Känner igen en del skal från tiden min bror var med på 90-talet och tävlade med denna. Funkade bäst i lerhålet på slutet som inte finns med på banorna nu.
Ja det är inte mycket kvar på Mud Hunter och Big Boy 1 förutom karosserna och ram kvar från den tiden. Jag har inte sett Big Toy in action, men IHn såg jag som 16åring.
Alla gamla bilar är extremt mycket ombyggda, vilket är lite konstigt då det vore lättare att bygga nytt men dom brukar inte kosta så mycket då marknaden här är rätt begränsad och då blir det lättare att börja bygga om del för del.
Fjädring är bra, hjul/bil i luften accelererar inte. Snabb acceleration är ju primärt, så lätt bil och hjul det går vilket ger mindre massa att få fart/stopp på. Stela gjutjärnsaxlar mycket död viket att släpa runt på. En baja typ bil borde vara mera lämpad? Det är ju dragracing med kullar nu.
Jo, men bredden är väl fri och utan halvmeterslerhål på slutet så behövs väl inte så mycket frigång. Undviker man sedan att hoppa högt med bilen så behöver man ju inte jätte fjärdring för att inte bryta ryggen.
Tror han hette Flodgård på den tiden som bygge en liten lätt bil. Han undvek att hoppa och levde på sin accelration i nedförsbacken så han eller mindre gled över lerhålet. Han vann ofta på den tiden. Han for iväg som ett skott vid starten.
Jo visst är det så men bilarna är så snabba nu att man inte kan hinna ikapp om man inte hoppar (många formulaoffroad bilar kör så) och många får problem med ryggen igen precis som på nittitalet, dom värsta småbilarna har nog 7-8 hundra hästar.