Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Diverse bilder från mina projekt och äventyr

1108 inlägg • Sida 73 av 74
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Kotten (trådstartaren)

#1081 » 20:39:36, 20-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan hyveln blev fullt körbar så har jag fått ganska många frågor om vad som är nästa projekt, vilket jag ödmjukt besvarat med att jag helst tar det lite lugnare ett tag framöver... Men gissa hur bra jag lyckades hålla det :mrgreen:


Samma helg som "Lantliv på farfars tid" i Jonstorp kom det nämligen ut några väldigt häftig traktorer till salu - lagom långt borta och inte så dyra som de vanligtvis är. Jag lyckades bli först att höra av mig och trots många andra intressenter under dagen var jag även först på plats då vi bokat tid efter utställningen. Traktorerna var kanske inte i bäst skick och hade stått ett tag, men de var alla inkörda för egen maskin så lite ladugårdsfynd kunde man ju hoppas på! Men till och med jag insåg att jag inte riktigt har tid eller pengar för fler projekt just nu, så även om jag fick en dags betänketid ringde jag sedan och sade att jag nog tyvärr inte kan köpa dem. Gissa hur bra det gick, när en annan välkänd bekant kommit under visningen och lovordat säljaren hur trevligt det är med mig som ung maskinintresserad - som dessutom ger maskinerna ett bra hem :mrgreen: Så jag fick köpa dem, och säljarens svärson kunde leverera dem med lastbil för en rimlig peng :thummar:



Iallafall, nu måste ni vara skittrötta på min avsaknad av bilder - här är min nya Volvo T43 Hesselman och BM 21! :mrgreen:

Bild
Bild

För er som slipper tänka på traktorer dygnet runt kan jag berätta varför jag tyckte dessa var så roliga att jag var tvungen att lägga till dem till min samling.
Volvo T43 var en av Sveriges få stordragare under mitten av 40 talet, och var egentligen utrustade med gengas- (Volvo T41) samt senare fotogen- (T42) motorer som gav 40-48 hkr. När bränsletillgången började bli bättre efter kriget var det dock tydligt att bönderna ville köra på den billigare dieselbrännoljan, men kunde inte riktigt göra en lättstartad/billig/bra heldieselmotor. Konkurrenten Bolinder Munktell körde fortfarande med sina tändkulemotorer som gick på det mesta, och BM20 delade bakkropp samt lite andra saker med Volvos T40 serie. Volvo gjorde därför nya modellen T43 där motorn byggts om till hesselmanprincipen som var vanligt i äldre lastbilar, att starta på bensin och sedan gå över till diesel under drift. Detta kräver både insprutningspump med spridare för dieseln, samt tändmagnet och tändstift för bensinen OCH för att antända dieseln som alltså inte självantänder pga motorns låga kompression. Dessa tillverkades i ca 1600 exemplar men fick sällan så långa liv då de blev kända som "Trasselman" eftersom en motor med båda dessa system inte är så lätt att justera eller få att gå bra :vissla: Det finns definitivt en hel del T43or kvar - men knappast mer än några hundra, vilket gör att de ofta går för ganska dyra pengar och är eftertraktade i samlarkretsar. Ni vet hur jag älskar udda konstruktioner!


Bild
Även BM21 är en ganska ovanlig modell, då det är en vidareutveckling av BM20 som bara byggdes 1951-52. Anledningen var såklart att ingen resonerande människa borde vilja köpa en tändkuletraktor samtidigt som det fanns gott om heldieslar - till exempel BM36 - som dessutom är lika starka, smidigare, mer lättstartade och knappast dyrare. :mrgreen: Man tillverkade därför bara ca 1000st BM21or, jämfört med över 4000st BM20. De flesta BM21orna gick dock på export, så det finns knappast mer än några hundra av dem kvar i Sverige. Men vad gjorde då Bolinder Munktell för att sälja sin tändkuletraktor? Jo de uppgraderade den med toppinsprutning för att få ett par hästkrafter till och kunna gå på ännu sämre bränsle... :mrgreen: Så när tändkulemotorer är kända för att gå på "vad som än kan vara i en stekpanna" går BM21orna på vad som än brinner-ish. En annan kul grej är att de flesta (inklusive min) hade tryckluft, så man både kan köra tändkulans brännare på tryckluft + diesel samt sedan starta motorn genom att snurra igång den med en spurt tryckluft i ena cylindern :thumme: Detta tycker jag är häftigt, så jag behövde såklart den också! Den har även lite större bakhjul än BM20 & Volvo T43.


