Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTransportforumLastbilstransport

Transport av minigrävare, hjälp en nybörjare!

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera transport med lastbil här

jofoo (trådstartaren)

#1 » 20:36:22, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har väldigt lite koll på detta, men någonstans måste man ju börja.

Jag har ev köpt en minigrävare som behöver transporteras från Skåne till Strängnäs. Vilket företag vänder man sig till för en sådan manöver, och vad kostar det? Maskinen, som inte är min ännu, är på dryga 2,5 ton.

Om affären inte blir av, kan det hända att jag köper någon annan. Den kommer med stor sannolikhet att behöva fraktas även den, så tips på firmor med ett större upptagningsområde uppskattas. Sedan är det väl bara att ringa antar jag, är en vanlig skrivbordskrigare som bråkar med 1or och 0or till vardags, så jag har väldigt lite koll.

Något mer jag ska tänka på?
jofoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:22, 27-09-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 35 -07
Everun EREL04



bonnen513

#2 » 22:07:48, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ställ den på en pall och skicka med schenker
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

fretchi

#3 » 23:27:49, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du använder sociala medier så finns mycket matnyttigt där.
Själv gick jag med i en grupp som heter Tungfrakt tur & retur.

När jag behövt få något fraktat, oavsett lokalt eller från södra sverige har jag skrivit en förfrågan där. Då har det dykt upp någon inom rätt område eller med rätt körsträcka inom ett par timmar. Kan varmt rekommenderas.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Edis

#4 » 23:38:06, 25-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rekommenderar också den gruppen på Facebook, många trevliga åkare där.

När det gäller grävaren, så rekommenderar jag dig att åka och kolla på maskinen så att du inte köper den osedd. När jag själv letade grävmaskin, så insåg man att det är lätt att köpa på sig bekymmer om man köper första bästa. Såg en del risiga rackare innan jag hittade min maskin.

Finns även bedragare som lägger ut "fynd" som folk köper via telefon och betalar handpenning eller allt i förskott, enda problemet är att maskinen ägs av någon annan och bilderna är stulna på nätet...
Terri 1020 - Ford 5000 - Fenwick 305C - Neuson 3703 - Holder C30 - Bolens 1250 - Valmet 911.1 - Valmet 805
Min och brorsans Youtube-kanal: Grejar lite...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Edis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:55, 09-08-2008
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 3703

Trigon

#5 » 00:21:50, 26-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt både "Akkafrakt" och "Magnus Transport i Varberg" för maskintransporter från Skåne upp till mig i Västergötland. Jag är nöjd med båda företagen. Jag gissar att transporten du talar om kostar 5000-10000 kr, men ta reda på ungefärliga mått på maskinen och fråga så får du veta exakt fraktpris.

Köp ingen maskin osedd om nu inte affären inte är helt i lås än, även om den finns på riktigt har jag gång på gång råkat ut för att säljarens uppfattning om skicket på objektet är annorlunda än min uppfattning som köpare.
Lycka till! :thumme:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

jofoo (trådstartaren)

#6 » 01:24:22, 26-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:ställ den på en pall och skicka med schenker

Svårt med en 2,5-tonnare va?
fretchi skrev:Om du använder sociala medier så finns mycket matnyttigt där.
Själv gick jag med i en grupp som heter Tungfrakt tur & retur.

När jag behövt få något fraktat, oavsett lokalt eller från södra sverige har jag skrivit en förfrågan där. Då har det dykt upp någon inom rätt område eller med rätt körsträcka inom ett par timmar. Kan varmt rekommenderas.

Bra tips, tack!
Edis skrev:När det gäller grävaren, så rekommenderar jag dig att åka och kolla på maskinen så att du inte köper den osedd. När jag själv letade grävmaskin, så insåg man att det är lätt att köpa på sig bekymmer om man köper första bästa. Såg en del risiga rackare innan jag hittade min maskin.

Finns även bedragare som lägger ut "fynd" som folk köper via telefon och betalar handpenning eller allt i förskott, enda problemet är att maskinen ägs av någon annan och bilderna är stulna på nätet...

Medveten om den risken, ska inte köpa något som inte går genom en pålitlig mellanhand om jag inte själv kan inspektera. Jag var till exempel i kontakt med https://mcgee-mf.com/ som hade bra priser och maskinen jag var intresserad av i EU redan (ingen tull). Företaget verkade bra, kunde svara på de frågor jag hade osv. Sen blev det dock problem när jag ringdes upp av en person som var lite för säker på att hans sydasiatiska brytning inte skulle märkas (jag talar engelska varje dag i jobbet), hans namn inte riktigt limmade med nämnda brytning och det var ett problem att jag ville använda ett s.k. escrow account...
Trigon skrev:Jag har använt både "Akkafrakt" och "Magnus Transport i Varberg" för maskintransporter från Skåne upp till mig i Västergötland. Jag är nöjd med båda företagen. Jag gissar att transporten du talar om kostar 5000-10000 kr, men ta reda på ungefärliga mått på maskinen och fråga så får du veta exakt fraktpris.

Köp ingen maskin osedd om nu inte affären inte är helt i lås än, även om den finns på riktigt har jag gång på gång råkat ut för att säljarens uppfattning om skicket på objektet är annorlunda än min uppfattning som köpare.
Lycka till! :thumme:

Toppen med en gissning på priset, mycket intressant! Tack för lyckönskningarna!
jofoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:22, 27-09-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 35 -07
Everun EREL04

Stridis2

#7 » 01:48:50, 26-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två tips kan vara att plöja alla trådar här på M om just välja och köpa grävmaskin som nybörjare, samt om man inte är rädd att någon annan ska norpa maskinen lägga ut en länk här om det hela. Finns någon snäll maskinist i närheten kan han kanske svänga inom och se att maskinen finns i verkliga livet i alla fall. Ett moment mindre man kan bli blåst på... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Iznogoud

#8 » 19:25:04, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter tråden åt jofoo med en fråga om det finns någon som passerar Sandviken på väg mot Strängnäs, och har plats för en 3.5T grävare + vagn Max 1T med skopor på. Totalt ca, <4,5T

Total höjd med grävare på vagn 320Cm med rotella monterad, ca 310Cm utan.
Vagn 260Cm bred x 5,5 - 6M lång inkl, drag.

Har fått pris via "jobbet", men tänkte om någon kör tom den här vägen och vill tjäna en extra slant.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud

#9 » 10:06:48, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transport löst.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Lastbilstransport

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se