Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Min MF-35:a

410 inlägg • Sida 17 av 28
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Mattias_E (trådstartaren)

#241 » 21:21:58, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var sidoräfsan provkörd. Det gick betydligt bättre när man fått lite kläm på vilket varvtal som fungerade bäst vilket var strax över PTO-varv samt jag snedställt räfsan med hjälp av stödhjulen så den var högre på vänstersidan som gräset kastades ut på. Har ju bara kört med rotorvändare innan, här måste man tänka till lite hur man delar upp och flyttar gräset. Tog sina timmar då jag också flyttade in gräset från alla ytterkanter och skuggpartier, något som inte hade varit möjligt med en rotorvändare, så pluspoäng där till den gamla sidoräfsan :cool: :thumme:

Nu står den hemma på gårdsplanen och har fått sig en ny rundsmörjning, kan vara bra med tät rundsmörjning då det stått i många år och drivremmen behövdes spännas upp lite efter dagens första arbetspass sedan (tidigt) 80-tal om jag minns rätt, eller om det rentav var 70-tal :klia:

Räknar med att det knappt tar halva tiden att vända gräset imorn jämfört med idag nu när grovjobbet är gjort.

Var bara runt 27 grader idag, imorgon ska det upp till 30 grader eller mer :svettas: Helt underbart med takskivan på plats så man inte blev helt kokt i hjärnkontoret :thummar:

Börjat att flytta in allt gräs från ytterkanterna. Här hade jag ej än fått klämm på optimalt varvtal och sidolutning av sidoräfsan. Med för lågt varvtal ville den gärna dra med gräset runt och kasta ut det på fel sida när det blev lite tjockare partier med gräs samt lägga allt i en korv istället för att sprida ut det.
Bild

Färdig på sista vallen. Här var det lite knixigt då här var flera områden med ohugget gräs på grund av vildsvinens framfart, gällde att få ut gräset från de värsta partierna som var slagna och ändå ha marginal att vända det utåt imorn. Är även denna vallen som är magrast och tidigare varit på bild från midsommar.
Men jag måste säga att sidoräfsan gjorde ett riktigt fint jobb med att kasta ut och fördela ut gräset när man väl fått till inställningen.
Bild
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72



Stridis2

#242 » 22:45:08, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sidoräfsan bör ha stått sedan skiftet mellan 70- och 80-talet. Kanske något år in på 80-talet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias_E (trådstartaren)

#243 » 22:40:45, 20-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jisses vad det var varmt idag och imorn ska det bli än varmare :svettas:

Men det är man van vid sedan man var ung, hökörning är en sport som bäst företas när alla andra ligger på stranden :vissla:

Vana trogen så var man välförsedd med vatten, men även en termos med kaffe och en skinkmacka avnjöts i skuggan sittandes på backen med bakdäcket som ryggstöd när jag var färdig med första vändningen för dagen :coffee:
Bild
Bild
Blev en vända ner till macken i Norra Rörum för att tanka, fick bli blankdiesel denna gången, och en glass att svalka sig med i värmen, sen hem då jag naturligtvis inte hade med rätt nyckel för att kunna spänna upp banden med räfsorna då det började hänga lite väl mycket på undersidan.

Var lite svettigt mellan varven, fick gå omkring med en högaffel och dra isär de värsta bunkarna och korvarna som rullades ihop i de tjockaste delarna där jag flyttat in gräset från ytterkanterna. Så det gick åt lite vatten i skuggan mellan varven :bira:
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

Råder olika bud på om det kommer att regna på fredag eller inte så eventuellt så tar vi in det imorgon på sen eftermiddag. Just nu är prognosen ändrad till uppehåll. Eftersom det mesta inte är så tjockt med gräs så har det mesta torkat bra, bara där jag dragit ihop yttervarven där det fanns lite otorkat gräs kvar i bunkarna.

Försökte få till en liten film, bildstabiliseringen är tydligen inte anpassad för ojämna åkrar :vissla:

Tycker att den går väldigt tyst, mest ett behagligt rasslande. Reklamen från JF var nog inte helt osann... Kan tanka mig att räfsorna som har kedjedrivning låter "lite mera".
Dock bra mikrofon på telefonen så när jag vänder mig bakåt så hörs den ju väldigt bra, bara för det.... :snow:

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

igelkottar

#244 » 07:58:56, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker du borde ha lite högre varv på pto så att det sprätter lite längre.

