Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Bruksbilarna vi nästan glömt

413 inlägg • Sida 21 av 28
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

David, Luleå

#301 » 23:35:33, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en studiekamrat som körde en sådan scorpio kombi. När plugget var slut och han skulle flytta så hjälpte jag att packa flyttlasset. Bilen rymde sjukt mycket. Med två brädor på takrailsen som improviserat takräcke så kunde vi även få med en hel del skrymmande prylar som han var beredd på att ställa i soprummet.

(Railean kan varit på hans sambos 320 kombi… men är rätt säker på att det var på Scorpion)


Audin ovan hade ljusrampen bak som band ihop bägge bakljusen med en blinkersorange och bromsljusröd bård. Det var hus så häftigt på sin tid.

Flera kompisar körde denna modell av Audi 100 på slutet av 90-talet. Flera med den billigare 1,8an. Den gick sjukt snålt.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



Bengt Erik Eriksson

#302 » 06:31:04, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg faktiskt en Audi 100 av generationen innan ovan nämnda härom dagen. den som var lite kantigare och fanns att få med 5 cylindriga motorn.

en sånhär:
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Iznogoud

#303 » 08:00:59, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Hade en studiekamrat som körde en sådan scorpio kombi. När plugget var slut och han skulle flytta så hjälpte jag att packa flyttlasset. Bilen rymde sjukt mycket. Med två brädor på takrailsen som improviserat takräcke så kunde vi även få med en hel del skrymmande prylar som han var beredd på att ställa i soprummet.

(Railean kan varit på hans sambos 320 kombi… men är rätt säker på att det var på Scorpion)


Audin ovan hade ljusrampen bak som band ihop bägge bakljusen med en blinkersorange och bromsljusröd bård. Det var hus så häftigt på sin tid.

Flera kompisar körde denna modell av Audi 100 på slutet av 90-talet. Flera med den billigare 1,8an. Den gick sjukt snålt.
Både Granada och Scorpio var större på insidan än utsidan, och rymde enormt mycket bagage/flyttgods.

En kompis lånade min -83a Granada 2,8i för att flytta, och t.o.m sängen gick in med stängd baklucka och framskjutet förarsäte.
Det är han imponerad över än idag.

Synd bara att de inte tålde vatten, ja scorpion hade väl fler tekniska misslyckanden också än granadan, men vattenallergi delade de båda :sad:
Fantastiska bilar i övrigt som var tidigt ute med mycket utrustning konkurrenterna inte fick på många År.

-97 Scorpion hade bl,a elvärme som värmde kupén innan motorn blivit varm nog, eluppvärmd framruta så man slapp skrapa is, bakrutetorkare som startade automatiskt då backen lades i om främre torkare var aktiverade + självdestruerande nivådämpare bak som var tänkta att hålla bilen jämn oavsett last.
Ej att förglömma den delade bakaxeln som gav fantastisk väghållning och komfort jämfört med samtida Volvo ex,vis.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

marve

#304 » 17:13:34, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även i en del modeller av Volvo fanns det delade bakaxlar på 80/90-talet
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

torbjorn_forsman

#305 » 17:43:29, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den delade bakaxeln på Granada/Scorpio/Sierra är ju i stort sett samma konstruktion som användes av t ex Peugeot, BMW och Mercedes från sent 60-tal och framåt (Peugeot 504/505, Mercedes compact och 123-serie m fl). Mycket snarlik den man hittar på VW 411/412 och transporter T3 också, samt svansmotor-Skoda från 1985 och framåt. Man kan lägga märke till att Peugeot hade delad bakaxel bara på sedanmodellerna medan kombi hade stel bakaxel.
Volvo hade väl nån slags multilänkbakaxel i likhet med Mercedes 124- och 201-serie på en del lyxigare 760 och 960 medan dussinbilarna av de serierna fick klara sig med stel bakaxel. Daf/Volvo 66 och 300-serien hade de Dion -bakaxel. Hur det ser ut på 400-serien och 850 vet jag inte.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bengt Erik Eriksson

#306 » 18:09:45, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

volvo 400 ooch 850 är väl gängse framhjuldrivna konstruktioner..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Göran Ekman (trådstartaren)

#307 » 18:10:47, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delad bakaxel är väl att anse som komforthöjande i första hand, eller?
Den ända bil med deladbakaxel och bakhjulsdrift jag ägt. Var en VW Caravelle wasserboxer 78 hästar? Kan ha varit en 89a.
Såg ut så här. Den på bilden är inte min men väldigt lika.

Bild
Där kan prata om inner utrymmen. Mitt livs sämsta bil, och den enda jag saknar idag.
Dom som blir till salu är löjligt dyra.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Ludde eriksson

#308 » 18:38:17, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Såg faktiskt en Audi 100 av generationen innan ovan nämnda härom dagen. den som var lite kantigare och fanns att få med 5 cylindriga motorn.

en sånhär:
Bild


En sån hade jag, -81 L5E, indianarot- röd metallic, taklucka, servo, 5-växlad o HI-jackers med kompressor.
Aldrig varit så glad åt nån bil vid inköp, o ännu gladare när jag blev av med den.
Fick problem med oljetrycket på den, trycket kunde försvinna under färd, bara att koppla ur, stänga av motorn o dra igång den meddetsamma efter den stannat så gick den en stund igen.
Blev bättre efter olje o filterbyte, men bara man gasade på det minsta så var problemet tillbaka.
Hade loss pumpen o överströmmaren, även överfallen på veven fick en inspektion, allt i mint condition.