Bild
Efter många år i lada var dock ett par framhjul dåliga, framförallt slangarna men även ena däcket. Jag hade ett par aningen bättre men hela 7.50-18 däck så jag köpte några slangar och krängde om dem, så nu håller alla hjul luft :thummar: Det underlättar inför provstart :mrgreen: Båda motorerna går runt, men det krävs väl en dag att gå igenom maskineriet och förbereda startförsök även om de båda kördes för max 7 år sedan. En kul detalj var att det saknades några hjulmuttrar där framme, men som tur är var det samma som på traktorgrävaren jag skrotade för något år sedan och såklart sparade hjulmuttrarna från :mrgreen: De såg ju kul ut!


Jag hann dock tvätta av Hesselman, och det blev ett riktigt lyft!
Bild
Bild

Bild
Bild

Bild
Bild
Fler kul detaljer är den snurrbara stolen, det stora golvet och avsaknaden av pedaler :mrgreen: Volvos T40 serie hade nämligen likt tidiga BM20 ingen fotbroms, så det är bara koppling, växelspak och handbroms (även under färd). BM21an har dock fotbroms och till och med styrbromsar :razz: Över lag, en riktigt udda och kul traktor! Främst hoppas jag nu att det är modellen av T43 med den "höga" utväxlingen av hela 18 km/h, men det är nog en kul traktor för smårundor även om den bara skulle gå i 16km/h.


Bild
Det var dock knappt att de gick in när de kom hem, så jag får städa upp ännu lite till i verkstaden och sluta köpa nya saker... Eller får HVA59 köpa en gård nu så jag får ställa lite traktorer där :vissla: Fler bilder på BM21 kommer när jag hunnit tvätta av den, men då den tyvärr saknar ena huvsidan ser den naturligt skabbig ut.


Bild
Och som spännande avslut fick jag även lillDeutzens ena bakdäck avkrängt, så förutom att fälgen är skev är den dessutom riktigt rostig på sidorna :mrgreen: Men det ska nog gå att laga upp och måla till så det håller för nästa däck, små steg framåt. Imorgon ska vi på veterantraktorplöjning ute mot Ängelholm så jag vet inte om jag har tid att göra så mycket, men mitt mål är att i höst hinna provstarta SAME, Hesselman och Eriks BM20 - och lite annat småfix. Isåfall följer såklart videor! :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



HVA59

#1082 » 21:16:35, 20-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Eller får HVA59 köpa en gård nu så jag får ställa lite traktorer där :vissla:

Jag gör mitt bästa! Problemet är bara att mitt bästa inte är bra nog :vissla: :mrgreen:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

PO

#1083 » 21:20:22, 20-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heja Kotten! :thummar:
Årets stora pris i Bevarandet av maskinkulturellt intressanta tingestar går till radarparet Kotten o HVA59.
Lyfter på hatten för ert intresse o engagemang.

8 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Sparrow

#1084 » 22:09:54, 21-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där ser man, inte bara Oliver 25 som saknar fotbroms. Har skrivit tidigare i denna tråden (tror jag det var) när jag i mina tidiga ungdomsår körde en Oliver 25 från BräkneHoby till Karlshamn. Handbromsspaken till vänster o kopplingspedalen på höger sida, växellägena ska vi inte nämna, totalt ologiska :skratta3:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Kotten (trådstartaren)

#1085 » 22:33:38, 21-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande Sparrow, det har jag inte hört om Oliver 25 innan! Min 25a jag hade var det både fotbroms och fotkoppling på "rätt" plats, samt ingen handbromsspak utan då låste man bara styrbromsarna nere. Jag hade gissat på att det var en annan traktor om du inte nämnt växellägena, för de är definitivt galnast på Oliver 25 jämfört med verkligen alla andra traktorer :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Sparrow

#1086 » 23:14:50, 21-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta var 1964, men hur gammal Olivern var har jag ingen aning om. Men kommer väl ihåg den där handbromsspaken, man hade satt fast ett bockat plattjärn med en klämma på spaken för att kunna hjälpa till med foten på nåt vis ???

