Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseFöretag/Entreprenader

Webbutik mekaniska produkter

18 inlägg • Sida 1 av 2
Tillverkar du/ni tillbehör eller andra produkter för maskiner?
Har du eller jobbar du hos entreprenad? Välkomna att presentera företaget här!
Vår partner:
Bild

Mikael G (trådstartaren)

#1 » 16:58:45, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så för drygt ett år sedan lite trött på att stå i en ladugård och skyffla kor och med önskan att pröva något eget så stod jag och funderade på vad man kunde hitta på.
Jag hade redan byggt ett system för en webbutik åt en kollega med framgång så internetförsäljning låg nära till hands men vad kunde man sälja som inte redan fanns?

I samma veva så var min farbror bonden på jakt efter reservdelar, i detta fallet rullkedja.
Med lokala firmor var problemet att man inte riktigt hade koll på vad vi frågade om och hade ingen större vilja att göra sig besväret.
Med större firmor får man besväret att ringa runt, beställa katalog, begära offert osv. I bägge fallen så är man ändå inte säker på vad man får för kvalitet speciellt då man kanske inte är någon expert på ämnet.

Här fanns ju en möjlighet, ta på sig besväret med att kontakta återförsäljare och få fram ett bra pris, ta hem ett litet lager och lägga upp en sida där pris och produkt uppgifter presenteras för kunden som kan beställa med ett par knapptryckningar och hitta allt man behöver veta direkt på sidan utan att behöva krångla.

Sagt och gjort ett år/halvår senare så börjar sidan ta någorlunda form med ca två nya besökare om dagen med den totala försäljningen av...inget.
Hmm, antingen så har jag misslyckats med sidan eller så är jag helt fel ute, inte för att jag räknat med någon succé men något trodde jag skulle få sålt (typ ett paket i månaden åtminstone).

Vilket leder mig till att söka lite feedback.
Är du intresserad av att handla på det här sättet eller har du bättre kanaler? Vad tycker du om sidan något som du tycker ser oproffsigt ut? Vad skulle du vara intresserad av att handla?

Det saknas en del produkter jag lägger upp dom efterhand men det tar en stund för varje. Bra produkt bilder är en hel vetenskap jag försöker ta så bra bilder jag kan efterhand som jag får hem produkter.

Med ursäkt för text-väggen.
Om jag bryter mot någon forum regel så får ni sparka mig sönder och samman och ta bort tråden. :)

Mikael Gustavsson
www.mekaniskaprodukter.se
Mikael G
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:49, 15-02-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor



nixs

#2 » 17:31:37, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på hur begränsat sortiment du har så måste du ju träffa på just den person som just då behöver din produkt. Det kanske är där det brister?
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Mikael G (trådstartaren)

#3 » 17:53:47, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja absolut problemet jag har är ju att jag inte har resurser att lagerhålla ett stort sortiment så min fundering är ju vad kan jag göra med vad jag har för att med tiden kunna utöka mitt sortiment.

Och eftersom jag ser att kunderna kommer in via sökningar på dessa produkter så måste jag ju ställa mig(och er eftersom jag kört lite fast) frågan vad gör att man inte köper.
Mikael G
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:49, 15-02-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#4 » 18:05:38, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...kanske begränsat sortiment är ett problem?....kan du "utöka sortimentet" på ett enkelt sätt, tex hänvisa till en leverantörs sida...för information, om det är så att leverantören bara säljer till underleverantör/återförsäljare. Eller skapa en funktion för "efterlysning/förfrågan" TYDLIGT på sidan, där man kan kasta in en fråga på artikel och få svar via e-post.

...eller missar du (dina-) kundsegment på något vis? Varför ska man köpa av dig? (och inte någon annan, tex. Momentum, Wiberger...osv) Är det lättare att köpa från dig, snabbare, billigare, bättre produkter, bättre support..osv?

En sak som slår mig är att man inte ser att det händer något när man trycker på "köp" eller "beställ"....utan man måste trycka på "mot kassan" för att se att något regestrerats...kanske en orsak?
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#5 » 18:07:27, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste bredda sortimentet med närliggande produkter som t.ex kedjor för lyft & drag, kilremmar, verkstadsförnödenheter och liknande.
Sedan måste du presentera dig och din firma tydligare på hemsidan. Och öppningssidan måste lättas upp med hjälp av någon bild och lite mer färg.
Och framförallt ett roligare och mer varierat typsnitt.
Och allt man marknadsför behöver man inte ha i lager, utan knyt kontakt med en leverantör som står för den största delen av lagerhållningen och kan leverera snabbt, så agerar du bara återförsäljare.

