Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTransportforumLastbilstransport

Intressant lösning

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera transport med lastbil här

igelkottar (trådstartaren)

#1 » 15:29:48, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



MagnusGoransson

#2 » 15:51:09, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju väldigt vettigt ut!
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Holger

#3 » 16:18:35, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Umm, javisst, en mycket smart lösning. Men varför bara en animation?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Göran Ekman

#4 » 16:21:43, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Umm, javisst, en mycket smart lösning. Men varför bara en animation?

För att frakterna är för billiga idag.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

MagnusGoransson

#5 » 17:16:51, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Umm, javisst, en mycket smart lösning. Men varför bara en animation?


Det är väl antagligen bara en ide än så länge. Med lite smarta tänk runt detta skulle man ju kunna strössla med stationer. Tänk "tunna" stationer utan stationhus etc, utan bara ett stickspår där tåget stannar vid behov.

Bokning skulle ju kunna ske med automatik.

Exempelvis, du kör lastbil och din programmerade rutt är Stockholm till Umeå. Rutten, din position, när du behöver vila och tillgängliga platser på tågen matchas ihop och så får föraren en instruktion att svänga av och strax kommer ett tåg där man får plats. Sedan blir man avsläppt på optimal plats med tanke på beläggning, vart man ska och så vidare.

Skapligt enkelt egentligen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Holger

#6 » 19:27:08, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För enkelt.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Simon_91

#7 » 21:49:01, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske framgår ovan, men det är väl en svensk pryl från början.

https://youtu.be/zgYHXKMppvo

Annars är det väll rätt vanligt att man lyfter på containrar med släp och allt.

2 personer gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Skru'are

#8 » 23:00:30, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är vinsten med att ha en dyr bil stående på ett tåg, eventuellt ha chauffören på samma tåg och använda speciaĺvagnar, tunga, dyra och mindre flexibla, anpassade för detta?
När man redan kan köra containrar på standardvagnar via terminaler dit/från lastbilar kör dem.
Så länge bilen inte jobbar betalar den sig inte. Det samma gäller chauffören.
Problemet är det inte finns plats på spåren idag för mer godståg, bristande underhåll gör leverans osäkert och att järnvägarna inte är kompatibla över gränserna.
Det finns en potential för järnväg.
Trots att Sverige har en lång kust, så är vi inte bra på kustsjöfart heller.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jimmy Nilsson

#9 » 00:11:22, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt smidigt system. Ist för terminaler vilket vi inte har så många av så räcker det med lite stickspår här och där. Istället för att de yrkeskriminella måste stå pall 11 timmar om dygnet så kan både bil och chaffis åka vidare. Tyvärr har vi inte spår så det räcker.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Ivar Risslén

#10 » 00:48:57, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vi inte nog med spår. Vi har hela Inlandsbanan som bara trafikeras med några timmertåg då och då utom på sommaren då det går turisttåg en gång om dagen.
Lasta på bilarna i Narvik och kör ner dom till Värmland eller tvärt om. Det behövs bara några stopp efter vägen där banan korsar någon mellanriksväg för av- eller på lastning.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

MagnusGoransson

#11 » 08:16:50, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Vad är vinsten med att ha en dyr bil stående på ett tåg, eventuellt ha chauffören på samma tåg och använda speciaĺvagnar, tunga, dyra och mindre flexibla, anpassade för detta?
När man redan kan köra containrar på standardvagnar via terminaler dit/från lastbilar kör dem.
Så länge bilen inte jobbar betalar den sig inte. Det samma gäller chauffören.
Problemet är det inte finns plats på spåren idag för mer godståg, bristande underhåll gör leverans osäkert och att järnvägarna inte är kompatibla över gränserna.
Det finns en potential för järnväg.
Trots att Sverige har en lång kust, så är vi inte bra på kustsjöfart heller.


Skillnaden mot terminaler är ju enormt stor. Terminaler tar plats och kan inte finnas överallt. Detta system skulle ju bara kräva ett stockspår här och var. Med intelligent och automatisk samordning/bokning mellan tillgängliga tåg och lastbilar så skulle det kunna jämna ut belastningen av både tåg och vägnät.

En lastbil kostar ju även när föraren har sin lagstadgade rast. Skillnaden här är att lastbilen kan fortsätta att förflytta sig under rasten.

Jag tror på iden, men jag tror dock inte den kan realiseras inom nån slags rimlig tid.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till Lastbilstransport

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se