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Kotten (trådstartaren)

#1087 » 23:23:24, 21-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är nog samma då, 25orna har som "handbroms" att man trycker ner styrbromspedalerna (som sitter på vars en sida av traktorkroppen) och låsa dem nere med en liten klämma som fälls över dem :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#1088 » 10:10:30, 22-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite bilder från gårdagen, först var vi på plöjning och träffade hela gänget vi nu kommer in i - alla vet vem vi är när jag nämner min väghyvel :mrgreen:

Bild
Zetor Super 50

Bild
Zetor 2023 Diesel

Bild
Munktell 22, den ena brännaren spred lite dåligt och slocknade ibland så värmen blev aldrig riktigt bra nog att starta och gå pålitligt på båda cylindrarna. Jag fick köra en liten runda dock! :grin: Otroligt fina traktorer är det, men troligtvis får jag nog ingen till min samling eftersom nästan alla andra samlare också vill köpa dem :vissla: Men sen började motorn gå ner i varv och stanna, såklart blev jag nervös men de andra skrattade för den gjorde alltid så :mrgreen: Verkar som att den behöver sotas ur i tändkulorna.






Nästa år lovade vi att komma med lite kul grejer och testa lite veteranplöjning, kanske BM20 och Hesselman eller någon annan kul kombo :smile:
Så efter den trevliga utflykten åkte vi tillbaks hem, och klockan var bara 16 så jag tyckte vi kunde vara lite produktiva och kolla på SAMEn :smile:

Bild
Efter lite filande fick vi igång elsystemet, men tändningslåset fungerar bara på en väldigt specifik plats. Det vore inte så illa om de inte satt elektrisk matarpump för dieseln, för gissa om Same är hemsk att lufta :ohnej: Ser ni hur trångt det är? Spridarnas anslutningar är på insidan under insuget, och med alla rör är det knappt att man kan ta muttern ett steg med 17 nyckeln. Vi bogserade den lite för att lufta snabbare och när jag sedan spände åt rören började Same sakta vakna till liv!


Så efter nära 30 års stillestånd efter ena cylindern förintat sig själv - går motorn hur fint som helst! :grin: Oljetrycket är vettigt och allt känns bra, och jag måste berätta hur otrolig traktorn är. Jag hade förväntat mig att den skulle vara som en liten MF35 eller annan "standardtraktor" med fyrhjulsdrift, fast lite starkare. Men nej, 450V är en förvånansvärt stark, förvånansvärt snabb och förvånansvärt smidig maskin! Den har gott om styrka och går upp över 30km/h, trots att den har väldigt snäv vändradie för att vara fyrhjulsdriven. Smidigare än många samtida traktorer, framförallt jämfört med BM Victor :mrgreen:


Sen efter resterna av ljuddämparen och lera flygit upp under provkörningen fick traktorn sig en tvätt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Alla mätare och instrument verkar fungera bra! Växlarna är lite udda men lätta att få i, det är 5 fram + back och en krypväxel fram. Fyrhjulsdriften drog bra iallafall att döma av märkena i marken, jag får väl leta upp någon mosse att köra ut på :mrgreen: Lite udda är dock traktorn då den känns väldigt hög och liten, men egentligen väger den ganska mycket så den är nog bra stabil.

Bild
Och med dörr! Den ena dörren har krossad ruta sedan gångjärnen gick av under en storm, den andra vill inte stanna stängd. Men jag får väl fixa dem så blir det nog en ganska praktisk traktor, om jag nu kommer på någon användning för den :vissla: Lite kul är den ändå med alla uddasaker, så någon utställning kanske den får vara med på.

Bild
När jag sedan parkerade den så såg stordeutzen ännu större ut :mrgreen: Så nu går Samen bra. Några småsaker kvar att fixa är att beställa insugsrör till den nya toppen eftersom det tydligen inte kom med, sen ska den få på sin mekaniska matarpump och kanske lite översyn av tändningslåset. Nu vet jag inte riktigt hur reglagen är, men jag fick inte trepunktslyften att röra sig då någon spak knappt rör sig. Kanske behöver den bara lite mer olja och rostlösare i länkaget :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

magnusk750

#1089 » 15:08:40, 22-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Man tillverkade därför bara ca 1000st BM21or, jämfört med över 4000st BM20. De flesta BM21orna gick dock på export, så det finns knappast mer än några hundra av dem kvar i Sverige.


