Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Gradall - skum grävare......

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Bildhuggare (trådstartaren)

#1 » 12:54:01, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni som har intresserat er för vintage grävare känner kanske redan till den här tingesten, men för mig var det iaf en ny och mycket skum (?!) bekantskap.

Det började med att jag hittade en blocket-annons:

https://www.blocket.se/dalarna/Gradall_84371878.htm?ca=11&w=3

Vilken jädra skum lösning (tänker jag ) – en grävmaskin på kranbilschassi som jobbar med en stel teleskoparm eller vad man nu ska kalla det. Hittar sen på Youtube en hel massa sådana här Gradall-diggers, alltså även nya. Som sagt, kanske skåpmat för vissa av er – men annars kan detta nog vara rätt så roligt att kika på.

https://www.youtube.com/watch?v=SkIID9Da3cw

Grävandet börjar runt 40 s.

Som jag förstår det så tycks en av de hävdade fördelarna med dessa maskiner vara att de, likt kranbilar, kan röra sig ganska snabbt på motorvägar från bygge till bygge. Å andra sidan så tycker jag att den svenska modellen med bandgrävare och ledad bom/sticka verkar mycket smidigare, och vad gäller transport så rör sig ju en dragbil med trailer också rätt så hastigt…..
Ska tilläggas att det även finns larvburna Gradall-grävare, men som då alltså ändå kör med den där besynnerliga teleskopiska grävarmen.

I ett av klippen från videon ovan ser man hur lastbilschassit, dvs på den typ av grävare som även finns i blocket-länken, ”knäar” och kränger rätt så duktigt när skopan fylls med jord och svänger hit och dit, dvs. stabiliteten tycks ju inte vara den bästa- men det kanske blir en vanesak för maskinföraren….

P.S – nej – jag är inte säljare eller ombud för snubben med blocket-annonsen ovan :-)

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö



Stridis2

#2 » 16:03:15, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du titta på en live får du köra upp till Skånes Fagerhult den 1:a maj. Brukar vara med en larvgående där. Hade tyvärr ingen riktigt bra bild, hittade bara denna. Längst till höger syns lite av maskinen.
Bild
Fler bilder från träffarna hittas här:
Maskinist-träff i norra Skåne
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bildhuggare (trådstartaren)

#3 » 16:48:43, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset Stridis !
Wow ! Det hade jag nog inte räknat med att det skulle finnas en sådan exotisk fågel i krokarna.
Ska försöka se om det går att kolla på plats däruppe och ta juniorerna med mig, så att dom får se lite tung plåt i verkligheten och inte bara på Ipad..... :grin:
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

Olsson

#4 » 17:15:15, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har vårstarten av Gradallen inträffat, kantskar gräsmatta/infart till trädgården :-)
Gradall 660 -72 med larvunderede.
Maskinen skonar inte mannen från naturens stora mysterier, utan för honom djupare in i dem.
Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Olsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:13:30, 16-01-2007
Ort: Mjölby
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ferguson ted 20 -53, 2 st. Ferguson 35 -57, Fordson E27N -49, Fordson E27N -51, Gradall 660 - 72, Volvo Amazon Favorit -66, Volvo Amazon Herrgårdsvagn -68, Toro Timecutter Z420 -05, Svarv Blomqvist BS 600 -47(?), Kipphyvel Prema 01, Kallsåg Sajo RC30 -50 (?) Mercedes Benz 280cdi -07, Hyundai Ioniq Electric -17, Nissan King Cab -98

Simnil

#5 » 07:06:55, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo Gradall-maskinerna finns väl ännu.

Såg däremot bara för ett tag sen en, (tysk?), firma som "parat" en ny lastbil med övre halvan av en ny grävare och marknadsförde det som nytt och fantastiskt. Jag hade nog alla dagar i veckan hellre tagit en snäppet mindre vanlig larvgrävare OCH en lastbil med flakväxlare så kan man för samma pris både gräva, frakta massor och sen frakta grävaren vidare när grävningen är klar.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Martin.Eriksson

#6 » 07:16:37, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl främst vid släntning dom gör rätt för sig. Långa raka drag..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se