Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Min MF-35:a

410 inlägg • Sida 1 av 28
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Mattias_E (trådstartaren)

#1 » 20:39:11, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte jag skulle lägga upp en tråd/projekt om min MF-35:a som jag köpte i början av sommaren, då det stått många år hos en kompis bak hans uthus bland alla andra projekt och saker han har.

Men trots att det stått och sjunkit ner i marken så var det bara att koppla i ett batteri och vrida på nyckeln så var den igång på knappt ett varv på motorn.

Så efter att jag kört hem den så blev det en enklare service med byte av olja i motorn och luftfilterburken samt rengöring av det väl skitfyllda luftfiltret. Sen har den rullat lite över 100 timmar i sommar, mest med åk-lådan påkopplad fylld både med mina och grannens barn.

Börjar med lite bilder från när den skulle hämtas, i köpet så ingick den avplockade störtbågen. Avmonterad då den i sitt tidigare liv gått i en fruktodling utanför Simrishamn. Även ett snöskär, hemmabygda pallgafflar skulle ingå samt gammal vagn.
Bild

Bild

Bild

Här i bakgrunden kan nu se vagnen som igår i köpet, samt bågen som vi placerat där i väntan på hemtransport.
Bild
Det enda som kunde följa med var pallgafflarna då traktorn saknar drag. Den har en krok men saknar nödvändiga delar för att gå att använda, hölls endast uppe med ståltråd.

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72



Mattias_E (trådstartaren)

#2 » 20:51:32, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planen från början var att pensel-renovera den, men efter att ha kört den lite och fått bekanta sig med traktorn och dess "själ", som är väldigt välhållen, är beslutet att den inte kommer att målas upp utan få behålla sin härliga patina den fått av alla års brukande och förvaring utomhus. Traktorn startar på knappt ett motorvarv och går väldigt jämt och fint, efter att ha justerat bort glappet i gaslänkaget så gör den "mätaren ut", vilket är runt 28 km/h :vissla:
Maskinellt är traktorn väldigt bra, alla smörjnipplar fungerar så innan hemtransporten fick den sig en rundsmörjning.

Så efter första servicen har den fått rulla på diverse upptåg, första uppdraget var på den lokala "bya-dagen" där åklådan fick premiär. Sedan har det varit lite traktor-rally samt lokala fordonsträffar. Mycket :driver: har det blivit.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Här är jag på väg hem efter att ha hämtat min fars gamla Överum Delfin Junior som fanns kvar efter honom på mitt gamla föräldrahem som min yngsta bror numera har. Även den en -61:a, precis som traktorn :thumme:

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#3 » 21:23:29, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagen har ägnats åt något som jag skjutit upp på tok för länge, utöver byte av dieselfilter som fortfarande ska göras :slag: nämligen byte av krämen som ska föreställa transmissionsolja. Började med att lossa urtappningen till bakaxeln och kunde konstatera att det rinner inte, utan där kom något sorts segt slime.

Eftersom jag visste att oljan var som grädde/filmjölk till färg och till viss del konsistens så var planen redan från början att köpa 20 liter diesel att skölja transmissionen och hydrauliken med, men när det inte ens ville rinna ut, även om det varit minus i helgen, så fick det först bli påfyllning av fem liter diesel i befintlig sörja och ut och köra för att få det att blanda sig så det skulle gå att tömma ut.

Första tömningen så kom det väl ut strax över 30 liter totalt sett av denna härliga blandning.
Bild

Bild

Bild

För den som kan sina MF-35:or vet att detta kan ju inte stämma :klia: 30 liter olja (fullt på stickan) samt 5 liter diesel borde väl bli mer än lite över 30 liter :myzsko:

Förklaringen kommer efter att jag fyllt i 20 liter diesel och ut kört lite för att skaka om och rengöra, nu fick jag ut närmare 25 liter :insomnia:

Bild

Bild

40 liter Q8 T-1000 inhandlat dagen till ära.
Bild

Bild

Bild
Kvällen avslutades med sköljning av motorn med blandning av resterande olja samt diesel, tre omgångar med 6 liter blandning av diesel och olja, som fick skölja runt i motorn ungefär 20 minuter på tomgång mellan bytena innan det det som kom ut i princip var lika rent som det var när det hälldes i motorn :hurra:

