Sida 25 av 75

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 22:10:48, 30-05-2019
av Kotten
Tyvärr får de knappt plats på gården snart :mrgreen: Tänkte idag på att du frågade första maj om en lastbil jag kollade på var mer lämpad för traktorvagn, var det som du är intresserad av ett chassi eller tycker att jag behöver fler vagnar? :vissla:

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 22:55:32, 30-05-2019
av dea
:lmao: har nog glömt av den diskussionen, men är det ett bra utgångs läge för vagn till rätt pris så kan ju allt vara intressant, speciellt om det är tippflak :wave:

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 18:26:16, 31-05-2019
av Kotten
Plockade bort lite på olivern idag och tog av toppen, tyvärr var packningen hel så det är inte anledningen till att den blandar vatten i oljan. Märkte något mer dock...

Bild
Bild
Det där är några nämnbara sprickor mellan foderna, är det möjligt att fixa eller är motorn skrot? Den har inte visat några tendenser på vatten i cylindrarna, rök inte alls. Antingen får jag lägga lite pengar på nya packningar till motor och kanske ny vattenpump, men känns sådär när sprickorna är där :???: Samtidigt så gick den ju ändå bra. Ni som kan detta, ska jag börja leta ny motor eller finns det någon lösning på detta?

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 20:58:11, 31-05-2019
av torbjorn_forsman
Det påminner mig om förslag man har sett i gamla handböcker om att täta såna där sprickor genom att kratsa ur och rengöra noga och sedan dikta i exempelvis lödtenn eller gummi från innerledaren i en gummiisolerad elkabel.
En sådan reparation KAN ju hålla länge om man har tur. Överlevde topplockspackningen losstagningen så den går att återanvända?

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 22:03:59, 31-05-2019
av Ove.G
Sådana sprickor brukar vara på en del toppar, men fungerar.
Om det inte är något läckage så skulle låta dom vara utan åtgärd.

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 00:43:04, 01-06-2019
av Kotten
Okej skönt att sprickorna inte verkar bli döden :thumme: ja topplockspackningen är hel men jag överväger att köpa en packningssats till motorn när man ändå håller på. Då återstår bara ursprungsproblemet, att den trycker vatten i oljan. En idé jag hörde var att gummiringar som tätar under foderna kan vara sönder, med reservation för missförstånd. Får lyfta foderna för att se. En annan kandidat är vattenpumpen, det kan inte vara mycket mer :mrgreen: Om jag har riktigt otur är det en invändig spricka mellan kyl/oljekanaler och då är jag väl körd :???: håller tummarna!

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 04:03:57, 01-06-2019
av Skru'are
På bilden. Sitter inte det högra fodret lågt??
Lägg en stållinjal över och mät.

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 08:14:41, 01-06-2019
av torbjorn_forsman
Har verkligen vattenpumpen någon förbindelse med motorns smörjsystem? Om det är en någotsånär normalt byggd motor så borde den inte kunna orsaka vatten i oljan.

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 09:18:11, 01-06-2019
av Kotten
Jag tror det är bilden som gör att det ser ut så men jag kollar idag :thumme: Tyckte att allt förutom sprickorna såg bra ut, men å andra sidan kan jag inte sånt här än :mrgreen:

Vattenpumpen har oljerör till sig för smörjning så min tanke var att det kanske något har med det att göra. Utöver tätningar nere vid foderna som läcker genom vatten återstår väl annars bara att det är någon invändig spricka och det är väl bortom räddning :???:

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 18:42:48, 01-06-2019
av dea
Ifall du inte läser bondedagboken så ligger iallafall ditt gamla flak på en ram nu :grin:

dea @ Bondedagbok !

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 20:08:44, 01-06-2019
av Kotten
Riktigt fint gjort och roligt att se att det används! :grin:

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 20:41:28, 01-06-2019
av Kotten
Idag blev det ett krafttag på Olivern för att kolla fodertätningarna, har lärt mig en massa nytt! :grin:

Bild
Det är snart inte mycket kvar :mrgreen:

Bild
Kolvarna såg fina ut, farsan kan lite mer om motorer än mig från förr i tiden och han sade att motorn inte verkade vara så sliten :thumme:

Bild
Bild
Bild
Gjorde en egen avdragare för att dra upp foderna utan att skada dem, den fungerade suveränt! :grin: Hittade någon på internet som verkade vara bra, men den kostade såklart 5000kr :uupps: Oavsett så behövde jag denna idag, sen är det ju en bonus att den var gratis HPD :smile:

Bild
Bild
Tar man det lugnt och ser till att delen under fodret kommer rätt så gick det väldigt lätt! Fantastisk sak :grin:

Bild
Bild
Fy F*n vad det var skitigt och rostigt i kylkanaler :uupps: :insomnia: Har fått skrapa bort massor av rost, det är ett under att kylningen fungerat alls! Oavsett hur det här går är jag glad att motorn blir helt genomgången, trots att jag verkligen vill få stopp på vatten-i-oljan problemet.

Bild
Vissa tätningar hade något jack på sig, men det kan ju komma från avdragningsproceduren.

