Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseFöretag/Entreprenader

Grävmaskin och företag i samband med husbygge...

16 inlägg • Sida 1 av 2
Tillverkar du/ni tillbehör eller andra produkter för maskiner?
Har du eller jobbar du hos entreprenad? Välkomna att presentera företaget här!
Vår partner:
Bild

ee87 (trådstartaren)

#1 » 21:50:41, 27-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har länge funderat på att skaffa en mindre grävmaskin men aldrig tagit sista steget.
Till hösten 2022 / våren 2023 kommer jag bland annat påbörja byggnation av nytt hus med carport och stort garage, och allt vad det innebär.
Tanken att skaffa en grävmaskin har därav åter igen kommit upp på tapeten och blivit högaktuell med tanke på hur mycket nytta jag vet jag kommer få med en egen grävmaskin vid husbygget.
Utöver husbygget ska en trädgård på drygt 7000kvm sedan återställa och snyggas till. MAO, många timmar i en grävmaskin kommer bli aktuellt.
Ser gärna att jag utför dessa timmar själv och i samma veva lär mig maskinen utan och innan.

Utöver det egna husprojektet så har jag även länge funderat över att bilda ett företag för att dels kunna köpa maskinen på bolaget och slippa momsen, men även för att i framtiden erbjuda tjänster som enklare grävjobb och trädgårdsarbeten.
Tänker mig att det är ett ypperligt läge, att på mitt eget husbygge lära mig maskinen innan jag börjar hyra ut mina tjänster till utomstående.
Jag vet att där finns ett stort behov i kommunen för mindre grävjobb så jag är inte orolig för att inte få in jobb förr eller senare…iaf så att det täcker kostanden av maskinen på årsbasis.

Summa summarum tänker jag mig att risken inte är så stor att inköpet av en NY grävmaskin bli en total flopp. I värsta fall har man ”bara” nytta av den på sitt eget bygge, och i bästa fall kanske det är just maskininköpet som är öppningsporten till något nytt spännande kapitel i livet som egenföretagare inom ”smågräv och trädgårdsservice”.

Jag är just nu egenföretagare till vardags inom Data/IT men känner ändå att jag har gott om tid att prova på något mer - därav tanken att bilda bolag inom trädgårdsskötsel och mindre grävjobb nu när mitt behov av en grävmaskin har ökat markant.

Tycker Ni jag ska investera i en maskin i min situation? Jag tittar på en Volvo ECR25D med tiltrotor samt släpkärra. Tänker mig det är en bra maskin att börja med, med tanke på att den är smidig att förflytta och lagom stor för ”småjobb” för en nystartad firma.

Följdfråga: Lek med tanke att jag köper en ny maskin. Hur funkar det egentligen med att kunna använda den privat i större omfattning, tex nu med mitt eget husbygge? Bör jag fakturera mig själv eller ska man betala ett fast förmånsvärde likt när man leasar en bil på firman?

Tacksam för alla synpunkter och tankar…
/ ee87
ee87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:33:03, 27-03-2022
Ort: Båstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430



bert

#2 » 22:11:19, 27-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall du göra allt schaktjobb själv eller mer bara återställning/finjustering?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

mattiaz

#3 » 22:19:10, 27-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina tankar...
Jag har själv byggt hus (lösvirke) och om du inte har sjukt gott om tid att bygga hus så skulle jag leja bort schaktarbetena. Att stå och pilla med en minigrävare som oerfaren grävmaskinist kommer ta lång tid.

Obs jag är inte grävmaskinist och min erfarenheter i grävmaskiner begränsar sig till minigrävare till mindre grävjobb.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

ee87 (trådstartaren)

#4 » 22:21:50, 27-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Skall du göra allt schaktjobb själv eller mer bara återställning/finjustering?


Jag var nog lite otydlig, men tanken är endast lättare jobb till en början som återställning/finjusteringar.
Gräva för planteringar av häckar, plantor, lyktor, elkablar, altandäck osv osv. Allt småpill runt ett bygge som ändå är smidigt med en grävmaskin.
Ska även schakta av och förstora grusplanen samt lägga drygt 50m stenmur.