Det som nu återstår till nästa helg (hoppas jag) är byte av bränslefilter samt rengöring av renarglaset på matarpumpen. Samt inför vintern ny olja i luftrenaren, ska tömma och slå diesel i den i veckan så att filterna får stå och lösa gammal skit i några dagar, sitter ju ett icke utbytbart i själva luftrenaren utöver det som sitter i "pottan" ovanför oljebadet. Tanken är att fylla upp så att även övre filtret står i diesel.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#4 » 22:00:28, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var lite fundersam över hur lättstartad traktorn skulle vara nu när det börjat bli kallt ute, haft ner mot -7 grader de två senaste nätterna, visserligen så står traktorn i garage som dämpar kylan lite. Har aldrig funderat över om glödningen ens fungerat, har läst här att man ska höra hur det "poffar till" i insuget om den fungerar när dieseln antänds, vilket jag aldrig hört, så idag så ställde jag mig bredvid traktorn med ena handen på glödstiftet och vred på tändningen. Nog tyckte jag att det blev lite värme, kändes inte som kall metall, ett svagt poff hör jag genom luftfilterburken och jodå, man kan höra att det brinner lite diesel, så strax efter när jag vrider på startläget så gick den igång som om det vore en sommardag med 20 grader varmt ute.

:hurra: :hurra:

Så himla skönt att veta att glödningen verkligen fungerar, då min första ursäkt :vissla: för att jag naturligtvis måste ha en traktor fastän jag numera bor "mitt i en by", var att skotta snö på gårdsplanen.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#5 » 21:23:33, 20-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Långt mellan uppdateringarna, sedan sist så har jag fått tag på ett riktigt lantbruksdrag och idag så fick jag för första gången plöja och för att bara ha sett det plöjas förr är jag riktigt nöjd med slutresultatet. Plöjde på väldigt sandig jord som förarbetas av bland annat höns, så där fanns ingen grässvål att bråka med.

Hjälper en granne som "sambrukar" sambrukar här i byn, en håller med höns och ankor, hon håller med bin, svampodling m.m.

Här ska det bland annat bli potatis, imorn ska jag åka iväg och hämta en harv så blir det nog ett par överfarter innan knölarna ska ner.

Under arbete :driver:
Bild

Slutresultatet, tycker det blev över förväntan för att vara en "teoretisk" bonde uppväxt på ett torp med lite eget odlande samt att vi i början hade får och kvigor i olika omgångar samt att jag och min bror hjälpt granngården under ca 10 år under vår uppväxt med hö- och halmskörd, kosläpp m.m.
Bild

En "Actionvideo" blev det också :photograph: :driver:


Draget som jag kom över för 800:- efter en annons i fergusonklubbens tidning :skriva: :hurra:
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Janson1

#6 » 22:14:28, 20-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju lagom bevarad ut! Är det den trecylindriga motorn?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Mattias_E (trådstartaren)

#7 » 22:25:59, 20-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ser ju lagom bevarad ut! Är det den trecylindriga motorn?


Ja, det är en -61:a så den är trecylindrig. Den har ett härligt skick som jag tänker bevara. Bågen som finns till den ska komma på, lite kärlek först bara. Den åkte av då den i sitt förra arbetsliv tjänstgjorde i en fruktodling i Simrishamnstrakten. Såld ny av ANA-försäljaren i Tomelilla när det begav sig.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Burträskarn

#8 » 09:52:02, 21-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plöjningsresultatet var ovanligt bra för att vara en överumsplog. Då du blivit lite varm i kläderna, och vill att det ska bli snyggt kan du uppgradera till en kverneland...
Draget var en hiskelig konstruktion. Under bakaxeln ska det finnas (4??) hål för att skruva fast draget, givetvis nån märklig UNF-gänga. Jag hoppas du får tag i ett originaldrag, de är betydligt smidigare.
För övrigt ett stort grattis till traktorn. MF 35:an vill jag påstå är ett av de mest lyckade exemplen där man balanserat smidighet och kraft. Jag kommer aldrig att släppa min egen 64:a, som fortfarande får göra tjänst.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Mattias_E (trådstartaren)

#9 » 21:57:57, 21-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:Plöjningsresultatet var ovanligt bra för att vara en överumsplog. Då du blivit lite varm i kläderna, och vill att det ska bli snyggt kan du uppgradera till en kverneland...
Draget var en hiskelig konstruktion. Under bakaxeln ska det finnas (4??) hål för att skruva fast draget, givetvis nån märklig UNF-gänga. Jag hoppas du får tag i ett originaldrag, de är betydligt smidigare.
För övrigt ett stort grattis till traktorn. MF 35:an vill jag påstå är ett av de mest lyckade exemplen där man balanserat smidighet och kraft. Jag kommer aldrig att släppa min egen 64:a, som fortfarande får göra tjänst.