Jag tänker att det i så fall snarare borde finnas något dussin eller så kvar i Sverige nu? För bilar brukar man man ju säga att efter 20-30 år finns 1-3 % kvar om det är en vanlig bruksbil. En traktortyp som var omodern redan när den tillverkades borde det inte vara så hög överlevadsprocent på.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HVA59

#1090 » 21:56:17, 22-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väldigt kul att få igång Samen! Jag tror både Börje och Anders hade blivit mycket glada att veta att den går igen, synd bara att ingen av dem fick vara med så länge...

Notera det härliga V4 ljudet den har, låter ganska likt Saab V4:an!

Finns nog dock betydligt fler än några dussin BM21:or kvar, Visst de är ju ovanligare än BM20:orna, men något hundratal skulle jag nog ändå tro finns kvar. Riktigt varför vet jag inte, men skulle nog gissa på att det nog delvis beror på att det ju trots allt fortfarande var en ganska stor och kraftig traktor. Även ganska många år framåt så var det ju en stor investering att köpa en traktor i samma effektklass, det fanns ju knappt. Tror det bidragit mycket
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

gute84

#1091 » 23:13:25, 22-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

same har dom bara fyrhjulsdrift?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Kotten (trådstartaren)

#1092 » 07:43:55, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gute: Nej de gjorde även tvåhjulsdrivna varianter, men de verkade lyckas trycka på sin fyrhjulsdrift så de flesta även av dessa gamla modeller är nog ändå fyrhjulsdrivna. Det var väl inte så stor prisskillnad :smile:


Magnus: Jag tror överlevnadsgraden för traktorer över lag varit mycket högre än för bilar, även om många blivit omoderna ganska fort. Varför är jag inte säker, men som HVA säger var nog den stora investeringen en anledning. En annan anledning är att begagnatmarknaden var ganska begränsad jämfört med bilar, och att när bönderna bytte traktor hade de nog mer plats att förvara den gamla ifall den skulle behövas någon gång. Sen har såklart många gått skrot döden, men för veterantraktorer verkar överlevnadsgraden vara från 10% och inte ovanligt även 50-70% även flera decennier senare :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

magnusk750

#1093 » 16:23:09, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nog stämma. Dels finns det plats på ett annat sätt på en gård, dels går ju även en gammal omodern traktor att använda till transporter, eller till att driva något.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kotten (trådstartaren)

#1094 » 18:28:35, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag väntade på lite färg som torkade inomhus i helgen hade jag äntligen tagit mig samman att kolla lite på Åkerman 350 som blev stående för två år sedan då den både slirade på bromsbanden, låste sig i drivningen och oförklarligt dog av i motorn. Planen var att förbereda för lite fix en annan dag, men på en dryg timme lyckades jag se över bränsletillförseln och sen startade motorn så fint! :grin:

Bild

Jag vet inte riktigt vad som gjorde att den inte fick bränsle sist, men det är iallafall fixat nu! Nästa steg är att spänna trummornas bromsband lite så grävaggregatet håller sig uppe bättre. En annan detalj att fixa är det stora kugghjulet i mitten av maskinens hjärta - det hoppade runt hejvilt sist och låste sig ibland så man inte kunde larva, men efter mycket oroande över att arborra ramen insåg jag att just det kugghjulet har ett litet fäste undertill som är bultat i ramen, men där fanns inga bultar kvar :mrgreen: Så förhoppningsvis kan jag lirka in någon bult ovanfrån, och krypa in under maskinen och trycka upp 1m pinne-med-mutter-på genom svängkransen varefter jag kanske äntligen kan köra lite med 350n igen. Vissa problem tar lite tid att ens förstå, men det blir bra till sist :thumme: Låt det vara en motiverande faktor när jag måste se över min Priestmans drivning nästa år... :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Henrik_N

#1095 » 20:12:58, 07-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Kotten skrev:...och ibland saknade jag rätt gängtappar för att snygga till gängor...

Jag förstår mer och mer en bekant som har mycket gängverktyg. Jag minns en gång jag ringde och frågade om han hade ett större UNC-snitt. -Jag kollar och återkommer, svarade han. När han ringde tillbaks så berättade han att han inte hade just den dimensionen men att han hade beställt ny tapp och snitt, båda av bättre kvalité. Vågar inte ens fundera på hur mycket dessa kostade, men han ville ha allt. Han sa själv att det var mycket troligt att han aldrig kommer att använda dessa igen, men nu har han dem i alla fall... :mrgreen:


Bättre ha verktyg man inte behöver, än behöva verktyg man inte har... :razz:
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

8 personer gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jannebonne, Orsa och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se