När jag körde så ställde vi in så att den tog hårt från sidan men inte så man fick med jord, samt att på
släppsidan så var den högt ställd så att det snarare blev kvar lite hö i slutet, på det sättet så
sprätte den ut längre och mera ut fördelat.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Mattias_E (trådstartaren)

#245 » 13:55:56, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mot kvällen till blir det hämtning av höet, det är torrt och de hotar med skurar och åskskurar imorgon och med tanke på hur torrt det ändå är så vill man inte chansa.
Bild

Vände upp det igen nu på förmiddagen, när jag nästan var färdig med första biten av tre så lossade en infästning till räfspinnarna men som tur var så hade jag en liten tång med i verktygslådan så jag kunde demontera den och köra vidare med en hel räfsa mindre.

Trodde först att nu har ena remmen gått av när det började leva om där bak :help: :svettas:

Gick helt okej att fortsätta men lämnade bitvis lite mer kvar efter sig, men jag kunde köra färdigt. Tur att man inte behöver den för att stränga, även om det med skulle gå om det vore tvunget.

Där har byts delar på den förr och original ska där sitta en metallbit på undersidan som ska förhindra skruvskallen från att äta sig igenom remmen, men det var det inte här och jag såg att det var samma fenomen på flera ställen, några hade brickor, men inte mycket större än skruven så det blir till att se över detta, såg att flera även var lösa och behöver spännas åt.

Men jag behöver en ny hållare, på motsatt sida av den som lossnade så slet hela axeln sig ut igenom hållaren. Någon som vet vart man kan leta reservdelar till en sådan här?
Behöver även en räfspinne utöver en ny hållare.

För den om kan 3d-printing så går det ju att tillverka en ny hållare/bussning, om någon har möjlighet att hjälpa till med det?
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

PO

#246 » 16:35:15, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

lämpliga delar kan man finna sidan om logen min ca 7km från Stridis.
Det är självplockning som gäller

5 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Mattias_E (trådstartaren)

#247 » 22:37:48, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väldigt generöst PO, jag hör av mig via PM lite längre fram :buga: :thummar:
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Stridis2

#248 » 22:43:48, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver du ha igång vändaren men inte hinner åka och plocka av prylar så kan jag kanske göra detta åt dig och få bitarna till Hässleholm på lördag. Hojta till om detta behövs.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

BM425

#249 » 22:52:47, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huga :help: Jag avundas er inte :vissla:
Använde sådana maskiner under 70 o 80 talen. Bråkat med olika slåtterknivar :screwy:

Kniven måste gå lätt att föra för hand annars brister ofelbart stången eller vevstaken.
Samtidigt måste kniv o fingrar vara så vassa att de kan klippa av gräset. Kör man för sakta faller gräset framåt o stoppar i kniven, kör fortare så faller gräset bakåt.

Det var ett nöje för mig att i våras kunna sätta vinkelslipen i slåtterbalken som fanns kvar. Även den med svetsad kniv :grin: Samt i övrigt dåligt skick.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

3 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Mattias_E (trådstartaren)

#250 » 23:14:19, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var första lasset hemma. HVA59 gissar på tre lass till, jag gissar på max två, får se vem som får rätt :laes_detta:

Någon tyckte att jag var en rejäl optimist med hur mycket av allt hö som skulle gå på ett lass. :vissla:
Jag tyckte det såg så tunt ut på stora delar att det skulle gått på ett och samma lass, men det var före vi drog ihop det i bunkar.

Men OK, jag får väl erkänna att jag var lite väl optimistiskt både gällande mängden hö det faktiskt blev när vi drog ihop det och även tidsmässigt hur lång tid det skulle ta att lasta. Visst, vi arbetade på i makligt tempo och första halvtimmen eller så så var jag helt själv med att lasta på släpen och gå upp och trampa det. Så hade det varit full bemanning från start så kunde vi nog fått upp allt på vagn(ar) på två timmar.

Men nu hade vi bara en vagn utan förhöjningar men jag är imponerad hur mycket Oskar kunde få på uppe på lasset. Han har packat löshö på vagnar förr, helt klart....
Bild
Bild
Bild
Inget går till spillo, fotografen ansvarade över att räfsa ihop efter mig.

