Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseFöretag/Entreprenader

Starta eget, era erfarenheter?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Tillverkar du/ni tillbehör eller andra produkter för maskiner?
Har du eller jobbar du hos entreprenad? Välkomna att presentera företaget här!
Vår partner:
Bild

passat2018 (trådstartaren)

#1 » 15:11:14, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Har ett tag gått i tankarna att starta eget och kan inte riktigt släppa det, är nu intresserad utav era erfarenheter och synpunkter!

Kommer berätta lite kort men kommer hålla geografiskt område, mig själv och exakt vilket yrke/maskin anonymt då jag jobbar på ett företag jag skulle konkurrera med, om någon annan där skulle hänga här.

Det handlar om bygg/entreprenad-branschen. Företaget jag jobbar på är rätt själva att syssla med detta i mitt område och det är ett stort företag om finns i de större delarna av Sverige. Jag har har alla "förarbevis" som behövs och har bra koll på hur branschen fungerar.
Kommer att jobba ensam och sköta arbetet/bokningar/kunder själv. Priser osv har jag koll på. Har pratat lite med en annan som kör eget i denna bransch (känner varandra genom jobbet) och han var villig att samarbeta.

*Har ni några erfarenheter om att börja konkurrera med er tidigare arbetsgivare?
*En ny maskin ligger på ca 4,5 miljoner och ca 8 månaders leveranstid, hur löste ni eran finansiering? Känns som det är bäst att ha en ny maskin med tanke på miljözoner, säkerhet och att kunna erbjuda en tillförlitlig tjänst.
*Kan man starta som enskild firma eller bör man köra på AB direkt?
*Hur ställer ni er till Låg/Hög-konjunktur? Känns som det är lite sent att starta nu med den toppen som har varit. Ska man vänta tills nästa uppgång?

Det var nog de första frågorna jag har, kommer säkert mer på vägen :)

Att det krävs hårt arbete till liten/ingen lön i början är jag införstådd i. Hoppas ni är med på mina funderingar!
Mvh

1 person gillar det här inlägget.
passat2018
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:22, 24-11-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Mattias Petterson

#2 » 15:18:52, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, maskin för 4,5miljoner.. starta AB direkt, går det inte att börja med någon billigare maskin och köra ihop lite kapital?, hemskt att sitta i kläm med banken direkt
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

161A

#3 » 16:20:31, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att starta AB eller enskildfirma idag är ingen större skillnad. I vilket fall som så gör det ingen större skillnad för dig, du slipper inte personligt ansvar bara för att du har AB.

Om du inte redan har gjort det så gör en kalkyl, om inte så i vilket fall så kommer banken att kräva det. I kalkylen ska ALLA kostnader med, finns väldig många små poster som man tycker inte är så viktiga som tillsammans blir ganska stora

Har du koll på hur mycket av din totala arbetstid som blir debiteringsbar? i väldigt många fall så är kanske inte mer än 50% av all tid man jobbar som man kan skicka faktura på.

Även om man som anställd tycker att man har bra koll på marknaden, så ser man inte allt det som man som egen företagare ser, finns mycket utgifter och arbete för företaget som den anställde aldrig har en aning om

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

LeifAndersson

#4 » 16:42:11, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa kunskap om företagande. "Starta eget kurs" är det första du ska ta dig igenom innan du funderar vidare. Du kommer att möta många hinder på vägen om du inte är riktigt förberedd. Du ska ha klart för dig att det är hela din ekonomiska framtid du riskerar, som tur är så brukar de hinder jag nyss nämnde sätta effektivt stopp medans tider är! Investera 4,5 mille i en ny maskin i den branschen kräver nog att du kan lägga upp åtminstone hälften i eget kapital, så det gäller att du har disponibla medel! Låna mer än 50% till en nystart i aktuell bransch lär inte vara möjligt om ens då! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Trigon

#5 » 18:31:50, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är själva syftet med att du vill starta eget? Du verkar ha bra inblick i de ekonomiska förutsättningarna men som de andra varit inne på så blir det antagligen mycket tid som inte är fakturerbar av olika anledningar. Är det ekonomiskt ändå värt det även om du tar med det i ekvationen? Eller är det nåt annat än ekonomi som driver dig och som du inte kan få på din nuvarande anställning?

Själv skulle jag inte vilja göra något annat än att driva eget, men jag behöver inte mer än verktyg för kanske 30000 kronor och jobbar nästan enbart åt en uppdragsgivare som betalar jämförelsevis väldigt bra. Så administration och risken för mig blir minimal. Sen har jag ju min lilla "bisyssla" jordbruket där jag har maskiner för dryga miljonen som inte kommer upp i den intjäning de kanske borde, men det gör jag ju för att det är roligt... :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

SvampenT15

#6 » 19:37:40, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket som sägs här är ju tänkvärt. Men en man som vill starta eget är nästan o stopp bar. Så låt oss se möjligheter!!! Mitt råd är; Om du har en bra arbetsgivare i dag och han är nöjd med ditt arbete du gör för honom. Så är det honom du skall prata med först. Det kan vara så att han är din säkraste kund. Han vet ju vad du kan!! Det kan till ock med vara så att han tycker det är bra att hyra in dig som egen företagare. Nästa råd är när det gäller så dyra maskiner som behövs här så se till att dom du jobbar åt har eller hyr maskinerna du skall bara hyra ut dig själv och din kunskap. Ang lön så skall du alltid ta ut minst lika mycket som du har i dag. Det skall ju räcka till kommande pension hyra och allt annat som du och din familj behöver. Jag har sett många som jobbat ars .... av sig. Där familj och andra dragit för att man jobbade utan lön. Som har sagts tidigare i den här tråden köp egna maskiner när det dyker upp bra deal en i taget och byt upp din när du har råd. Skriv alltid avtal med alla du jobbar åt se till att pengarna är garanterade. I den branch där du jobbar finns det många som tycker att det är kul att köra stora och kraftfulla maskiner. Och det är det... Men det som skall driva dig är att tjäna pengar och kunna fakturera alla timmar du jobbar. Annars kan du lika gärna jobba kvar där du är. Ang kompanjoner och sam arbete partners skriv avtal. Muntliga löften är inget att ha. Skall du sköta bokföring själv? Fakturering? Det är inte så svårt men tar tid och måste göras varje dag. Själv hade jag det bra för min fru hade bra kunnskap om sådant. Så man kan säga att hon fixade så det funkade för mig att bara jobba och lämna in faktura underlag varje dag. Sen såg hon även till att betala alla räkningar i tid . Det var mycket viktigt för förtroendet från mina leverantörer. OSV Jag hoppas jag inte avskräckt dig för det finns nästan inget bättre än att vara sin egen och bestämma själv
Och på sikt kunna bygga upp ett bra och stabilt företag. Alla måste ju börja nån gång. Lycka till

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.


Återgå till Företag/Entreprenader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se