Renovering av truckbatterier
- bjorn.sundstrom
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo FL6
Zetor 5011
LM841
Alla tÀnkbara truckar
O&K L5
GrÄlle -48 - Ort: à mÄl
- Kontakt:
Renovering av truckbatterier
Hej pÄ er, jag renoverar truckbatterier i alla storlekar, behöver ni hjÀlp eller tips sÄ hör gÀrna av er
Otydlig titel Àndrad /Holger
Otydlig titel Àndrad /Holger
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: valmet 2005, john deere 6430 6800, volvo bm 350 650 700 VHK310, Case 5150 , Jcb 8060, Hymas, Ă kerman H9 med flera
Sv: Renovering av truckbatterier
hur renoverar du ett batteri???
- bjorn.sundstrom
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Zetor 5011
LM841
Alla tÀnkbara truckar
O&K L5
- Kontakt:
Man renoverar batterier mha en specialmaskin som skickar ett ultraljud genom batteriet samtidigt som den skickar starka strömpulser, vÀldigt kort samanfattat
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: valmet 2005, john deere 6430 6800, volvo bm 350 650 700 VHK310, Case 5150 , Jcb 8060, Hymas, Ă kerman H9 med flera
okej??? och hur fÄr du bort blyavlagringarna som ofta gör sÄ ett batteri kortsluts...
- bjorn.sundstrom
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Zetor 5011
LM841
Alla tÀnkbara truckar
O&K L5
- Kontakt:
Blyavlagringarna Àr kristalliserad blysulfat, blysulfat Àr det som bildas nÀr man laddar ur ett batteri, ultraljudet fÄr kristallerna i sjÀlvsvÀngning vilket medför att de spjÀlkas upp till blysulfat, blysulfaten i sin tur gÄr tillbaka till batteriet genom strömpulserna
- Osaka
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- bjorn.sundstrom
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Zetor 5011
LM841
Alla tÀnkbara truckar
O&K L5
- Kontakt:
SönderfrÀtta poler löser man enklast genom att ta tigersÄgen och sÄga av polen jÀms med batteriet, borra ett 8,5mm hÄl ca 35mm ner i blyet, köp en syrafast stoppskruv M10 med insex i toppen, lÄt skruven gÀnga sig sjÀlv ner i blyet dÀr polen satt, sen har du en M10 skruvpol istÀllet, smörj med vanlig kopparpasta innan du skruvar i och runt om efter, det mÄste vara insex i skruven om du ska orka dra ner den i blyet.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490 - Ort: Sörmland
Intressant
, har ett batteri som jag lyckades smÀlta polen pÄ
men som i övrigt verkar ok.
Kan berÀtta att nere i Afrika renoverade de vÄra bilbatterier som inte tog laddning (till ett solcellssystem) genom att plocka isÀr dem, manuellt rengöra dem (och sedan oxidera dem gissar jag, eller hur fungerar det nu igen???), sÀtta ihop med hjÀlp av en hel del lim och sedan fylla pÄ med ny syra. Har fungerat i flera Är sedan dess.
Ăr det en kostnadsfrĂ„ga att man inte renoverar vanliga bilbatterier? Kan tillĂ€gga att en dagslön ner i Afrika (Tanzania) Ă€r ca 20kr sĂ„ situationen Ă€r ju lite annorlunda dĂ€r. Renoverade man kanske bilbatterier i Sverige vid tidens begynnelse?

Kan berÀtta att nere i Afrika renoverade de vÄra bilbatterier som inte tog laddning (till ett solcellssystem) genom att plocka isÀr dem, manuellt rengöra dem (och sedan oxidera dem gissar jag, eller hur fungerar det nu igen???), sÀtta ihop med hjÀlp av en hel del lim och sedan fylla pÄ med ny syra. Har fungerat i flera Är sedan dess.
Ăr det en kostnadsfrĂ„ga att man inte renoverar vanliga bilbatterier? Kan tillĂ€gga att en dagslön ner i Afrika (Tanzania) Ă€r ca 20kr sĂ„ situationen Ă€r ju lite annorlunda dĂ€r. Renoverade man kanske bilbatterier i Sverige vid tidens begynnelse?
- bjorn.sundstrom
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Zetor 5011
LM841
Alla tÀnkbara truckar
O&K L5
- Kontakt:
Visst Àr det sÄ att det gÄr att renovera ett bilbatteri, problemet Àr att ofta nÀr ett batteri "dör" sÄ Àr det kortslutning i en av cellerna, pÄ ett truckbatteri Àr alla cellerna separata batterier som ligger seriekopplade (2volt) sÄ Àven i gamla beckade bilbatterier, du vet dom gamla svarta, dÀr kan man vÀrma upp det svarta kletet och sen ta isÀr cellerna. Men i dagens bilbatterier Àr alla cellerna ihopbyggda i en lÄda, det Àr dock fortvarande 6st separata celler (dÀrav de 6 locken) jag kan bland annat sÀga att nÀr batteriet i pojkens elbil dog (6V) tog jag ett vanligt beg bilbatteri (med i princip transparent hölje, eller Ätminstone vitt sÄ man ser var man skall kapa) kapade ett jack mellan cell 3 och 4 sÄ jag bröt kontakten dom imellan, sen kan du skruva ner ett par syrafasta sjÀlvborrande skruvar i de avkapade blecken rÀtt genom plast och allt, paralellkopplar man sen polerna sÄ har man gjort ett 120Ah 6v batteri av ett vanlig 60Ah 12v, limma sen igen alla hÄl med syrafast lim och lite andra plastbitar frÄn batteri. Fick sen bygga en liten kÀrra till batteriet, men den lilla bilen gick plötsligt att köra med en hel dag utan att ladda
, det bör rimligtvis att pyssla ihop ett 6v startbatteri pÄ samma sÀtt men tÀnk dÄ pÄ att man kanske inte skall ta ett biltema batteri eftersom de har sÄ lite bly att det nÀstan Àr omöjligt att borra rÀtt. Samt se upp för det kan smÀlla ganska duktigt om man gör fel.