Leif.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Holger

#6 » 18:32:28, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det där courier-typsnittet är hemskt! Prova vanliga Arial/Verdana eller Helvetica.

Vad menas med "Lasta Om"?

Lycka till med butiken!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Mikael G (trådstartaren)

#7 » 19:22:15, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar tackar många bra punkter att tänka på.

Jag använder monospace vilket ser helt ok ut i linux som jag arbetar i men hemskt ut under windows så ja bra poäng.

Design är inte min grej så tanken är att släppa lös en designer så snart jag har möjligheten.

Har varit lite trögt att få lös prislistor från leverantörerna i början beror kanske delvis på att jag inte velat ligga på för mycket utan att lägga order som motprestation så det får jag jobba på.

Ett smidigt sätt att ställa en förfrågan är en bra ide tror jag vet hur jag ska lösa det. Får försöka fixa en bra 'lagt i kassan' bekräftelse också brukar tycka dom är störande men det ska väl gå att lösa på ett bra sätt.
Mikael G
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:49, 15-02-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#8 » 20:56:09, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du knyter kontakter med en ny leverantör ska du besöka firman personligen, se dig omkring och prata lite allmänt. Om du tycker att de har något att erbjuda, så talar du bara om att du är intresserad och fråga: Hur löser vi det här? Har du då gett ett skapligt intryck så de tror på dig så kommer ni snart fram till hur ett eventuellt samarbete ska gå till.
När det gäller att knyta nya affärskontakter är det bara personligt besök som gäller. :thumme:
Och komihåg att varan har inte med automatik hög kvalitet bara för att priset är högt. Och att hänvisa till en tillverkare som ingen hört talas om kan uppfattas negativt, då är det bättre att bara påpeka att det är kvalitetsprodukter.

Leif.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andert

#9 » 23:09:39, 20-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hur går det för dig?
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Mikael G (trådstartaren)

#10 » 17:51:39, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar som frågar. Det går ju åt rätt håll i alla fall det kommer in en och annan order emellanåt. Verkar ha lossnat lite nu i år då jag ser fler besökare och kunder dom sista månaderna. Lite lustigt är att det kan vara tyst ett par veckor sen dimper det helt plötsligt ner en hel hög på nästan samma dag.

Nu avslöjar jag kanske för mycket men det kan ju vara intressant för den som funderar på något liknande. På i dagsläget 200besök/månad så får jag ca en order i veckan och det kan vara allt ifrån en liten kedjelås till en helpall med kedjor och drev. Men då har jag i princip ingen marknadsföring förutom sökmotoroptimering.

Så inget jag kan luta mig tillbaka och låta datorn göra jobbet på. Men jag tycker jag får respons när jag lägger till produkter och jag har mycket trevliga kunder så jag tänker absolut fortsätta att utveckla och utöka den sidan av verksamheten.

Sen har jag en del ideer på produkter som jag skulle vilja utveckla och sälja men det får jag väl se om jag kan göra något av.
Mikael G
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:49, 15-02-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor

Holger

#11 » 20:20:51, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, 200 besök/månad? :uupps:
Bara som jämförelse: Maskinisten har 110.000 unika besökare per månad.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Andert

#12 » 22:28:35, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det går bra för dig!

110000 unika besökare, jag som trodde att vi på maskinisten var ganska lika :)
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Holger

#13 » 22:29:17, 22-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

grubbon

#14 » 17:02:07, 23-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Oj, 200 besök/månad? :uupps:
Bara som jämförelse: Maskinisten har 110.000 unika besökare per månad.


Haha, Holger visar musklerna :buga:

Men... Det har ju förstås inte alltid varit så heller.
:laes_detta: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=59


Så misströsta inte Mikael G, trägen vinner :driver:
grubbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:17, 20-12-2005
Maskintyp: Lastbil

Holger

#15 » 17:05:40, 23-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag vill på inget sätt nedsätta din webbutik Mikael! Ursäkta! (Tack grubbon!)
Även vi började små! Det tog nästan 5 år för oss att få upp farten riktigt!
Så ha tålamod!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Företag/Entreprenader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se