Bild
Andra var tydligt dåliga :mrgreen: Det ska bli skönt att sätta dit nya tätningar, förhoppningsvis var detta problemet!

Bild
Änden av avdragarens gängstav blev böjd på något sätt. Den var lång nog att några centimeter kunde avvaras istället för riktas :thumme: Riktigt grova gängor!

Bild
Alla kolvar och foder kom ut utan problem! Det tog nog ca 7 timmar totalt men då ingår fortsatt demontering av traktorn samt tillverkning av avdragare, mm. Mot slutet tog det nog max en halvtimme per kolv/foder när man lärt sig :smile: Nya tätningar ska inhandlas och hela motorn rengöras grundligt! Ser dock inte fram emot att pressa i foderna med nya tätningar...

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 21:39:35, 01-06-2019
av JPEG
Skyddade du inte veven så har du massa skit i oljekanalerna nu....

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 23:38:18, 01-06-2019
av Kotten
Nejdå det är säkert inte mer skit än när jag började, som jag skrev ska allt rengöras noggrant :smile:

Re: Diverse bilder från mina projekt och äventyr

InläggPostat: 20:47:41, 12-06-2019
av Kotten
Sällan jag uppdaterar här nu, förhoppningsvis blir det mer i sommar! Tror 1/2 av alla bilder i denna tråden är från förra sommaren, många hundra bilder :smile:
Bild
Ibland blir det fel när man stressar och inte tänker :mrgreen: Vattenavskiljaren ska såklart inte sitta på insidan av matarpumpen, där är ju motorblocket! Lätt hänt att man tar godtyckliga bulthål :vissla:



Jag har nog haft stora Deutzen 4 år till hösten och den gör jag nog aldrig av mig med. Den är också min brukstraktor och den i bäst skick av allt jag har, men jag har aldrig haft parkeringsbroms... Det finns ett par spakar jag varit lite osäker på och trots mindre försök att dra upp spaken har jag inte kommit fram till något, fram tills för några dagar sedan. För några veckor sedan träffade jag en annan D10006 ägare (för övrigt den enda andra jag sett i verkligheten) och frågade honom om detta, han svarade att hans parkeringsbroms fungerade och att det var spaken på högersidan som skulle dras upp drygt en halvmeter. Min har varit väldigt trög och endast gått upp någon decimeter så det kanske förklarar varför inget hänt, men då tänkte jag att jag kunde ta tag i det och se var problemet ligger! Spaken går genom ett rör i golvet och där under satt det fast i ett stag; sprutade lite rostolja och smörjmedel innan jag skruvade loss bulten som förbinder spaken med staget. Då upptäckte jag något...
Bild
Bild
Bild
Spaken var ihoptvingad med staget med bulten! :uupps: Inte konstigt att det går trögt att dra när man försöker tvinga en pinne diagonalt genom ett rör! Jag mätte nog 5-7cm i bredd mellan staget och den punkten där spaken kunde röra sig fritt. I höjdled var det ännu värre, man fick knappt upp spaken innan staget tog emot under hytten. :ohnej: Staget har en fjäder och sitter mellan justeringsmuttrar som var längst in... De skulle snarare vara längst ut!

Bild
Sen började det verkligen ösa ner och jag hade planer för den dagen. Mina förhoppningar är att efter en liten välgjord distans ska parkeringsbroms vara en lätt och pålitlig lyx jag aldrig haft! :grin: Nu måste jag inte lägga traktorn i växeln och stanna motorn varje gång jag ska koppla en vagn med jordbruksdrag i en backe.

Bild
Bild
Var iväg förra veckan, köpte ett par fina 280/80-24 däck till olivern :thumme: Visst var de inte mycket större än de gamla, men de var iallafall kärnfriska och varje centimeter räknas när traktorn gör 21km/h orginal :mrgreen: För övrigt hade säljaren drygt 25 gamla traktorer i antingen perfekt renoverat eller oerhört välhållet orginalskick! :grin: Han fokuserade en del på Zetor och några modeller de haft på gården när han var liten. Denne man har för normala pengar lyckats hitta de mest välhållna traktorerna jag sett! På 30-40 år hade flera låga timmar (en så lågt som 800h!) och var i helt orginalskick, färgen var dock knappt blekt och allt från stol till ratt såg sprillans nytt ut. Hade lätt kunnat prata i timmar med honom för kostnaden för däcken :mrgreen: På väg hem märkte jag dock att de var slanglösa, går detta utan för mycket fix? Oliverns fälgar är väldigt fina men jag vet inte riktigt vad kraven är för slanglöst?


Bild
Har också löddat något mindre hål i kylaren på brandbomben. Farsan fixade det med gassvets i sommar men nu kör jag lite mer försiktigt, tror det blir bättre resultat också! Första gången jag lödar men det blev nästan helt tätt på första försöket! :grin: Med lite mer tid så tror jag att problemen från den kylaren samt oliverns kylare kommer vara ett minne blott, vilket är skönt för båda traktorerna duschade en med vatten som sprutade på fläkten innan :mrgreen:


Nu är det snart sommartider och fler bilder utlovas på diverse! :grin: