Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Min MF-35:a

410 inlägg • Sida 20 av 28
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

magloman

#286 » 23:20:51, 03-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:Hämtade en en "liten" kubbe att klyva ved på :mrgreen: Har en sedan tidigare från en vresig björk men den är inte speciellt hård i ytan utan slår man med skallen på yxan så blir där ett hål och ingen åverkan på klabben man försökar klyva :ohnej:
Bild


Den där borde du kunna lägga upp ett traktordäck på, och sen ställa vedkubbar i vid klyvning med yxa. Så kan småpojkarna ha sina bilddäck liksom... :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Mattias_E (trådstartaren)

#287 » 22:47:02, 05-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack vare HVA59 och hans föräldrar så har jag fått möjlighet att plocka det som ligger i deras skog utanför byn, på stället där vi körde hö i somras :shake_hands:

Bra träning för fysiken att löpa fram och tillbaka i skogen och rensa toppar och annat som ligger med yxa :svettas: Ska nog även beväpna mig med en liten grensax för att effektivisera det hela. Mycket smått men där finns även lite grövre bitar som kommer att kräva motorsåg för att hantera, men det kommer bli finfin blandning på kommande års ved med både grövre och klenare sortiment att elda med. Tanken är att samla ihop och sedan ta upp min traktordrivna kap och kapa upp det på stället och köra hem.

Kom dock iväg senare än beräknat idag, har småkört en del här hemma på sista tiden så när jag tänkte att jag även skulle glöda innan första starten så ville batteriet inte var med, så jag fick ladda batteriet en timme innan jag kunde komma iväg men det blev ca 2.5 timme på plats men ändå fick ihop en liten hög i alla fall. Blir mycket springande då det inte ligger samlat utan lite här och lite där och delvis under annat ris, så kaffe och vattenpauser behövs också för en som mig som annars sitter bakom ett skrivbord och arbetar om dagarna även om frekvensen av dessa lär minska i takt med kilona förhoppningsvis försvinner och kondisen ökar :vissla:

Bör väl vara i runda slängar ca 35 ha att gå över och med tanke på att väder och möjliga lediga dagar på helgerna kommer att styra hur mycket tid som kan läggas på detta så är det ett långtidsprojekt och det lär fyllas på efterhand för mig med mer att ha hand om. Men väldigt trevligt att kunna gå i en skog och hugga lite till sig själv och tanken är ju att detta är en hjälp till kommande års vedförbrukningar så tidsperspektivet är långt.

Kan bli lite borreträd, vindfällen m.m. beroende på vad vi kommer överens om, guld värt för en som mig som inte har egen skog att gå och plocka i :buga:
Bild
Bild

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

HVA59

#288 » 22:59:46, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu har du ju att göra ett tag i alla fall :mrgreen: Stämmer nog rätt bra med drygt 35ha skog, resten är åker och annat... Så du har en del att gå över i alla fall :smile:

Blev ju stora mängder toppbrott i vintras som förstörde skogen, så där är en del att samla ihop. Efter som vi redan tagit vad vi behöver så är det ju bara bra att det kan komma till nytta!
Fina bilder med, det var perfekt väder att vara ute i skogen igår!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Stridis2

#289 » 07:11:58, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:...Nedre tvärstaget för framrutan gör att man inte kan fälla upp övre locket på motorhuven för att kunna tanka...

Kan du inte ens fälla upp lilla tankhuven? Jag vill bestämt minnas att man kan fälla upp stora huven på min fars 35:a. Man får lirka lite med inklädnaden men det går. Lilla är inga problem alls. Vill du komma och kolla på hur det ser ut på den så är det bara att hojta till när du har vägarna förbi.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Burträskarn

#290 » 09:38:48, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alldeles otroligt tajt på undertecknads 35:a, så att det skulle kunna ta stopp är inte otroligt. Vad som skulle förbättra situationen...?? Tja, först av all se till att rutramen kommer så högt som möjligt. Det ger inte många millimeter, men jag vet ju inte hur mycket som fattas. Räcker inte det så får man nog börja titta på hur störtbågen är fäst. Det är länge sedan man bråkade med den, så jag minns inte om det finns något glapp att utnyttja i dess infästningar... Måste man ge sig på den, så kom ihåg att att börja med balken under kopplingshuset, och sen jobba sig uppåt...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Mattias_E (trådstartaren)

#291 » 10:53:12, 12-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en bild på Mikkels 35:a med exakt samma infästning i traktorn, båge och inklädnad. Kollar man precis under rutlisten på framrutan så ser man att denna är "justerad" inåt för att ge plats för att kunna öppna lilla huven på traktorn utan att först fälla upp hela motorhuven.
Bild

Själva motorhuven kan jag fälla upp, men det är med millimeterpassning mot tvärstaget under rutramen. Staget är redan justerade så högt upp det bara går, ska dubbelkolla men jag tror även att rutramen sitter så högt upp det bara går. Det man skulle kunna göra är att sätta två brickor mellan tvärstaget och bågen så den kommer något mm längre bak för att få lite mer mellanrum för huven.

Dock påverkar det inte själva rutramen som redan ligger så tight som det går mot bågen. Men där finns lite justermån på hakarna på rutramen som håller runt tvärstaget. Har lagt två bitar gummi i mellan för att tighta upp mellan rutramens hakar och tvärstaget och för att motverka eventuella vibrationer.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#292 » 12:02:51, 12-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit ute och jämfört och justerat lite till och där finns vissa skillnader mellan Mikkels rutram och tvärstag jämfört med min.

Finns inte en chans att få det att fungera ok utan att flytta rutramen ca 5 mm högre upp vilket det inte finns någon fysisk möjlighet att göra. Så slutsatsen är att tillverkningen av båge med tillhörande inklädnad verkar vara lite bonnsmide och någon justeringsmån på huven verkar det inte heller vara.

Men med två brickor mellan tvärstaget och bågen så kan jag nu i alla fall fälla upp luckan så att den tar emot rutramen och kläms kvar där mot tvärstaget. Så även om den inte öppnar alla 90 grader så är det så pass att man utan hinder kan komma åt att tanka och även få ner näven till batteriet för att vrida på batterifrånskiljaren.

Bilder kommer...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#293 » 15:47:37, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ser man hur först fyrkantsstaget till rutramen tar i för att kunna öppna luckan och sedan hur rutramen tar i efter att man lyft lite på huven för att kunna komma förbi tvärstaget,

Bild
Möjlig lösning skulle kunna vara att istället för ett fyrkantsjärn sätta dit ett vinkeljärn eller kapa ur/slipa av i nederkant av profilen.

Bild

Bild
Skulle man bocka in/skära bort den nedre plåtkanten på rutramen så skulle det gå fritt.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E (trådstartaren)

#294 » 16:16:49, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har även lagt en stund på att fundera på hur jag bäst gör för att utöka möjligheten för att få med mig mer saker och en regel i lagom längd som är skruvad genom skärmarna. Motverkar dessutom att skärmarna kommer i självsvängning vid vissa varvtal :hurra:

Färg från när jag målade takskivan finns så den kommer att smälta in fint.

Trådkorg från en frys, tack Stridis2 för idén :shake_hands: Gratis då det fanns liggande från en gammal frysbox :mrgreen:
Bild
Blir någon form av klammer som infästning. Ska kolla vad som finns i gömmorna.

Bild
Blir någon form av skydd på sidorna så att inte saker kan trilla ur. Har en gammal IBC-behållare som redan är uppskuren som nog kan bli lämpligt material.

Provade även ut lämplig placering och fastsättning av sågen. Planen just nu är att köpa ett nytt skydd till svärdet som jag skruvar på plats med hjälp av hålband, eventuellt på en platta av trä.
Bild
Bild

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

HVA59

#295 » 19:47:19, 14-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis på födelsedan Mattias!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

marve

#296 » 20:02:35, 14-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis Mattias :bira:

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

igelkottar

#297 » 20:09:35, 14-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis Mattias :shake_hands: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Mattias_E (trådstartaren)

#298 » 21:09:32, 16-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar :mail:

Har grejat vidare med min idé om tvärliggare för att få plats med en trådkorg och hållare för att få med mig motorsågen.

Målat regeln samt skruvat den genom skärmarna med två franska skruvar på var sida så den lär inte lossna :vissla:
Trådkorgen sitter infäst med två remsor hålband som skruvats fast i regeln.

Bild
Bild
Bild

Under motorsågen har jag fäst en bit liggunderlag för lite stötdämpning samt slitskydd för träregeln och ett kedjeskydd från Jula införskaffades för permanent montage i traktorn. En träbit i bakkant som mothåll och sedan dragit fast det hela med hålband rakt i skärmen och två skruv rakt igenom skyddet i framkant. Kommer troligtvis en lite tillsnyggad version på detta när jag konstaterat om det behöver förändras något eller inte. Men sågen ligger bra och hålls på plats av sin egen tyngd på grund av lutningen framåt och egenvikten mot tvärliggaren, men ett skarp test i fält ska utföras.

Plast från sidan av en IBC-behållare har lokaliserats för att bli kantskydd på trådkorgen så att kilar och annat mindre inte kan trilla ut, eller om jag flätar in stängseltråd eller hittar på något annat. Fördelen med tråd är att man har "reservdel på tråd" med sig ifall något behöver lagas ute i fält :idee: :vissla:

På något sätt hade jag en illusion om att jag skulle få plats med en verktygslåda i plast också, men det är ju helt klart inte möjligt :ohnej: :idee: Så där får jag fundera vidare för det hade ju varit sjukt praktiskt :nikka:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Stridis2

#299 » 22:13:43, 16-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du plastskyddet håller? De jag sett hade jag inte haft sådan tilltro till... :vissla:
En variant jag sett har varit två plyfaskivor hopskruvade med en trälist mellan som motsvarar svärdets tjocklek plus lite till. Alternativt en planka som man sågar in svärdet i.
Kan kanske vara värt ett försök om nu inte plastskyddet håller.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias_E (trådstartaren)

#300 » 22:35:46, 16-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är jag inte alls säker på att det gör. Därav att jag vill prova ut det i praktiken innan jag lägger tid på att snygga till det. Kan inte påstå att kedjeskyddet skrek kvalitet :vissla:

Men eftersom all tyngd inte ligger på skyddet utan även på träregeln så kan det mycket väl hålla, framförallt eftersom skyddet hålls ihop och på plats med hålband närmast sågen. De fästen som jag sett i plyfa verkar oftast som att det är det enda som bär upp hela tyngden från sågen, vilket inte är fallet här.

Annars så har jag ett rejält block som jag kan göra ett instick i och sätta dit istället, men det blir rätt så otympligt och trångt att ha inne i hytten. Att skruva ihop något av brädor eller plyfa är nog det bästa ur platssynpunkt, då kan det dessutom målas så det smälter in :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se