Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseFöretag/Entreprenader

Dra igång lantbruks entreprenad? Tips o råd..

6 inlägg • Sida 1 av 1
Tillverkar du/ni tillbehör eller andra produkter för maskiner?
Har du eller jobbar du hos entreprenad? Välkomna att presentera företaget här!
Vår partner:
Bild

E.LE (trådstartaren)

#1 » 19:47:19, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderingar att starta min egen entreprenad firma inom jordbruket.
Maskin intresserad och gillar att jobba,
Går sista året på ett lantbruksgymnasium, södra norrland.

Någon här som har några råd eller erfarenhet om saken?

Hade tänkt mig tjänster som flytgödsel spridning , snöröjning, röja vägkanter med kättingsröjare, ev balpressning...
blir väl även lite bemannings jobb, hoppa in under skörd eller annat hektiskt.

lönsamheten då? ska ju även gå runt så att säga!
-Vad ligger timpriset för traktor,tunna och arbete när man kör flytgödsel?

Mvh E.LE
E.LE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:46:09, 09-02-2013
Ort: Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 6270
Case IH 956 XL



Aqualize

#2 » 19:56:54, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara liten bisyssla så jag är inte rätt person att bedöma men för att du ska ha något att räkna på bör du dels beställa hem hushållningssällskapets "Maskinkostnader 2014". De är ett gäng som räknar på vad självkostnaden är för att utföra många sysslor i det långa loppet. Sen vore det väl bra med maskinringens prislista så du ser vad de som ska tjäna pengar på det också debiterar.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

islander

#3 » 20:58:02, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt fel bransch att försöka tjäna pengar i, dels är det ju dålig lönsamhet överlag i jordbruket och sen är det väl inte precis så vanligt att "bönder" ringer runt till ett gäng firmor och kollar priset utan man behåller samma entreprenör så länge han sköter sig, att de kommer i rätt tid och gör ett bra jobb är oftast viktigast, men visst kan man starta i liten skala och bygga upp en kundkrets men det är nog inte lätt, krävs ju mycket kapital dessutom.
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

ja-bond77

#4 » 21:22:59, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och som med det mesta här i världen så blir man effektivast, troligtvis mest lönsam och framför allt skicklig på maskinen och arbetet man utför om man får många timmar på en maskin per år. Man behärskar maskinen ut i fingerspetsarna, kan den utan o innan med snabba servicar, felsökningar o reparationer som följd. Hellre en liten maskinflotta med 1000 timmar i året än 10 maskiner/redskap med 100 timmar per år alltså. Fast det kan ju bli lite tråkigare...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

LeifAndersson

#5 » 21:28:45, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ge dig på flytgödselspridning så får du räkna med en investering på 1,5-2 miljoner om du ska konkurrera med de etablerade i branschen. Det framgår inte mer än "södra Norrland" som din hemort så det kan vara lite vart som helst men Maskinring Västernorrland har redan utbyggt med stor kapacitet och stora moderna maskiner så det är kanske inte det första du bör satsa på. Ingen skit har ju så att säga blivit ospriden i den regionen. Och där finns redan ett antal 200+hp traktorer som kan sättas in med en ny tunna om det skulle finnas behov av detta.
Men en Ilsboröjare och en lämpligt dyr traktor till den skulle kunna bli en säsongssysla och kanske kompletterat med lite snöröjning på vintern så har du i vart fall viss sysselsättning. Där kan du göra ett konkurrenskraftigt jobb med lite rimligare investeringar. Men skiten kräver för mycket för att satsa på!
Satsa inte på de stora tung sysslorna öht., det kräver för stora investeringar och blir alldeles för konkurrensutsatt av snabba lättflyttade ekipage som kan röra sig över stora områden. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

anders holmström

#6 » 21:46:13, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

skall du dra igång ett eget företag(spelar ingen roll innom vilken bransch) så måste du verkligen brinna för det.
Du måste vara beredd på 10 uppbyggnads år med så låg lön som du bara klarar att leva på, arbeta långt mer än 40tim i veckan.
man bör ha 30-40 fakturerade tim i veckan(snitt över året) utöver det kommer spilltid, service,reparationer, kontorsarbete.
jag har drivit eget i snart 20år och sköter allt kontors arbete på lördag och söndag morgon när familjen sover.
jag snittar nog på minst 60 tim i veckan över året.
MEN jag skulle aldrig vilja byta bort mitt företag mot ett jobb :smile:
jag tycker att driva företag är det roligaste som finns och tänk över det noga så du verkligen är beredd att satsa allt för då kan det bli bra :thummar:
jag håller med Leif börja försiktigt i liten skala utan förstora kostnader, väx försiktigt, hitta bra kontakter, kunder och leverantörerså kommer det att gå bra :grin:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

2 personer gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015


Återgå till Företag/Entreprenader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se