Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

vad har ni för hobby? berätta!!

70 inlägg • Sida 3 av 5
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Rento84

#31 » 07:10:08, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog ett gevär jag ska ha. Haft jaktkort i snart 20 år men inte jagat så mycket och inte alls med kulgevär bara med hagelgevär. Så jag tänkte mig en .22 nu för att börja träna. Sedan när spargrisen tillåter (och intresset håller vid sig) är tanken att införskaffa ett dylikt gevär av grövre kaliber. (Tikka T1x --> T3x)

Mitt brottsregister har inte utökats sedan senast gång så licens borde gå igenom :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK



Janson1

#32 » 07:17:12, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu ser jag att du bor i Finland, hur licenserna delat ut där har jag ingen aning men det är väl liknande i alla fall. Och ja ett 22:a gevär är nästan ett måste, då har man alltid råd att träna, mycket och ofta. Blir det ett "vanligt" eller nån slags halvautomat? Sen det här med pistol, kan man träffa bra då så kan man oftast träffa med allt annat också...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24

#33 » 08:24:56, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ljuddämpare belagda med licens i finland?
Och i så fall, till vilka vapenklasser?

I sverige får man använda licenspliktiga ljuddämpare till klass 1 och 2.
D v s typ älgstudsare och 222.

Är kulans hastighet över ljudhastigheten, ca 330 m/s, så dämpas ljudet minimalt inom en kon på ca 90 grader frammåt. Men mycket bra i övriga sektorer, t ex bakåt.

Under ljudhastighet på kulan, så hör man bara mekanismen och ljudet då kulan slår i målet.
Som i den värsta Bondfilm. Där kan man se grovkalibriga höghastighetsvapen, automatvapen och snipergevär, som är helt tysta, med ljuddämpare.
Detta är inte sant!

Tror att ljuddämpare får användas på finkalibriga vapen vid skyddsjakt, med särskilt utformad licens.

Googlade lite... Ser ut som om ljuddämpare blir licensbefriade, inom snar framtid. Blir förmodligen regler om vilka kalibrar som blir tillåtna.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Rento84

#34 » 14:41:56, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ja, nu ser jag att du bor i Finland, hur licenserna delat ut där har jag ingen aning men det är väl liknande i alla fall. Och ja ett 22:a gevär är nästan ett måste, då har man alltid råd att träna, mycket och ofta. Blir det ett "vanligt" eller nån slags halvautomat? Sen det här med pistol, kan man träffa bra då så kan man oftast träffa med allt annat också...


Har man jaktkort och är medlem i en jaktförening eller har tillgång till tillräckligt med mark för att motivera jakt och inte alltför tvivelaktiga karaktärsdrag och tyngt brottsregister är det inte några större bekymmer. Pistol och revolver behöver man en bättre motivering och ev. intyg från skytteförening eller jaktförening.

Har skjutit en del med pistol men är mer intresserad av gevärsskytte.

Har tänkt mig en Tikka T1x .22lr dvs en "vanlig" bössa, kikarsikte och ljuddämpare. Det är just för den lättillgängliga ammonutionen och dess relativt humana pris.

Volvot24 skrev:Är ljuddämpare belagda med licens i finland?
Och i så fall, till vilka vapenklasser?

I sverige får man använda licenspliktiga ljuddämpare till klass 1 och 2.
D v s typ älgstudsare och 222.

Är kulans hastighet över ljudhastigheten, ca 330 m/s, så dämpas ljudet minimalt inom en kon på ca 90 grader frammåt. Men mycket bra i övriga sektorer, t ex bakåt.

Under ljudhastighet på kulan, så hör man bara mekanismen och ljudet då kulan slår i målet.
Som i den värsta Bondfilm. Där kan man se grovkalibriga höghastighetsvapen, automatvapen och snipergevär, som är helt tysta, med ljuddämpare.
Detta är inte sant!

Tror att ljuddämpare får användas på finkalibriga vapen vid skyddsjakt, med särskilt utformad licens.

Googlade lite... Ser ut som om ljuddämpare blir licensbefriade, inom snar framtid. Blir förmodligen regler om vilka kalibrar som blir tillåtna.

.


Det krävs ingen licens för ljuddämpare så länge jag håller mig innanför rikets gränser.

Borde få intyget nästa vecka :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK

Volvot24

#35 » 20:06:16, 26-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Hobby vete tusan...


Men tid har jag numer.

Och jag vet av erfarenhet vad som behövs för att hålla igång en dag eller två, dygnet runt i skog o mark, oavsett årstid o väder.

- Så i dag gjorde jag min första sökinsats i Missing People.

Mycket lärorikt! Kommer att delta fler gånger, när så behövs.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Simnil

#36 » 10:30:46, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog tiken, bössan och kaffepannan och gick ut i skogen ett par timmar i går förmiddag. Två harar lyckades hon leta rätt på men jag förmådde inte placera mig i rätt läge någon av gångerna.
Till mitt försvar försiggick mestadelen av förföljandet i tät Contortadjungel så sikten var begränsad, såg ena haren i några hundradelar i ena ögonvrån men närmare kom jag inte. Jajja, några kilometers skogspromenad, en panna skogskaffe och en glad hund duger gott det med.
Tog en stämningsbild:

Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Simnil

#37 » 07:58:00, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I helgen har vi varit ute allt vi kunnat. Lördag snöade det och var grått, i går nästan vindstilla, blå himmel och sol.