Många småjobb på sikt som kommer behöva assistans med en maskin helt enkelt.
Tänker mig att det kanske är ett ypperligt tillfälle att träna och lära sig sin maskin innan man tar på sig jobb därefter.
ee87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:33:03, 27-03-2022
Ort: Båstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

ee87 (trådstartaren)

#5 » 22:25:34, 27-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Mina tankar...
Jag har själv byggt hus (lösvirke) och om du inte har sjukt gott om tid att bygga hus så skulle jag leja bort schaktarbetena. Att stå och pilla med en minigrävare som oerfaren grävmaskinist kommer ta lång tid.

Obs jag är inte grävmaskinist och min erfarenheter i grävmaskiner begränsar sig till minigrävare till mindre grävjobb.


Absolut, så tänker jag också. Alla stora jobb som har med byggnadernas grunder att göra kommer såklart få göras av professionella och etablerade personer som inte gör annat än att jobbar med husgrunder.
Ser min lilla grävare bara som ett komplement för mindre uppgifter som kommer löpande under bygget.
Jag har för övrigt väldigt gott om ledig tid, så om det tar tid gör mig inte så mkt. Då får jag ju mer praktiktimmar :D
ee87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:33:03, 27-03-2022
Ort: Båstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

ee87 (trådstartaren)

#6 » 13:01:44, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur löser man ”problematiken” med jobba x antal hundra timmar för privat bruk om man har köpt maskinen på ett nystartat företag? Borde man fakturera sig själv till en vettig prisbild?
ee87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:33:03, 27-03-2022
Ort: Båstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

PerJohansson

#7 » 15:47:36, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska väl taxeras som en förmån.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

ee87 (trådstartaren)

#8 » 15:59:41, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Det ska väl taxeras som en förmån.


Mjooo, frågan är bara hur det iaf ska beräknas fram.
Tänker mig enklast vore väl att bara fakturera sig själv de timmar man faktiskt kör åt sig själv?

Nog måste det finnas ett glasklart svar vad som gäller här…?
ee87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:33:03, 27-03-2022
Ort: Båstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

tracker

#9 » 16:00:50, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ta ut hyra från företaget för att tillhandahålla mark för utbildningsändamål.
Var ska du annars träna upp dig ?
Annars kvitta rakt av utbildning /marktillgång...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

tracker

#10 » 16:04:35, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För tjänster ska du beräkna beskattningsunderlaget utifrån självkostnadspriset.

https://skatteverket.se/foretag/moms/sa ... 5983d.html
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

PerJohansson

#11 » 16:05:41, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu framgår det ju inte om du ska starta enskild firma eller AB, men om man förutsätter enskild firma så är ju du och firman samma person och fakturerar du dig själv så blåser du upp omsättningen på ett sätt som jag inte tror är tillåtet.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Mattias Petterson

#12 » 16:57:57, 28-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slå ihop det med it företaget och fakturera IT timmar som maskinfimmar....
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ee87 (trådstartaren)

#13 » 09:50:58, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Nu framgår det ju inte om du ska starta enskild firma eller AB, men om man förutsätter enskild firma så är ju du och firman samma person och fakturerar du dig själv så blåser du upp omsättningen på ett sätt som jag inte tror är tillåtet.


Ett separat AB är tanken isf.
ee87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:33:03, 27-03-2022
Ort: Båstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

BM425

#14 » 13:41:54, 29-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kunskaper i bokföring och vilka lagar/regler som gäller för aktiebolag?

Företag måste ha ett intresse att göra vinst (över tid), annars är det inget företag.

Du kan själv bli ansvarig för ett aktiebolag som förbrukat halva sitt aktiekapital.
Gör det i så fall konkurs så finns det advokater som letar efter sådana bolag för att driva processer mot aktieägarna.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

ee87 (trådstartaren)

#15 » 14:30:39, 01-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är absolut tanken att ha som mål att gå med vinst.

Har AB och Holdingbolag för tillfället, men ser mitt kommande husbygge som ett ypperligt läge att lära sig maskinen, för att i efterhand ta på sig mindre grävjobb därefter.
Därav bra läge för investering i maskin NU och inte om 1/2år....

1 person gillar det här inlägget.
ee87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:33:03, 27-03-2022
Ort: Båstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430


Återgå till Företag/Entreprenader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se