Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

vad har ni för hobby? berätta!!

70 inlägg • Sida 1 av 5
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#1 » 20:53:16, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte först starta en tråd om min nya hobby som är FPV freestyle ,berätta lite om vad det rör sig om och lägga upp filmer på flygningar man gör, även ni skulle självfallet också få lägga upp flygfilmer här, men så tänker jag som så, att, troligtvis är vi inte så jättemånga som flyger drönare och kanske blir det bara jag som lägger upp 2 filmer per månad eller så.... jääätttetråkigt........Mycket bättre och öppna upp för alla hobbysar ni har.. fritt fram att berätta och dela med sig av sin passion, stort som smått .
ofta kanske man inte vill starta en hel tråd, för sin hobby kanske inte är så omfattande stor att det är någon mening med en hel tråd, såååå...här är stället för dig oavsett vilken hobby eller intresse du brinner för :thummar:



Min ursprungliga FPV tråd började såhär

Har länge varit sugen på att bygga en drönare,och i somras beställdes diverse komponenter (efter mycket yoytube tittande och google läsande) från norge, sverige, england och tyskland .
Det finns en hel uppsjö av komponenter att välja mellan och jag var väldigt osäker på om jag skulle få det hela att fungera i slutänden.

vad är då FPV freestyle? eller FPV racing? jo det är en drönare utrustad med en kamera som sänder bilden till piloten så piloten ser vad "drönaren ser" FPV= first person view ,vanligast har piloten en typ av glasögon med videomottagare i.
drönarens storlek sätts efter propellerstorlek , den vanligaste storleken är 5 tum och det är den storleken som jag byggt,
skillnaden mellan racing och freestyle är att, racing är på "utstakad" bana och går på tid och därför så snabba och lätta drönare, medans freestyle flyger man fritt ofta med mycket trick, eller bara "flyta" omkring lite snyggt, en freestyledrönare brukar vara kraftigare byggd därigenom tyngre ,lägre kv på motorer, kv står inte för kilovolt utan är teoretiskt motorns varv/m per inmatad volt


Först behöver man själva drönarramen ,så gott som alltid tillverkad i kolfiber
Bild


På ramen skruvas detta kort som kallas PDB (power distribution board).har till uppgift att reglera och fördela spänning o ström
Bild


Över föregående kort skruvas FC (flight controller). det är själva flyghjärnan med gyro och diverse accelerometrar
Bild


Till flightcontrollern kopplas en rx (receiver) som tar emot signalerna från radiosändaren du har i händerna.
Bild


Sen behöver du ha 4st ESC (elektronic speed controller) fartreglage , en till varje motor, får batterispänning från PDB, får i det här fallet även signal från FC via PDB.
Bild


motorerna löds sedan fast med tre kablar på ESC .mina motorer har ett kv värde på 1700
Bild


Nu skulle man kunna flyga med drönaren efter diverse firmvare nedladdningar, men vi skulle behöva flyga LOS (line of sight) alltså se på drönaren från marken, det är roligt det med men nu ska vi bygga en fpv drönare så då behöver vi en kamera


kameran vill ha 5volt och det finns reglerat på PDBn, batterispänningen är annars i mitt fall 25,2 volt
Bild


Kameran skickar videosignal till VTX (video transmitter) videosändare . i mitt fall via PDB då den har en funktion inbyggd som kallas OSD(on screen display) ,jag får då upp diverse information som tex batterispänning, förbrukade mah , motorvarv mm.
Bild



här är glasögonen med en VRX (video reciever) videomottagare idockad
Bild



och själva radiosändaren
Bild


Här är lite bilder från när jag bytte PBD efter en hård krash, jag hade innan lött,lödt,lödigt, :???: kondensatorer som böjdes och kortslöt kortet i krashen, nu kör jag utan och det funkar lika bra det

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3



Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#2 » 20:58:06, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

här är min film från helgen



15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

doc2

#3 » 16:30:35, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftig! Är filmen i realtid? Det verkar gå fort!

