Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTransportforumLastbilstransport

Ni som behöver dispens för lång , bred eller tunglast

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera transport med lastbil här

Tävrajävel (trådstartaren)

#1 » 03:31:48, 13-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

i dagstiden kör jag långtradare.Tidigare fick jag köra delar till vindkraftverk för Siemens här uppe i Västernorrland.Det gäller vinge med 55m ,totalekipage 62 m med styrbar maskintrailer och fjärrkontroll.Har varit styrman till torndelar upp till 150 ton. Samtidig fick jag utbildning som Vägtransportledare och bjuder här bara för maskinistenforum med hjälp att ansöka dispens för speciella transporter.

Behöver ni info om hur man ska göra eller vilken utrustning ska finnas så bara att fråga.

Anledning är att hjälpa till och det helt kostnadsfri utan tanke på något vinst eller inkomst.Men det gäller som sagt bara för medlemmar.Jag gör det ju inte som företag...lol.
Jag tycker denna forum är kanon och därför vill jag bidraga med det vad jag kan.....nämligen ingenting....haha.

Till exempel:

En transport av odelbar last med en bredd av högst 350 cm kan utföras utan dispensbeslut om villkoren i föreskrifterna TSFS 2010:141 följs.Saftblandare och varningsskylt berör på utseende av lasten och dimensioner.Allt vad överstiga måste ansökas genom Trafikverket.Och i denna fall kan jag hjälper till.

Naturligtvis finns alla info hos Trafikverkets sidan: http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/vag/transportdispens/transport-av-odelbar-last-utan-dispens/

Långlast( <25,25m än så länge) och Tunglast(<64 to. än så länge) och Bredlast mer än 3,10 måste ansökas.

Jag får ansöka dispens hos Trafikverket som registrerat Vägtransportledare.Än så länge har jag ingen eget fordon, men det ska ordnas om så önskas.Kommunikation är ju viktig också, och man kan pratar med mig....lol.

Var så god!!! :driver: alltid trevlig resan...

Hälsningar Mathias Bartsch

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tävrajävel
Fler än 10 inlägg

Ort/område: Arnäsvall Västernorrland
Sverige
Maskin: LM 640
2x Fordsson Dexta 62` och 59`

VolvoTobbe2

#2 » 19:55:38, 26-11-2024

Tjena,

Gammal tråd och dum fråga från mig kanske, men följer upp här istället för att starta en ny..

Jag undrar helt enkelt om någon av er här på forumet möjligtvis vet vad det skulle kosta att transportera en liten stuga / attefallshus, nybyggt i detta fallet, och det kommer innebära både motorväg och mindre slingriga landsvägar.

Ingenting bestämt, men blev väldigt nyfiken, antar dock att transporten kommer äta upp allt det roliga här varav jag säkert kan bortse ifrån blotta tanken..

Ett sådant "hus" borde räknas som odelbart, åtminstone vad jag kan komma att tänka på? Något annat vore väl ganska så ofattbart att begära.

Rent tekniskt så kommer stugan i så fall vara bredare än 4 meter, ganska på gränsen, då hängrännor och nästan allt är monterat.

Är inte extremt insatt i detta med bred last, men verkar behövas dispens och följebil, vilket ökar kostnaden än mer, för att inte nämna pålyft och avlyft.

https://www.trailer.se/artikel/nya-fore ... elbar-last
https://automobilly.com/bred-last-regler/

I alla fall, vad tror ni något sådant kostar?

Kommer självklart ta in lite offerter, men mellan tummen och pekfingret tänkte jag. Kommer själv inte kunna "medverka" utan alla moment behöver ombesörjas.

PS, Jag vet, det går relativt fort att bygga upp en 30 kvm stuga själv, i byggsats, men här är tanken att EVENTUELLT kunna spara in både tid och pengar, om nu inte frakten är på gränsen till orimlig.

I värsta fall känner nog farsan ett åkeri med kranbilar osv., men de korten vill man inte spela ännu, då det var längesedan han hade kontakt där..
VolvoTobbe2
Fler än 10 inlägg

Ort/område: Sundsvall
Sverige

VolvoTobbe2

#3 » 19:57:22, 26-11-2024

PS, hörde tidigare om ett pris på 50 000 kr, 30 mil tur med stugan som last.
VolvoTobbe2
Fler än 10 inlägg

Sverige

VolvoTobbe2

#4 » 21:25:53, 26-11-2024

Har bud på mellan 30-75 tkr.

De lägre buden verkar bygga på tillägg efter tillägg. Dvs. ingen fast kostnad, utan mer fluktuerande än elpriset denna höst, i område 4!!

Dela gärna med er ifall ni köpt liknande tjänst, eller utfört.
VolvoTobbe2
Fler än 10 inlägg

Sverige

R_Bergsten

#5 » 21:29:51, 26-11-2024

Vart i landet är de på ett ungefär?
R_Bergsten
Fler än 500 inlägg

Jonas A

#6 » 06:53:05, 28-11-2024

Måtten är avgörande
Är den mindre än 4.50 bred räcker det med följebil.
Även höjden är intressant, dom flesta kranbilar klarar ca 3.30 högt på bilen. Är den högre får den åka släp/trailer vilket ökar kostnaden.
Kommer man nära intill med lastbil?
Räkna med ca 1500-2000kr/h +m för kranbilen plus kostnad för följebil

Var i landet är detta?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonas A
Fler än 500 inlägg

Ort/område: Varberg (Derome)
Sverige
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

VolvoTobbe2

#7 » 20:29:22, 29-11-2024

Tanken var att hämta uppifrån Stockholms-trakten nedåt Vättern-området, söder.

Några har räknat på rutt men det kommer bli en del omvägar, då det är ganska högt i tak, fungerar ej längs motorväg eller dylikt såsom jag uppfattat det.

Oavsett intressant att klura på detta, det kan vara värt det ifall stugan i sig slopas bort.

I vanliga fall så vet jag att frakten är relativt billig för byggsatser, men då är det ju också byggsatser, inte alltid man har tid tyvärr.
VolvoTobbe2
Fler än 10 inlägg

Sverige

Återgå till Lastbilstransport