Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseFöretag/Entreprenader

Vart skaffar man f-skatt/fa-skatt?

20 inlägg • Sida 2 av 2
Tillverkar du/ni tillbehör eller andra produkter för maskiner?
Har du eller jobbar du hos entreprenad? Välkomna att presentera företaget här!
Vår partner:
Bild

dimorep

#16 » 09:53:22, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lite konfunderad när du säger att du redan jobbar i branchen. Men ändå har så lite koll på summorna att du ens kan tycka att hyrpriserna är värda att räkna på för egen verksamhet...

Som exempel ja, men inte som görbart alternativ till "vanliga jobb" så länge det inte gäller ett tillf. behov av en extra och/eller lite mera unik maskin för just ett specifikt jobb eller arb.moment.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



rotkkiv (trådstartaren)

#17 » 10:15:34, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Du kommer inte att kunna hyra en maskin på en hyrfirma. Den vinst som finns ackumulerad i den maskinen har redan hyrfirman tillgodogjort sig via den hyra du betalar. En "Cramo" maskin är något man kan ta till när man är totalt bet, men det jobbet kommer inte att ge någon vinst för den har du redan lämnat hos uthyraren. Ska en Hyrmaskin öht. "föda sig" då ska den användas oerhört intensivt och och inte stå och vänta en sekund.
Om det vore möjligt, varför tror du att någon då satsar kapital på en "egen" maskin om det bara vore att hyra en, och då även kunna lägga undan så stora summor att man en dag ska kunna köpa en egen maskin för överskottet. Isf. vore det inte då vettigare att fortsätta att hyra maskin och leva livets glada dagar för överskottet?

Så hyra en maskin till några jobb i början är altså helt uteslutet?
Är ju som patrik säger att man vill inte rusa in i nått för snabbt.
Ser man att dehär var inget för mig skulle de vara fint att bara kunna lämmna tillbaka maskinen å fortsätta vara anställd istället för att stå å betala lån på en maskin som inte körs.
Har ju andra jobb å så behöver inte alltid hyra egen maskin.

Nån mer som har nått att säga om hyra maskin?
rotkkiv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:44, 22-01-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jörgen.ottosson

#18 » 10:26:59, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så att du seriöst funderar på att starta en verksamhet, men inte vill köpa/äga en maskin till att börja med så kanske du ska titta på leasing i stället för att "hyra" : http://sv.wikipedia.org/wiki/Leasing

antingen finansiell leasing, om du tänker bedriva en varaktig verksamhet coh sedan ev. köpa den maskin du "hyrt"

....eller operationell leasing om du inte vill köpa maksinen, och vill ha en fast kostnad....

då har du i alla fall en möjlighet att tjäna på det.....men tänk på att det är ett avtal som löper på en viss tid = du är fast för vad du skrivit på.

som exempel, jag menar inte något mer med de...
http://www.expowera.se/mentor/ekonomi/f ... easing.htm
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

patrik h

#19 » 10:57:06, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iom att du kommer bedriva en konkurerande verksamhet så räkna med att du blir uppsagd från din anställning.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

samju

#20 » 17:10:18, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rättar mig ang vert för avlopp. Det är inget krav, men man kan bli diplomerad. Vilket gör att man inte behöver bråka med kommunen lika mkt. (samt använda i marknadsföring, ungefär som isocert) Men det är ju inget cert, dock så skall frivillig certifiering införas nästa år.

rotkkiv. Det är ju bra på ett sätt om du jobbar i branschen, då kan vi ju gå vidare från "oseriösa-jobb-rädslan" (förhoppningsvis :mrgreen:)
Men samtidigt dåligt om du jobbar med det idag, kan ju leda till avsked. Det sista jag skulle försöka göra är att smussla med det, om din chef kommer på att du kör i hemlighet så blir denne nog inte så glad. Bättre då isf att vara öppen med att du skall köra lite eget, och se om det blir något "ultimatum" eller dylikt innan du börjar. Fast om du börjar med eget, och klarar dig ett tag innan du kickas, så att du sedan har tillräckligt för att köra vidare själv - det är ju också en variant.
Fast själv skulle jag aldrig göra så, i respekt till arbetsgivaren. Nu så vet jag inte hur gammal du är, och hur mkt chefen "satsat" på dig, upplärning mm, men om chefen din lagt ner mkt energi på dig, och du sedan i hemlighet "glider ifrån" är isf lite respektlöst/otacksamt! Bättre isf att tacka för åren och lärdomarna och sedan gå därifrån som vänner (förhoppningsvis). Lättare då också att återkomma till honom/henne om ditt eget går sämre och du vill bli anställd igen. För som sagt, och som andra nämnt, det är nog lite att välja mellan egen eller anställd. Och att då ha en bra relation så att man kan bli anställd igen, ännu mer erfaren och sådant, blir nog bättre för er båda.

Och till hyrmaskinen. För det första så skulle inte jag hyra på cramo (inget ont om någon jobbar där :shake_hands: , men jag har inte direkt fått uppfattningen om att de är billigast, förtydligande- i borås är de iaf långt ifrån billigast)
Om du vill testa lite först så kontakta någon bonde eller så, Det finns säkert nån som känner nån. Hyr en lite äldre maskin billigt. Alternativt så vet jag en uthyrningsfirma som hyr ut på långtid för bra priser, om att hyra av en bonde (ev svart då med) känns för oseriöst. Kontakta mig på pm isf (bra att veta vart du bor också föresten).

Om du skall hyra en maskin för 420 kr timman (ex moms, säkert ex planerskopa mm) och tro dig tjäna på det för att du kan lägga på 200 kr timmen är lite otimistiskt. För det första om du kan få 620 ex m för en 5 tonnare för "helgjobb", helt "okänd" för kunderna (du kan ju inte gå på rykte i början direkt) Utöver maskinen behöver du (enligt mig) 300-350 timmen, lite beroende på hur "lite" lön man kan tänka sig ha. All diesel. transporter till å från cramo, mm. (övriga transporter betalar förhoppningsvis kunderna)

Fast det kanske är jag som är blåögd och inte fattar att du ska köra svart. :huh: :mrgreen:
Men det är en helt annan diskussion isf.
Själv skulle jag aldrig ens våga köra svart. Vad händer om något händer..?!??!!
(sen så tjänar man bra vitt ändå) men aja det är en annan diskussion.

Ne jag skulle om jag va du pratat med chefen och sagt att jag vill jobba mer, se om man kan jobba över i firman, om du nu vill jobba så mkt.
Du kan ju diskutera om du kan köra eget fast va inhyrd där du jobbar nu. Då kan du träna på lite pappersjobb å skattefrågor utan att ha en egen maskin. Kanske även lättare att jobba lite nu och då, då man kör på timme.
Jag går själv som inhyrd.
Sj så får jag jobba hur mkt jag vill (om kunden går med på det), fast tar ur vanlig timpeng (kanske något avrundad då det är på kvällen mm) då jag jobbar frivilligt och inte vill/kan kräva mer bet.
och.. Om firman du jobbar i nu har någon liten grävare så kan du kanske få låna hem den lite. Köra i din firma och hyra in från storfirman/uppdragsgivaren/förre chefen, säkert till ett bra pris också. Om ni håller sams det vill säga :vissla:

Mvh samuel
Senast redigerad av samju 17:12:10, 02-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Företag/Entreprenader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se