se ut såhär.

Bild
Bild
Bild
Det visade sig att halva plåten hade böjt sig utanför centrum, så längst ut diffade måtten med 12mm. Jag mätte på lite olika ställen och ritade upp så jag fick en uppfattning för hur geometrin såg ut.

Bild
Sedan spände jag fast plåten i lite olika saker och testade rikta den med slägga, men det hjälpte bara 1-2 mm.

Bild
När man spänner upp tallriken igen så återgår den gärna till sin sneda form :???: Väl monterad kunde jag iallafall sätta upp ett tungt ställ på golvet och med blyertspänna snurra tallriken så det blev en cirkulär markering från centrum ungefär vart de senare bulthålen skulle komma. Tallriken är lite i minsta laget så hålen kommer väldigt nära kanten, men med förstärkningar blir det nog bra.

Bild
Tack vare hydraulpressen på HVA59s jobb kunde vi få fälgtallriken några millimeter bättre, och sedan kunde vi borra hål med hjulets gamla fälgtallrik som mall.

Bild
Sedan fick jag idén att använda den gamla fälgtallriken som extra förstärkning, den har ju perfekt bultdelning och är en grov plåt som inte skulle synas på baksidan av fälgen! Jag skar loss den yttre ringen med plasman och spände sedan ihop den blivande tallriken för att få lite svetssträngar. Efteråt provmonterade jag igen och nu slog fälgen bara på 3-4mm, så det sista justerar jag nog med längden på distanserna så borde hjulet gå rakt nog för 23km/h. :mrgreen:

Bild
Distanserna är 40mm axel som är planade och borrade med 16,5mm borr. Jag svarvade dem i varierande längd om ca 4mm så när allt är ihopmonterat blir det nog bra :thumme: Det var det sista som hände söndag kväll, mitt nästa jobb är att köpa 6st M16x130 bultar att spänna ihop allt med innan det är dags att provköra det bonnalagade hjulet :mrgreen: Inte den absolut finaste lagningen, men håller det och ser någorlunda okej ut så är jag glad. Alternativen var få och dyra, detta blev iallafall nära gratis och roligt :smile: Alla av helgens projekt visar att ibland kan det ta ett tag att hitta delar eller tänka ut hur man ska göra, men sen går det smidigt när man väl kommit på det :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se