Denna bild från i går kallar jag "Beaglerumpor i vinterlandskap"
Bild

I vanlig ordning sköts det inget, men hundarna kutade några mil och hade igång ett par harar så dom var glada. Jag och sambon fick några kilometer i benen, (jag gick bl.a ungefär 4km nästan frusen myr, det känns i benen i dag), och fick vara ute i skogen så vi var också glada.

6 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

magirus

#38 » 11:14:16, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilden har en njutbar komposition och en balans med ett mystifikt ljus som ger ett lugn :thummar:

Föreslår att Nationalmuseum köper bilden och att den får hänga permanent!! :buga:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Ove.G

#39 » 13:42:57, 04-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härliga hundar, jag har jagat med beagle sen 1973, nu har vi bara 1 hane som är pensionär som mig.

1 person gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Patrik Stenbäck (trådstartaren)

#40 » 20:51:59, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina bilder ...
jag har själv ingen hund eller vapen men jag går ofta ut i naturen och bara "är". Ibland tar jag med kameran ifall man stöter på något roligt djur man kan fota
Användarvisningsbild
Patrik Stenbäck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:15, 21-12-2014
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx 161-3

Volvot24

#41 » 07:57:16, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ännu en tur till i skogen. Blir väl typ pyrschjakt på älg, från ett av gömslena, där det finns spis.
Mysigt med en liten eld, när det biter i. Är fin spårsnö...

Å kanske blir det en spik till i denna bössa.

Smyger ut när det ljusnar.

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#42 » 12:17:26, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ja, här brukar de komma. En sk viltväxel.

Nyss fått eld i spisen. Björkved sprakar o knäpper minst.

Strax kaffe på bit.

Bild

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

skogsgurra

#43 » 14:38:53, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hobby? Det är det nog bara Kvinnan i mitt liv som har här i Pörtet. Och jag hoppas förstås att det är jag som är den. F-a-s-t känner viss tvekan emellanåt. Ända tills jag intalat mig själv att det bara är dumheter. Och så fortsätter jag som vanligt. Gått bra sedan 1965.

Som egenföretagare sedan 1977 finns det inte plats för hobbies. Men eftersom jobben så gott som alltid är skojiga och utmanande och "förser" mig med en massa resor till konstiga platser, den konstigaste hittills var nog Borneos djungler där det finns ett pappersbruk, så har jag aldrig saknat något att göra på fritiden. Kanske mest för att den kommer så oregelbundet och är snålt tilltagen.

Men lagar rätt mycket mat efter eget huvud, samlar gamla räknestickor och andra matematiska don. Läser och skriver en hel del och samlar Montelin (halvskabrös målare som var berömd i Paris några år) och Timén, som vistades i våra trakter en gång i tiden och lämnade en del spår efter sig.

Självklart jagar jag också älg! Annars skulle jag väl bli utsparkad från Maskinisten. Kvinnan följer med på jaktutflykterna och eftersom den bedrivs på loppisar runt landet har även hon fått sin del av Sveriges geografi. Jakten har resulterat i vårt Praktfulla Älgrum (ett kyffe med plats för två övernattande) som uppskattas mycket av besökande utlänningar. Älgen är ju Skogen Konung och det verkar dom ha fullt klart för sig.

Kajaken Kaj-Åke och sjön Björken (108 m till strand, 107 vid högvatten) ger fina stunder av tysta naturupplevelser.

Några hobbies har jag alltså knappast. Såna ska, har jag förstått, vara helt absorberande. Och där tror jag inte att mina småpysslerier passar in.

Men på senare tid har Maskinisten blivit ett ganska så stort intresse. Njuter av det samlade kunnandet, handaskickligheten och energin som utvecklas här.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Simnil

#44 » 08:27:30, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Efter förra helgen så hade jag lessnat på att vara kall om fötterna i mina ofodrade Lundhagskängor, efter lite efterforskningar så visade det sig att Tegsnässkidan hade Jörnkängor på hyllan. Så årets julklapp till mig själv får härmed anses anskaffad =)

Under helgen så har det väl färdats en mil ungefär i nya skorna, en hare har jag haft inom vad som nog anses vara tagbart för en bra fotbollsmålis men då reaktionerna inte var vad dom borde så avstod jag skott, (ett aldrig avlossat skott behöver man aldrig ångra sägs det).
Jag bjöd ju på en vinterbild efter förra helgen så jag avslutar med en från denna helg med.


Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Volvot24

#45 » 09:08:31, 11-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Å jag smög efter älgko o kalv, i full vinterkamo.

Kom så nära genom tätskogen och motvind att jag hörde när kvistar bröts, då de gick o betade lav, ris, tallskott mm.
Färsk varm dynga. Max 150 meter ifrån.

Men fick inte skottchans denna gång, innan de gick ur våra marker.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se