Dagen efter jag sålt den så sprack bensinpumpen, men som jag inte mörkat något av ovanstående o priset var därefter så kändes det skönt att slippa allt ansvar för den.

Den rostade ju också, nästan i klass med en Opel. :snow:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Iznogoud

#309 » 19:06:23, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Delad bakaxel är väl att anse som komforthöjande i första hand, eller?
Den ända bil med deladbakaxel och bakhjulsdrift jag ägt. Var en VW Caravelle wasserboxer 78 hästar? Kan ha varit en 89a.
Såg ut så här. Den på bilden är inte min men väldigt lika.

Bild
Där kan prata om inner utrymmen. Mitt livs sämsta bil, och den enda jag saknar idag.
Dom som blir till salu är löjligt dyra.
Göran i Norråmyra
Min upplevelse av den delade bakaxeln var att den gav ett betydligt bättre väggrepp än en stel axel vid ojämn väg eller lekfull körning då båda hjulen "alltid" hade jämn kontakt med vägen :driver:
Jämfört med en Volvo 240 som likt en hund lyfte på ena bakhjulet vid gaspådrag/igångkörning fanns där aldrig någon tvekan med en Granada, och vid lekfull körning uppförde sig forden som om den hade diffbroms trots öppen diff.
240 och 740 som var än sämre, tappade alltid greppet på Höger bakhjul då det lättade något från vägen vid gaspådrag.

Komfortmässigt går det inte att jämföra Ford och Volvo, kanske undantaget de få 760/960 som hade delad axel.
Att köra över ett farthinder i +70Km/h med forden och en grogg i handen ( ja passagerarnas händer då... ) var inga problem så länge ett bakhjul hölls precis utanför farthindret.
En bekant med 240 provade samma sak efter att ha åkt med mig över ett farthinder, och fick bygga om fronten efter att ha tappat kontrollen över bilen och klippt en lyktstolpe :skratta3:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

osla

#310 » 22:48:58, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mormor berättade om när hon och morfar hade köpt en w124 ny och en annan släkting hade köpt en ny volvo samtidigt, det är en sen 245, och dom hade varit och provåkt volvo en sväng, men hon trodde det var fel på den bilen då det var så mycket oljud och dålig fjädring i den, det kändes helt enkelt som att det var en gammal slutkörd bil fast den var ny om man jämförde mot mercedesen. Och båda bilarna finns kvar än idag hos samma ägare, mercedesen har gått drygt 30 tusen och volvo har gått 18/19 tusen nånting, enbart sommarkörd, finns inga vinterdäck till den. Men mb, n är ändå fräschare och allmänt bättre, och de beror till stor del på att det är en kvalitetsbil jämfört med bondsmidet volvo

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Göran Ekman (trådstartaren)

#311 » 00:22:47, 05-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mercedes borde väl vara bättre än Volvon.
Enda i Mercedes väg jag har erfarenhet av är lastbil 508 samt en skåpbil 609.
Vi kan säga så här. Skulle inte varit ledsen om våran veteran husbil varit byggd på ett Mercedes chassi istället för Ford Transit.
Men Transiten funkar den också en del brittiska vibbar trots att den är byggd i Köln.
Försökt helt seriöst köpa en Granada kombi i början på -80 talet, vet inte riktigt varför det inte vart något, kan ha varit att jag inte gillade ”skumgummi” känslan. Vart en blå 245-78. Var mera traktor känsla i den.
På senare år har sonen vid is körning konstaterat att en 240 är betydligt stryktåligare än Ford Sierra.
Min erfarenhet av Fords bilar är rätt begränsad förutom våran Transit -83a.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mats i Myrhult

#312 » 10:09:55, 05-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

@osla
Jag körde taxi i Luleå 70-80 tal. Först körde jag Amazon till garaget i Gammelstan för att köra MB 220-240. Tyckte det var en njutning att köra den bekväma mersan.
Sedan bytte jag bil till en Citroen GS. Då satt man i mersan och längtade att få köra den bekväma cittran istället!
Utan risk, ingen chans!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

osla

#313 » 10:46:28, 05-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo cittra är bekväma bilar, synd det är fransk byggen för det är mycket problem i dom, och det kan vara allt möjligt. Farsan hade 2 st xm i slutet av 90 talet och till 07/08 nån gång och dom var riktigt bekväma och rymliga, men det var alltid något som jävlades. Och jämför man 124,an mot xm så är mercan ikapp i komforten, och den bara går och går dessutom
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#314 » 11:29:38, 05-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan nog vara rätt överens om att XM var ett missfoster. Prototyp och labbruska inför det som senare blev C5. Ska man göra en liknelse med datorvärlden, kanske XM ska jämföras med Windows ME eller Vista?

Det tråkiga med GS/GSA är att det var så lite som fattades för att det skulle ha blivit en riktigt fältmässig och driftsäker bil. Många brister rättades till 1980 då GSA kom men tyvärr inte allt. Fast redan då hade man väl klart för sig att grundkonstruktionen började vara föråldrad - för dyr i tillverkning, det skulle bli svårt för den luftkylda motorn att klara kommande strängare avgaskrav mm.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla

#315 » 12:44:56, 05-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om jag skulle kalla den missfoster jämfört med alla andra franska bilar, för dom har ju också alla möjliga problem och konstiga lösningar, men xm var ju faktiskt trevlig att åka i. Båda bilarna hade passerat 40 tusen mil, och i båda bilarna började bosch insprutningspumparna att läka vid ungefär samma mil, de var rotorpumpar
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se