.
För övrigt frÄgan du hade om det gÄr att renovera batterier sÄ Àr svaret: kanske, ibland. Det beror lite pÄ hur de har dött, ett batteri som suttit i en bil i typ 5Är Àr bara skit men sen har man ju alla dessa batterier som sitter i traktorer tröskor grÀvare mm, maskinen kanske har stÄtt över vintern och dragit ur batteriet sÄ det inte gÄr att fÄ igÄng det igen, dessa batterier gÄr oftast att fÄ snurr pÄ, en gammal klassiker Àr ju elsvetsen men rekomenderas inte dÄ det lÀtt kan bli fel, jag har en maskin som jobbar med enbart ultraljud och en svag laddström som kan fÄ snurr pÄ batterier som dött pÄ detta sÀtt, Àven om den mest Àr tÀnkt att anvÀndas i underhÄllssyfte, dessvÀrre Àr det en förhÄllandevis dyr historia ca 5000 + moms. Man kan Àven testa att knÄpa in ett pulsrelÀ i en laddare med starthjÀlp, lÀmplig pulslÀngd Àr vÀl sisÄdÀr 10-20 hundradels sekund, sen ett pars sekunder vila, fÄr det stÄ sÄ ngn vecka sÄ kan det vakna till och bli riktigt bra till slut. Helst ska man blanda in en tempvakt ochsÄ sÄ inte tempen gÄr över 50grader, och en utsugsflÀkt för det blir en del knallgas. Mycket att tÀnka pÄ blir det...

För övrigt frÄgan du hade om det gÄr att renovera batterier sÄ Àr svaret: kanske, ibland. Det beror lite pÄ hur de har dött, ett batteri som suttit i en bil i typ 5Är Àr bara skit men sen har man ju alla dessa batterier som sitter i traktorer tröskor grÀvare mm, maskinen kanske har stÄtt över vintern och dragit ur batteriet sÄ det inte gÄr att fÄ igÄng det igen, dessa batterier gÄr oftast att fÄ snurr pÄ, en gammal klassiker Àr ju elsvetsen men rekomenderas inte dÄ det lÀtt kan bli fel, jag har en maskin som jobbar med enbart ultraljud och en svag laddström som kan fÄ snurr pÄ batterier som dött pÄ detta sÀtt, Àven om den mest Àr tÀnkt att anvÀndas i underhÄllssyfte, dessvÀrre Àr det en förhÄllandevis dyr historia ca 5000 + moms. Man kan Àven testa att knÄpa in ett pulsrelÀ i en laddare med starthjÀlp, lÀmplig pulslÀngd Àr vÀl sisÄdÀr 10-20 hundradels sekund, sen ett pars sekunder vila, fÄr det stÄ sÄ ngn vecka sÄ kan det vakna till och bli riktigt bra till slut. Helst ska man blanda in en tempvakt ochsÄ sÄ inte tempen gÄr över 50grader, och en utsugsflÀkt för det blir en del knallgas. Mycket att tÀnka pÄ blir det...
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
dÀrför jag Àr skeptisk imot detta Àr att jag Àr en gammal truck mek och har rÄkat ut för kunder som har skickat ivÀg sina batteri pÄ renovering och sen fÄr dom tillbaka batterierna och fÄr inte trucken att gÄ och dÄ ringde dom mig och gnÀllde pÄ att laddaren va trasig... men nÀr man kollade upp laddströmmen va den helt okej men nÀr man mÀtte upp syrahalt och volt pÄ batteriet sÄ va det helt slut... och jag kan sÀga att dÄ blir det dyrt.... först en j*vla massa pengar för renovering och sen köp av nytt batteri... om jag inte minns helt fel sÄ va det 72 volts system pÄ den trucken och pÄ den tiden kanske vi pratade 50-65000 för ett nytt batteri.. kunden va vansnnig och försökte ringa upp renoveraren men dom hade bytt nummer och fanns inte att fÄ tag pÄ mer... sÄ dÀrför Àr jag skeptisk... vi bytte ut trasiga celler Ät kunderna allt efter dom gav med sig dÄ kunde dom ju hÄlla liv i batteriet lite till och alla va glada och nöjda..
- bjorn.sundstrom
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Zetor 5011
LM841
Alla tÀnkbara truckar
O&K L5
- Kontakt:
Trist att höra, men det finns dÄligt folk i alla branscher. Jag har hursomhelst hÄllit pÄ med detta i drygt 4Är nu, jag lÀmnar alltid 1Ärs garanti pÄ att batteriet skall uppnÄ minst 80% av nyprestanda, dessutom gör jag jobben till fast pris, visar det sig att jag inte nÄr resultat mad batteriet behöver kunden inte heller betala för det. Jag har kunder som kört flera Är nu med rekondade batterier utan problem, men man skall vara medveten om att ett rekondat batteri krÀver mer tillsyn Àn ett nytt, men det Àr ju ett helt annat pris ocksÄ.
-
- 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Mercedes atego
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
HydrovÄg SG10 - Ort: SkÄne
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.
- bonnen513
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 sÄld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt pÄ is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2 - Ort: TĂ€mta