Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTransportforumLastbilstransport

Schenker/DHL

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera transport med lastbil här

mccormic (trådstartaren)

#1 » 11:17:52, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur upplever ni att transporterna fungerar.
Jag har väldigt dålig erfarenhet as v båda.
Har fått själv jaga och bli förbannad på dom för att få gods

Skickat från min E5823 via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55



161A

#2 » 11:30:06, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har använt mig av bägge, har idag avtal med en av dom. Hur väl det fungerar beror mycket på den enskilda utköraren/upphämtaren samt vilket företag som är underleverantör i den aktuella regionen. Skickar närmre 500 kolli om året pall och paket både till företag och privatperson har väldigt få som blir fel eller blir kross kanske 2-5 om året
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Stefan1972

#3 » 11:41:07, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är jätteskillnader beroende på var man bor. Här i mitten av sverige använder jag mig själv av DHL. Fungerar okej men ibland slarvas det. Schenker får jag bara grejer med men där krånglar det väldigt ofta och särskilt gods som bara är borta och nä de kan ju inte göra annat än efterlysa det och nå besked nää det kan vi absolut inte lämna förrän vi hittat det. Sist var det scannat i sundsvall och det tog tre veckor innan de hittade det. Föreslog att jag kunde åka till terminalen själv och leta men näää det kunde man inte. De bryr sig liksom inte och då var det såklart tillverkade artiklar enkom för mig från polen som jag väntat på i tre månader redan. Såklart. Hade det varit bromsskivor till volvo hade jag bara beställt nya.......
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

BM425

#4 » 11:48:59, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:Hur väl det fungerar beror mycket på den enskilda utköraren/upphämtaren samt vilket företag som är underleverantör i den aktuella regionen.


Jag har samma erfarenhet, det beror på den enskilda entreprenören samt vilken chaufför det är.

Det finns transportörer som är ökända för transportskador.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

b0ned0me

#5 » 16:00:54, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:
161A skrev:Jag har samma erfarenhet, det beror på den enskilda entreprenören samt vilken chaufför det är.

Det finns transportörer som är ökända för transportskador.

Anders

Det stämmer. Jag tror det är i många fall en under-under-under-under-entreprenör som gör leveransen och det stora märkesnamn som sitter på topp prispresser hela tiden. Så det är inte helt ovanligt at någon oseriösa kommer in i kedjan.
Också jag upplever det som att manga av det mindre aktorer i glesbygden haller på med utkörning for att få deras huvudverksamhet till at gå rund, och aven om dom är väldig seriösa kan det ta en liten stund att bygga upp erfarenheten. Misstänker att det hela är kanske inte så enkelt som det ser ut, även om man har skåpbil och c-kort redo.


Sent from my iPhone using Tapatalk
b0ned0me
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:41, 13-07-2014
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ZB1600

LeifAndersson

#6 » 19:27:32, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schenker har strulat ordentligt här, men efter påstötningar tog de tag i utkörningen och fixade fram folk med rätta andan! Är rätt nytt än men har funkat klockrent nu i ett par veckor och 4-5 leveranser! Nu verkar de vara att räkna med igen, de var nämligen helsäkra under många år tidigare innan det totalkraschade när det fipplades med personal hit och dit under en tid.
DHL är sedan ett par år också helsäkra här sedan de bytte till en fräsch och framåt distributör på vår linje! Så håller Schenkers upphämtning i sig så har vi inget att anmärka på. Både Schenker och DHL tar godset bra genom landet, men det är förbaskat irriterande när det hela faller på distributionen när försändelsen ligger en mil från slutdestinationen och lurar i dagar efter att tagit sig igenom landet under natten innan den hamnat i glömska på terminalen där det ska omexas för utkörning. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Alrik

#7 » 22:04:08, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som folk redan sagt så beror de helt på distributionen. Här fungerar Schenker klockrent. DHL skapligt nuförtiden, för 3-4 år sedan helt hopplösa.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Tegian

#8 » 13:01:54, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här i Dalarna tycker jag Schenker fungerar bäst, chaufförerna brukar ha vett att avisera leveranserna tex, är ju konstigt att det ska vara så svårt ....

Dock så strulade det en del i somras vilket de skyllde på lastbilsbrist i Stockholm, vilket bitvis kompenserades av de lokala chaufförerna och den nationella kundtjänsten som fixade fram en del "försvunna" paket :thumme:
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

mccormic (trådstartaren)

#9 » 19:45:01, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft så mycket strul/tjorv med dhl
Fått själv jaga dom för utkörning och dom lovar komma tot 4ggr ,så firman jag köpt godset av oxå fått härja med dom för att dom ska köra ut det i 1,5 vecka
Tillslut så körde dom ut det, en morgon tidningsbud som kom med det.

Har tappat bort gods, lämnar gods på ställen och aviserar inte att dom lämnat.
Lämnat på annan ort än vad fraktsedel står.

Så man får vara lite av en polis och söka var dom har lämnat.
Ingen frakt har gått rätt.
Så värdelöst så man undviker dom.

Posten har fått mycket kritik men dom ligger ljusår före här iallafall

Skickat från min E5823 via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

LeifAndersson

#10 » 20:01:07, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådana bottennapp beror helt och hållet på din distributör! DHL har hyfsade rutiner, men ibland säljer de sig till värdelösa distributörer. Som sagt tidigare hade vi först problem med DHL och sedan Schenker, men först bytte DHL "utkörare" och Schenker bytte personal på "egna" leveransbilen. Och det löste problemen! Kan lätt bli så när man lämnar det till "lägstbjudande" entreprenör eller kör med personal med höga lönebidrag! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Lastbilstransport

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se