Själv fegade jag ur så större lass än så blev det inte. Osäker på hur friska däcken är och även reglarna i botten av vagnen även om jag lagt extra för att staga upp de som var murkna. Bättre att köra fler gångar än stå med haveri tänker jag.
Bild

Nätat och snöre runt lasset drog ihop det ytterligare.
Bild

Myten och legenden HVA59 var återigen ovärderlig hjälp med sina gamla maskiner, men den drog ihop det fint, inte mycket som man behöver manuellt ta reda på med räfsa som den inte fått med.
Bild
Bild

Nu hoppas vi på att nuvarande prognos stämmer och det inte blir något regn och framförallt inga lokala skurar under morgondagen så vi får in resterande (två :vissla: ) lass.
Fantastiskt fint ängshö, blev betydligt bättre än vad jag vågat tro, lagom torrt och doftar helt underbart :buga:

Blir det tre lika stora lass till uppskattar jag att vi har fått in cirka två ton löshö.

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#251 » 23:52:30, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Behöver du ha igång vändaren men inte hinner åka och plocka av prylar så kan jag kanske göra detta åt dig och få bitarna till Hässleholm på lördag. Hojta till om detta behövs.


Väldigt generöst av dig Stridis2, men det är ingen panik. Ska förhoppningsvis inte behöva bruka den mer i år.

:shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

HVA59

#252 » 23:54:23, 21-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det gick ju rätt bra än så länge tycker jag :smile: Allt har ju än så länge lyckats gå sönder precis när vi är färdiga så håller sig det bara så ska det ju gå utmärkt detta :mrgreen:

Ett lass var nog lite väl optimistiskt ja, jag tror på 3 lass till, tror du får lasta dubbelt så mycket om det ska gå med två lass, men men vi får se vem som har rätt :thumme: Jag blir imponerad i alla all om det går på två :smile:

Gamla räfse-maskinen var kul att köra även nu, hade nästan växt in i buskarna helt men med lite olja så funkade den felfritt som förra gången :grin: Med dörrarna avhänga från traktorn så var det ju nästan så man överlevde med :svettas:
Tycker faktiskt den gamla hästräfsan är riktigt rolig, så simpel mekanik men ändå så tvärsäker och gör jobbet utan problem :smile: Riktigt kul med att planera hur man ska köra och när man ska släppa höet för att få fina strängar och någorlunda effektiv körning!

Till nästa år ska den nog få en liten service och förstärkning av draget, samt uppgradering av släppningen kanske. Är ju en pedal som ska tryckas ner för att räfsan ska haka i sina klackar i hjulen och lyfta, men jag har ett rep som jag måste dra uppåt för att lyfta, ingen snygg lösning just nu och man får dra så hårt så det får nog ändras på når sätt

Som sagt av Mattias så är det faktiskt väldigt fint hö, och det blev ganska mycket av det med så det är kul, hoppas bara på vädret nu så det kan komma in innan det blir förstört. Mötte ett litet regnmoln på vägen hem...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Tracdoc

#253 » 00:01:42, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lösning som fungerade bra på räfsan vi hade för läääänge sedan var en lång spak som man nådde från förarplatsen som tryckte på pedalen.

2 personer gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#254 » 10:27:52, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi körde med en liten talja på bra ställe och rep, funkade kanon.
När man blivit van så han man knappt stanna för att rivan skulle släppa på rätta stället.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

BM425

#255 » 10:53:03, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk då lite tidstypiskt 1965, lantbrukaren som precis lyckats köpa en BM400 eller en Ferguson 35. Tar sina hästredskap till bysmeden som tar bort skaklarna o sätter dit ett traktordrag. :driver:

Löspressarna kom väl slutet på 60-talet har jag för mig, innan dess var det löshö som gällde

55 snart 60 år sedan, 10 kor i ladugården. Storbonde på den tiden. Mjölkbilen kom o hämtade fulla mjölkkrukor. Pigan kom ut med fika till gubbarna på åkern, tanterna brukade efterräfsa spillhö. :bira:

Jo jag har varit med om det nästan, det började 1971 för min del, var 10 år då. De jag var hos lejde in en granne med löspress.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

7 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se