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

bert

#4 » 21:14:08, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man ha jobb som hobby?
Bilar och motorsport var stora intressen förr
Har både mekat och varit barlast åt några lokala rallyförare
Har även kört lite på bana

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#5 » 22:26:32, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Doc2: ja det är realtid, i videon försökte jag köra lugnt och mjukt, men oftast kör jag betydligt fortare och med mer trick. vet inte hur snabbt min går men runt 100kmh kan jag tänka mig.

bert: om man kan ha jobb som hobby? ja det tycker jag, en hobby är väl något man tycker om att göra och brinner för, och har man dessutom det som jobb är väl det ännu bättre. eller menar du att du tar o jobbar lite extra på din "fritid" :grin: den har jag testat i hela livet fram till för några år sen :grin:
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

bert

#6 » 23:48:10, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobba med annat på fritiden

2 personer gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Janson1

#7 » 07:36:14, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det ser verkligen häftigt ut! För min del har hobbyn blivit jobb så nu är inte det lika roligt längre... Började med att ta ett flygcert och sen fixa flygplanet, sen fixa andras flygplan, sen besiktiga dom, sen utbilda andra piloter och nu har det blivit ett 24/7 jobb från slutet av maj till mitten på oktober med lite värre för varje år... Det är ett jättebra sätt att ta död på fritidsintresset! Hade jag haft tid och ork så kanske jag nappat på just drönarflygning, det ser onekligen läckert ut!!! Kör i vind Patrik S!

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24

#8 » 09:10:44, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Sicken bra tråd :wave:

Är nyfiken på detta med drönare.



Har inget fast jobb längre. Iband kan jag jobba lite avlönat, mest som hobby, om det regnar.

- Pysslar med många olika saker, oftast årstidsberoende.

Just nu älgjakt, med allt som hör till.

Laddar ammunitionen själv.

Fiskar sommar o vinter.

Kör snöskoter.

Sommarstugan.

Snickrar o underhåller mina hus. Ev takbyte nästa sommar.

Mekaniskt meckande. Lagar o servar egna bilar, skoter, motorsågar, klippare och bygger nåt åkbart projekt i bland mm mm.

Ligger ute ca 80 nätter på båten om året, då jag seglar på Vänern.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Simnil

#9 » 09:51:41, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man har ställt det så att man antagligen kommer dö fattig men med alla gårdens hus breddfyllda med grejer =)

Nr 1 på utgiftslistan, men även på intresserankingen ligger nog skoterkörningen, nytt vartannat eller vart tredje år + allt som tillkommer...

2 Fiske, många timmar blir det varje sommar. Även detta inte helt gratis heller.... finns skitmycket roliga prylar man villhöver hela tiden....

3 jakt, Här är det flickvännen som lurat in mej, (å andra sidan har jag lurat in henne i skoterkörningen). Har alltid tyckt det varit kul att skjuta men nu tillbringar vi mycket tid i skogen med hundarna.

Sen så kommer garaget in i bilden, i rankingen vet jag inte vart det hamnar, det används ju till alla tre ovanstående, (skotrar/båtar servas, vapenvård utföres med fördel där osv) men sen så är ju meckandet och mixtrandet ett eget intresse i sig.

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#10 » 21:18:19, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släng gärna in lite bilder på era saker, snöskotrar, båtar, fisketurer, bilar, flygplan, ja ta mig tusan om det inte finns plats för en skjuten älg också :mrgreen:


Tänkte berätta lite om hur det är att styra en fpv drönare.
principen är ju väldigt enkel.

Gasa - drönaren lyfter, detta gör jag genom att föra vänster spak framåt.
Rotera - drönaren roterar kring sin egen axel (likt en grävmaskin) ,detta gör jag med vänster spak åt vardera sida.
Flyga framåt/bakåt/sidled - detta gör jag genom att luta drönaren dit jag vill med höger spak.
så långt är allt enkelt.

det som är svårt i början ska jag försöka förklara nu. tänk er att drönaren står helt vågrätt på backen och vi ska flyga en tur.
jag gasar och drönaren åker rakt upp ( måste bara först säga att båda spakarna är fjädrande till sitt mittersta läge utom gasen som stannar där man släpper den) , nu måste vi minska gasen för annars flyger den bara högre och högre, likt dragläget på en bil i uppförsbacke.
VI hittar lagom gas så drönaren står helt stilla i luften, nu kan vi släppa gas spaken för den håller sitt läge, vi kan även rotera och titta höger eller vänster, rotera gör drönaren genom att rotera två av sina propellrar ökar varvtalet och två minskar varvtalet men med bibehållen total lyftkraft ( drönaren har två högerroterande och två vänsterroterande propellrar).

