Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseFöretag/Entreprenader

Starta eget åkeri - Debitera maskin arbete i enskild firma

5 inlägg • Sida 1 av 1
Tillverkar du/ni tillbehör eller andra produkter för maskiner?
Har du eller jobbar du hos entreprenad? Välkomna att presentera företaget här!
Vår partner:
Bild

DieselTok (trådstartaren)

#1 » 17:54:41, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Vet ärligt talat inte var detta platsar bäst, men har ett par nagelbitande frågor på gång.

Jag HÅLLER PÅ att dra igång ett eget litet åkeri vid sidan utav mitt "vardagliga arbete", rattar taxi i nu läget som timanställd chaufför. Men jag har alltid velat dra igång något eget, och nu är det på gång. Har lämnat in papprena för att registrera min firma, men fyller nu i en massa papper för att redovisa vad mitt företag går ut på, beräknade inkomster och utgifter, lån, bidrag O.S.V.

Det blir som sagt ett litet åkeri, enskild firma med mig själv till en början, och jag har tänkt att införskaffa en Volvo BM 4200 från 84 för att dra igång företaget. Den aktuella maskinen kommer med en "året runt" skopa och det är det. Pallgafflar, långgafflar, planeringsskopa fyllnadsskopa, lyftbom och plogblad (från en L50) kommer jag att få låna vid behov av min mormors man. Tänkte senare utveckla företaget vidare med en lastbil med ett ordentligt flak.
Men, nu till kruxet i krukan - För att få igång företaget och kunna redovisa mitt företag behöver jag veta vad jag kan debitera för arbetet med maskinen. Jag har sökt runt lite på forumet här och googlat men resultaten är inte riktigt "up to date" on man säger så.

Jag har räknat lite på vad maskinen kommer dra i timmen, och kom fram till att runt 5-8 liter timmen är normal förbrukning för denna lilla maskin. Säg att vanlig diesel kostar runt 14 kr litern idag, och jag får dra bort momsen för bränslet i maskinen, och säg att ett uppdrag tar 2 timmar. Så blir bränslekostnaden 117 - 190 kr ex moms. Så baserat på den snabba beräkningen, vad är rimligt att debitera vid snöröjning och grus/jord/sand hantering?

Tack på förhand! :bira:
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)



LeifAndersson

#2 » 18:26:43, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För det första måste du räkna på timpris, vad bränslet kostar för två timmar är inte intressant. Allt du kalkylerar på ska utgå från timpris. Sedan har du ett problem, vad tänkte du göra med en maskin från 84. Vi har en gårdsmaskin från 83 och den är välkommen på mycket få arbetsplatser, så den blir mest bara just gårdsmaskin. Ska du ta på dig jobb "på riktigt" krävs en miljömaskin i dag. Starta upp en verksamhet med endast en 33 år gammal maskin som tillgång blir inte "på riktigt"! I vart fall någon form av miljöklass måste du kunna visa upp om du ska få fler än sporadiska ströuppdrag. Beträffande timpriset så finns det vägledande prislistor för det, de bör du ha som utgångspungt när du sätter dina priser. Din arbetstid, din maskin och drivmedel och andra omkostnader kostar väldigt lika för alla, så det går inte att göra några stora avsteg från de listorna. Rabattera brukar man fundera på först om det är frågan om 1000 h arbete eller så, allt annat går på ordinarie timpris. I vilken form du driver ditt företag har ingen betydelse för timpriset, kostnaderna blir detsamma oavsett i vilken form du driver ditt företag. Och till sist, har du förarbevis/utbildningsbevis med förarbok för lastmaskin, det är absolut nödvändigt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#3 » 18:52:54, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundera på vad du har för "års-kostnad" för företaget.

ex.

Försäkring: 10 000:-
Hyra/parkering/motorvärmare: 5000:-
lån (ränta/amortering/"avskrivning") 300 000:- x 25% =75 000:-
bokföring: 10 000:-
reparationer/inköp: 50 000:-
mm
mm

Summa: 150 000:-

Om du kan debitera 300 timmar så blir det ca 500kr/timmer
Om du kan debitera 600 timmar så blir det ca 250kr/timme

...sen kan du lägga på din egen tid (= lön) + bränslet + vinst/säkerhetsmarginal och sedan Moms (25%) på hela klabbet....då har du vad du Minst måste ta betalt för att det ska gå runt.

sedan jämför du det med vad du "kan" ta betalt ......och visar det sig att den summa är lägre, så är det inte ett "företag" då är det mera en "hobby" (du får betala själv för att göra jobb åt andra)
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

cad59

#4 » 21:11:35, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du dessutom utöka med lastbil senare, så behöver du både ykb och yrkestrafiktillstånd.
4 käcka prov på vägverket (trafikverket).
Inget förskolepyssel, dom proven.....
100 loppor i kapital(e de 50 nu för tiden kanske?)
Konkursfrihetsintyg
F skatt
35 tim utb för ykb, alt 140 om c- kortet är fäskt

Hade jag varit i dina skor så hade jag först av allt jagat rätt på en revisor.
Lägg fram dina ideer och låt denne räkna lite...

Börja från skratch drar slantar som fan.
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

Rexco

#5 » 22:41:07, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 100 loppor för första bilen och 50 för nästkommande. Dock kan man tillgodoräkna sig check kredit etc, så de är det minsta problemet. Lättare i "lätt trafik" än i tung att få ett tillstånd. Boka en intensivkurs, så om du inte är helt rudis, får du ett tillstånd. Mycket frågor som gäller ekonomi, men även en hel del frågor om lastsäkring och kör å vilotider osv. Svårast är ekonomi och juridik, där är det riktigt kluriga frågor.

Intressant att landets bottenskrap, alltså vi som envisas med att stundtals hålla i en ratt. Kan behöva genomgå en så avancerad validering på närmast akademiska grunder, bara för att köra lite pappkartonger åt någon stackars förtappad krake :djaevul:

Nåja vill du göra pengar, så ska du iaf inte köpa någon lastbil. :laes_detta:

Jag skulle hellre råda dig att arbeta som Chaufför, då det är chaufförsbrist, särskilt på kran och specialtransporter. Även följebil och tma. Fjärrbil är det väl alltid brist på, men ofta enformig och trist körning.

Lastmaskinen då. Nja, en L30 är nog mer potential i och mer mångsidig. Inte mycket att röja E6an med, men funkar kanon på mindre gator och radhuslängor, bostadsrättsföreningar etc. Vad är den tilltänkta kundkretsen i din närhet? Och går det att utvidga firman med tex en minigrävare etc. Snö just nu, men vad ska du göra på sommaren?

Finns en hel del jordbrukstraktorer med plog ute på annons nu. Kan det vara intressant? eller måste det vara en lastmaskin? :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008


Återgå till Företag/Entreprenader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se