Det administrativa arbetet måste struktureras upp. Hos oss sker all bokföring och dylikt på måndagar, då har frugan heldag på kontoret. Och alla löpande kontakter sker på bestämda telefontider på förmiddagarna när vi går att nå, på övriga tider är det bara "närmast sörjande" som kan nå oss. Tidigare var det precis som du sade att man undrade vad tiden tagit vägen när den fakturerade tiden var blygsam vissa dagar!
Efter att vi länge diskuterade detta och nu infört struktur i "det obetalade arbetet" så steg den fakturerade tiden högst väsentligt! Med ända upp till 50%!
Så ska man vara arbetande arbetsledare så krävs det struktur! Och i dag är det otroligt vad mycket av kontakterna som kan skötas via SMS och mail nästan helt utan tidsspillan. Det är ju tråkigt med mindre personliga kontakter, men det är otroligt effektivt och tidsbesparande!
Och det underliga är att det tycks passa kunderna utmärkt också när "trycket" blivit hårdare på våra tjänster sedan vi styrde upp det där!
Nu har det blivit så vi jobbar vi med tidsbokning minst en vecka längre fram trots att arbetet blivit effektivare!
Och som i dag kan man lägga in en "ledig" dag för att lägga på vinterdäck på alla fordon och åka en
sväng och besöka lite gravar inför helgen!
Men med lite struktur är det plötsligt möjligt med sådana utsvävningar också!