Nu står drönaren stilla i luften och generar precis lagom med lyftkraft rakt under sig för att hålla sin höjd ,vi är klara för att åka en tur och vi lutar drönaren lite framåt genom att dutta till högerspaken lite framåt. det som händer då är att lite av lyftkraften används för att driva drönaren framåt och drönaren tappar höjd, alltså måste vi hitta ett nytt gasläge för att hålla höjd , eller så får vi dutta den högra spaken bakåt för att försöka hitta vågrätt läge igen.

ok nu säger att vi har koll på den biten , nu ska vi svänga

vi lättar från marken och lutar framåt, ger mer gas för att behålla höjd och ska svänga. det som händer då som nybörjare är troligen att man tar vänsterspaken och roterar( för så tittade jag mig omkring när jag stod still och det fungerade ju bra), men nu lutar ju drönaren framåt och vi säger egentligen bara åt drönaren att rotera runt sin egna axel så vi kommer fortfarande att luta (och flyga) åt samma håll som innan, men tittar åt ett annat håll. säg att vi försökte svänga 90 grader vänster, så kommer vi nu helt plötsligt åka i sidled lutandes åt höger. för att komma vidare dit vi tittar lutar vi bara tillbaka med högerspaken åt vänster ock vi är på rätt kurs igen. efter lite övning så både lutar och roterar man samtidigt och vill man svänga snäva svängar så lutar man åt sida-bakåt-andra sidan och kompenserar med rotation.

ja det är väl det som är svårt i början, efter ett tag så går det per automatik

en film så ser och hör ni hur man får "jobba" med gasen

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Simnil

#11 » 10:15:49, 18-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott och blandat jag hittade i datorn.

Bild
Bild
Bild
Bild

Edit, två bilder till. rena torra hundar samt en bild där sambons skoter också är med.
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Janson1

#12 » 12:34:07, 18-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, hade vi haft snö där jag bor så hade jag också haft en snöskoter eller två!!!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#13 » 20:17:42, 18-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jävl.. vilka coola skotrar , blev nästan lite smått förälskad i lynxen bara av att se den på bild :thummar:
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

PerÖ83

#14 » 21:25:09, 18-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag började med att skruva isär ALLT jag kom över, telefoner, motorsågar, gräsklippare, mm, när jag var 5-6år :vissla:
Årerna gick, cyklar byggdes om :grin: sedan mopeder :cool: behöver jag fortsätta :vissla:

Modellbilar/lastbilar är? även en hobby som har halkat åt sidan :vissla:
Ombyggda såklart.
Bild
Bild

Efter de har de blivit mer eller mindre galna byggen, som kan köras.
Bild
Bild

Nu mera bygger jag vettiga saker :vissla: som kan användas.
Bild

Eller leksaker för att ta på en "promenad" :driver: :grin:
Bild

Dottern måste också ha en leksak :laes_detta:
Bild
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Volvot24

#15 » 21:27:54, 19-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Farsan kom hem med radiomöbler från bonnauktioner. Var väl 6 - 7 år, när jag fick min första att dissekera.
Blev väl ett femtital, som synades i minsta detalj. Oj, vad metallremsor det fanns i vissa burkar.

Byggde snart kristallmottagare, för att lyssna på Luxemburg, om nätterna...

Tråd och rullbandspelare...

Senare köptes byggsatser. Bl a HF65.

Lokala radiosändningar.

SM4TFQ CW. Antenner både hit i dit.

På den tiden behövde man inte vara arbetslös. SAPA, och Roos Ställnings AB, sysselsatte mig många år.

Arbetade senare som lärare i elektronik i 15 år.
Sen blev det friluftsliv, mekanik, mm på Gymnasiesärskola.

Detta tills kommunen som enda i hela Sverige, blev övertaliga när det gällde behöriga lärare. En fin avrundning... :buga:

Och nu har jag slutat jobba.

Pysslar med mycket annat, som ni kanske sett...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se