Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseFöretag/Entreprenader

Borrad vattenbrunn vart fel

12 inlägg • Sida 1 av 1
Tillverkar du/ni tillbehör eller andra produkter för maskiner?
Har du eller jobbar du hos entreprenad? Välkomna att presentera företaget här!
Vår partner:
Bild

SvampenT15 (trådstartaren)

#1 » 20:53:47, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jag har fått en vatten brunn borrad av ett företag i branschen. Det som gick fel var att det inte gick att få rent vatten, utan det såg ut som mjölk. Vi drog upp pumpen ingen då fastnar den på väg upp . Efter lite jobb fick vi loss den.Men sen började problemen när vi skulle spola rent brunnen, då kom vi bara ner mellan 10 och 20 meter sen var det stopp. Men det kom upp massor med fin sand. Foder rör till ca 6 m var ned slaget. Det som nu händer är att jag blir tvungen att betala för ytterligare foder rör till ca 25 m samt ställkostnader och tim tid. Första borrningen gick på ca 70,000:- inklusive tryckning för att spräcka berget så vi fick vatten, för borrhålet var torrt.
När jag anlitade bolaget så förutsatte jag att rent vatten skulle komma efter lite spolning i kranen. Vi spolade i 6 månader och det vart bara sämre. Så bolaget fick komma till baka och fixa detta. OM det vart bra denna gång vet vi inte ännu. Då bolaget bara bryr sig om att det kommer vatten.
Vad jag förstår så har bolaget inga skyldigheter bara det kommer vatten. om det är rent eller inte spelar ingen roll.
Känner mig lite bortgjord.
Vad skall man göra i detta fall.
Han är ju med i sådan där förening för borrare.
Tar gärna emot tips :huh:
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.



busholle

#2 » 14:58:37, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foderröret skulle jag acceptera att betala men resten anser jag att entreprenören ska stå för. Är det uselt berg i ytan så bör en kompetent borrare märka det och montera foderrör därefter. Antar att du hade foderröret som reglerbart pris i den ursprungliga offerten?
Köpte du borrhålet privat eller som företagare?

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Wizzman

#3 » 15:48:51, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår att du är frustrerad, men jag tror tyvärr att du har svårt att kräva något.
Borraren brukar aldrig ta något ansvar för vattenkvalitén, ibland (men inte alltid) lämnar de en flödesgaranti. När jag kollade runt bland entreprenörer i höstas var alla väldigt noga med att påpeka det.

70000:- låter dock väldigt dyrt om det "bara" är borrning och tryckning. Eller är det med pumppaket, grävning, elinstallation etc ? D.v.s nyckelfärdigt?
Jag betalade nämligen drygt 30000:- för 114m borrning inkl 6m foderrör i Oktober, så om du har betalt det dubbla borde det ingå nån form av garanti :???:

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

kimmen

#4 » 16:06:38, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ytvatten som kommer, då kanske inte foderröret tätar ordentligt, eller en spricka i berget.
Om det är en spricka, blev sprickan när han tryckte hålet?
Jag skulle kontrollera om det är ytvatten som kommer, då ska borrarn se till att det är tätt från ytvatten, han får då borra längre foderrör
Alternativt ett nytt hål
Be någon oberoende kolla vattnet, fråga ditt försäkringsbolag

Ta reda på dina rättigheter först. Det kanske blir ett försäkringsärende. Din hemförsäkring eller hans försäkringsbolag
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

SvampenT15 (trådstartaren)

#5 » 18:41:57, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är i detta läge privat person som köpt borrning. Foder rör var en rörlig del i offerten med ca 700 :-/m
Offerten var med pump paket. Grävning har jag fixat själv man har ju en liten 1,5 t bandare.
Det som hände var att det fanns en typ sand ficka i berget ca 16,5 m ner i berget och troligen öppnade den sig när vi tryckte berget. Borrhålet var ju torrt. efter det kom vatten. Troligen inte från ytan men man kan ju inte vara helt säker. Jag har skickat in två st vatten analyser med flera månaders mellanrum. Försäkringsbolagen har tagit undan vatten brunnar så där får man inget. Det jag vet att jag får betala nu är etableringskostnad ca 5000:- samt Foder rör ner till 21 m. sen vill han ha betalt för vad han sa nån timme? Jobbade i ca 8 timmar 2 man. Vem skall man prata med om sånt här?
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

bonnen513

#6 » 18:48:22, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske kolla med föreningen han är med i?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

kimmen

#7 » 18:56:57, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag hamnat i en liknande situation som du kanske hamnar i, då har jag fått ett värdefullt tips av en militär! Det är att skaffa en ”krigsdagbok”

Allt du skriver eller talar i telefon. Muntligt mellan dig och någon, ska man skriva upp i krigsdagboken
Datum, klockslag, med vem, och var, ev. Data, priser, etc..

Minsta lilla fråga någon ställer är du snabb att relatera precis alla data, räkna med att dom inte kommer i håg allt dom säger eller skriver, och det kommer bli din styrka när det behövs

Dom kommer att fundera vem du är, ställa sig frågan. Är det värt alla ev. Problem som kan uppstå?

Blir det stora problem för dig, finns det andra knep att ta till som brukar hjälpa, men dom väntar du med. Hans levrantörer är säkert strykrädda..

Men vad du än gör, håll advokater och jurister på behörigt avstånd om du själv ska betala

Jag skulle börja med försäkringsbolagen och borrarfirman, det kanske finns en bra lösning för båda parter.
Han har naturligt vis en försäkring för skada som kan uppstå

Tänk efter själv. Är allt ditt fel? Nä, tror inte det

Och skriva upp allt..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

BM425

#8 » 19:08:52, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kan du kolla andra brunnar i din närhet, hela Sverige finns med sök på kartan. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Det SGU har att säga om brunnar https://www.sgu.se/grundvatten/brunnar- ... nsarkivet/
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

SvampenT15 (trådstartaren)

#9 » 19:48:04, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man vill ju undvika konflikt så långt det går, men jag hör ju att han börjar bli grinig och talar bara om att det kommer ju vatten. Det gör det ju nu MEN inte klart vatten utan grumligt som tidigare. Vi skall spola några dagar nu så får vi se om det blir bättre. Får vi klart vatten så återstå bara pris regleringen på extra jobbet.
Han säger att man kan få spola i månader innan det blir klart vatten??
Men nu tackar jag för tipsen så här långt. Skall försöka läsa mig till vad som gäller i det ni skickat till mig.
Krigsdagbok är ett bra tips. Återkommer när jag vet mer
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

kimmen

#10 » 19:56:10, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bli osams och gapa och skrika åt varandra löser absolut inga problem. Bara rå fakta är lösningen, och vara påläst

Tror ni löser det här, när han får fakta :coffee:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

wol

#11 » 00:20:04, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en seriös firma så tror jag att dom också vill få en lösning så att kunden blir nöjd. Frågan är väl bara vem som skall betala men en seriös firma borde ju ha någon form av goodwill och dom har säkert råkat ut för liknande problem tidigare.
Dom kan givetvis inte ge några garantier för det finns ju ingen som kan tala om i förväg hur berget ser ut och vad det blir för vatten kvalitet och ibland så kan ett vattenfilter räcka för att få bra vatten.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Joe

#12 » 17:46:16, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är vattnet "mjölkigt" men klarnar om det får stå nån timme i en tillbringare?
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.


Återgå till Företag/Entreprenader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se