Nu låter jag förstå att dom flesta aldrig sett hur svensk demontering går till.
Andra länder t.ex usa, har så otroligt skilda förfaringssätt.
I Florida gäller samma
regler som i Sverige i stort.
I andra stater förfasas man över vad f... man håller på med.
Här är det för närvarande lagkrav på att återvinna 95% av en bil.
Vi separerar vätskor, metaller, ädelmetaller, i viss mån plaster.
Men även
glas separeras mellan olaminerat och laminerat.
Problemet idag är att en bil har runt 20 olika plaster i sej.
Vissa plaster kan granuleras direkt.
Andra plaster kan inte återvinnas.
Bilinredningar (läs stolstoppning etc) rivs och kallas för fluff. I fluff hamnar även plast som inte går att återvinna.
Fluff används som
bränsle i industrin.
Idag uppnår man 95% målet.
Miljönissarna som tittar på lite då och då i processen ute på demonteringarna, dom brukar i regel inte förstå alls.
Dom tror att all separering ska ske på demonteringarna.
Men så ser inte processen ut.
Man rensar till låt säga 75% på demonteringen.
Resten av återvinningen sker när man malt ner fordonet, så kallad defragmentering.
Man separerar sen ut dom olika beståndsdelarna ut fragget.