Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseFöretag/Entreprenader

Idé på timpris för 3tonnare och förare

20 inlägg • Sida 2 av 2
Tillverkar du/ni tillbehör eller andra produkter för maskiner?
Har du eller jobbar du hos entreprenad? Välkomna att presentera företaget här!
Vår partner:
Bild

bonnen513

#16 » 20:28:52, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen beror det ju även på om man tar betalt för grävmaskinen hela dan eller bara det som timräknaren snurrar eller bara den tid som hydraulpumpen är utvinklad och telefonprat avdraget. Fast då går man ju back för det går ju åt diesel för att hålla hytten varm

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



Jsdrbrg (trådstartaren)

#17 » 14:49:36, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack alla som svarat.
Jag har, helt ärligt, väldigt liten erfarenhet av grävare och har inte köpt någon än. Jag är egentligen heltidsanställd(jobbar skift) i en helt annan bransch där jag kommer att gå i pension om 6 år då jag fyller 60. Jag vill verkligen gärna starta upp något redan nu(kan lägga 8-10 timmar i veckan) och sen kunna köra på fulltid som ”pensionär”..
Hur tycker ni att jag ska göra? Köpa en maskin och lära mig gräva på egen hand med enklare jobb? Hitta någon som vill lära upp mig som har maskin där jag kan erbjuda mig att jobba gratis tills jag lärt mig jobba på ett proffsigt sätt? Skaffa en maskin och hitta någon som vill köra den och samtidigt lära mig hur man ska tänka/lägga upp olika arbeten mot att jag står för maskinen minus driftkostnad och resten får min ”mentor” behålla?
Tacksam för svar

1 person gillar det här inlägget.
Jsdrbrg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:00:56, 03-01-2020
Ort: Bjärred
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mats i Myrhult

#18 » 15:16:18, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon egen mark du kan gräva på?
I så fall tycker jag du ska köpa en lagom begagnad maskin och lära dig hemma med först. En maskin som du är redo att förlora alla satsade pengar på.

Se till att skaffa nödvändiga licenser/behörigheter under tiden.

Vill du fortfarande jobba med grävmaskin om sex år köper du en ny eller nästan ny maskin då. Det är vad som kommer att krävas av dig då. Då vet du också vilken maskin du behöver/vill jobba med.
Utan risk, ingen chans!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

63an

#19 » 18:44:52, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra med ideer men glöm att du får nån tid till sånt! Skriver av egen erfarenhet :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1

#20 » 20:54:42, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag inte en kommersiell verksamhet men jag började med att helt enkelt köpa en minigrävare och grävde först ett hål som jag sen grävde igen och sen grävde upp på nytt men denna gång med lite finess... Det tog ett bra tag att bara veta vilken spak/spakar jag skulle dra i för avsedd verkan. Men ganska helt plötsligt så funkade det! Tänk, dina händer är förlängda och styr skopan precis dit du vill, framåt, bakåt, grunt, djupt, ja man blir ett med maskinen! Det var en otrolig känsla när det helt plötsligt funkade och det fina nu: Jag kan sätta mig när som helst i maskinen och bara köra, jag har nu mera två stycken minigrävare men oavsett vilken jag kör så bara funkar det! Det har tagit mig nåt halvår innan det över huvud taget blev rätt, sen ytterligare tid till att få upp precision och finish.
Så precis som Mats i Myrhult skriver, börja med en egen maskin och känn om detta är din grej!!!
Sen betalt, ja en nödvändighet till sist. Jag är ju inte grävmaskinist men flygtekniker, jag tar 600 plus moms och som jag ser det så är det ingen jätteaffär att gräva åt folk för minde pengar inkl maskin, diesel, försäkringar mm. Sen kan detta lika väl bli en livsstil med att alltid känna ett behov att flytta runt jord, grus mm. (Håll med om det, att det är ytterst trevligt att köra med grävarn vissa dagar)

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Företag/Entreprenader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se