Nu var nog marken och jorden väldigt lättbrukad, lös sandig jord och ingen grässvål att bråka med, men jag är väldigt nöjd för att inte ha plöjt en enda meter tidigare och jag ställde in på känn och laborerade med djup och växlar/hastighet efterhand :idee: Men så har jag ju läst väldigt mycket i ämnet här på maskinisten... :vissla: :skriva2:

Gällande draget så är det en väldigt vanlig konstruktion här nere i Skåne, vill minnas att modellen kallas för "Veberödsdraget". Det sitter skruvat med fyra skruv under traktorkroppen, så det är en väldigt stabil konstruktion. Önskar mig dock ett gaffeldrag istället, har noterat att väldigt många vagnar m.m. , även de äldre, oftast har hitch-ögla numera.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#10 » 22:20:15, 21-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens äventyr blev att hämta hem en C-pinne-harv av äldre modell och resultatet blev bra till sist, börja grunt och sedan gå djupare och hårdare med sladdplankan. En överfart eller två till än djupare för att luckra jorden till potatisen kan det nog bli. Blev en del sten plockad med, tre stycken var så pass att om man inte är stark som en dräng så fick man ta två rundsling, schackel och traktorn till hjälp att släpa undan dom.

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#11 » 10:53:08, 01-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hela avslutades med mer lekande med traktorn och plog/harv. Det önskades att plöja upp ett stycke för någon form av viltfrö-blandning till hans höns, ankor och gäss.

Blev första fastkörningen med tillsammans med harven, traktorn hängde sig på draget uppe på en rejäl sten. Började gräva ner mig när det gick riktigt tungt med för mycket material framför sladdplankan och där satt man :aaargh: :myzsko: :ohnej:

Slutade med att vi fick gräva ut runt stenen och traktorn och till sist kunde vi med ett spett få traktorn i sidled ner från stenen och med höger hjul bromsat så drog traktorn upp sig, men det var en timmes slit och försök med stenar och slanor under hjulen m.m. utan resultat samt utgrävning innan man var loss. :svettas:

Naturligtvis inga bilder på det, men lite film när min minsta tös körde traktor för första gången och dessutom skötte om att hantera harv och allt. Hon är en riktig tös, pappas tös... :cool:

Först en runda med lite instruktioner


Sen iväg på första egna rundan :thumme:


Sen hade hon snart snitsen inne och riktigt bra koordination av alla moment :buga:



Mycket stolt över min lilla tös :driver: :cool: :thummar:

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#12 » 14:00:31, 01-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju bjuda på en före och efterbild på plogen jag hämtade på mitt föräldrahem förra sommaren, i princip använd de senaste 30-35 åren och alltid stått ute. Alla smörjnipplar fungerade fast de såg helt hopplöst rostiga ut, lite rostlösare och putsade av dom med stålborste bara.

Är en Överum Delfin Junior från 1961, jämngammal med 35:an.

Bild

Bild

Nu står den rengjord och sprutad med linolja i väntan på vidare äventyr, vilket år som helst :vissla:

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#13 » 00:10:49, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Fyndat" på dagens maskin- och redskapsauktion hos "Magnus i Sösdala" https://aho.auction2000.se/auk/w.objectlist?inC=AHO&inA=20200519_1700&inSiteLang=, blev ett gammalt men välhållet bilsläp med plåtbotten och påbyggda lämmar som kommer passa perfekt bakom 35:an samt en gammal rund gödningsspridare som "kul tillbehör" att ha efter traktorn, annars kan man ju sprida sand på vintern eller för den delen fuska som "fröspridare" om man vill göra en liten gräs/timotej-äng.

Fanns en del annat som jag inte vann budgivningen på, men inget jag gråter över, inte min plånbok heller, även om både slåtterskäret samt skopan till trepunkten suttit som en smäck.

Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Offside

#14 » 07:29:06, 31-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppfödd med en MF35 på 60 och 70-talet.
Farsan köpte en Överrum delfin 2 skärig samtidigt som traktorn.
Jag tror det var en 63:a.
Jag minns en gång när jag plöjde ovanför gården och jag körde lite väl fort för det var utför.
När plogen utlöste för sten så haglade det in jord och småsten in i hytten.
Lite farligt kanske, men man var ju ung och odödlig.
Delfinen var ju ett under i vår väldigt stenrika jord.
Vi hade ju en Grålle först med en enskärig plog som utlöste och man fick backa för att återställa den.
En kille fick plöja en åker på dryga hektaren, och han räknade hur många gånger han fick backa tillbaka på ett varv.
Det blev 52 gånger.
Så nog har vi varit stenrika.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

6 personer gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

Mattias_E (trådstartaren)

#15 » 23:03:56, 02-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:driver: :photograph: :driver:

Naturligtvis fick nyförvärvet direkt komma till användning, på flaket ligger bland annat en trycktank, uppskattar 6-800 liter utan att gå ut och kolla typskylten, i affären som gjordes upp kring traktorn ingick en nyrenoverad kompressor modell större som efter renoveringen enbart stått som reserv, själva kompressorndelen fick åka hem på pallgafflarna kvällen innan. :mrgreen:
Den köptes ut ur konkursen/nedläggningen/utförsäljningen av USA-skroten här i byn för närmare 10 år sedan och har stått sedan dess.
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se