Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Liten, halvsvängade gripklo-grävare från 1969

5 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Bildhuggare (trådstartaren)

#1 » 13:50:28, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade denna på en tysk maskin-trading site.

Bild

Förmodligen lider jag av någon slags fetish för gamla och bakvända byggmaskiner - för jag kan inte annat än bli intresserad av sådana här skumma fordon.
Överlag har jag märkt att det tycks vara/ ha varit ganska poppis överlag med just gripskops-grävare av mindre typ på tyska byggen m.m.
Om man bortser från ex. gravgrävare, där man måste gräva lite försiktigt på smala ytor och ofta hanterar lös jord så fattar jag inte vitsen med att flytta ex grus eller jord från punkt a till punkt b med hjälp av gripskopa. Jag föreställer mig att flyttandet av jordmassor på det sättet måste gå 1000 ggr snabbare med någon slags Bobcat kompaktlastare, som väl i design och typ fanns även på 70-talet ?

Edit:
Märke Eder, byggår 1969

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö



Fosson

#2 » 14:34:44, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom har ju knytit fast kolven till grävskopans tilt så gripskopan måste vara ett tillval, eller kanske t.o.m. en hemsnickrad lösning (?)
Varför ser bommen ut sådär förresten? Går det att vrida den på nåt sätt, ungefär som en elegant?
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Jac

#3 » 14:47:19, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är olika traditioner för att lösa samma problem i olika länder. I USA är små bandschaktare och skid-steers väldigt vanliga, i Tyskland gillar man små hjullastare och gripskopa på hjulgrävare. I Sverige gillar vi midjestyrda traktorgrävare, i Norge finns knappt en enda traktorgrävare. I Storbrittanien gillar man framåttippande site-dumpers etc. etc.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bildhuggare (trådstartaren)

#4 » 16:16:21, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra fråga Fossom; jag ser det nu !

@Jac, det är goda iakttagelser - och troligen ligger förklaringen just i tradition. Jag minns som grabb på det tidiga åttiotalet när man var på semester i Tyskland hur jag redan då var helt häpen över att man där företrädesvis körde med HÖGBYGGDA lastbilssläp; oavsett om det gällde grus- eller godssläp med kapell. I Sverige körde man, motsatsvis, redan då med lågbyggda släp med dubbelboggie och jämförelsevis små hjul och mer kubikvolym. Rätta mig om jag har fel - men jag tycker att detta ser man fortfarande överlag mycket av i just Tyskland:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

Stridis2

#5 » 19:52:51, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror skopvalen har ganska mycket med markbeskaffenheten att göra. När jag var i forna öst-Berlin -94 så såg man massvis med hjulgrävare med gripskopa, men jag tror inte jag såg ens en handfull med "vanliga" skopor på. Men jag inbillar mig att de har mest sand där nere. Försök komma med en gripskopa i våra stenhie så får vi se hur effektiva de är här uppe i norr! :djaevul:

Men det var en kul liten maskin i början av tråden! :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se