Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseFöretag/Entreprenader

Kvälls- och helgjobb åt minigrävare?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Tillverkar du/ni tillbehör eller andra produkter för maskiner?
Har du eller jobbar du hos entreprenad? Välkomna att presentera företaget här!
Vår partner:
Bild

otto_nilsson (trådstartaren)

#1 » 17:14:50, 18-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gokväll gott folk!
Jag har länge länge velat ha en egen maskin och funderar på om man på något sätt kan motivera ett köp av en minigrävare.. :klia:

Vad jag kommit fram till skulle vara bäst är en maskin på ca 5 ton i stil med Volvo ECR58 eller liknande.
Inköpskostnaden är då 2-300k beroende på utrustning.

Hemma i Helsingborg har farsan en gård (lantbruk) och därför har jag också tillgång till bl.a. traktor med vagn och en Volvo L50 lastmaskin.
Det finns också en del jobb för en minigrävare hemma på gården, men inte så mycket att det ensamt kan motivera ett köp.

- Vad är problemet? Köp en minigrävare och börja gräv!?

Jo, problemet är att jag är student och därför bara har möjlighet att ta jobb på kvällar och helger.
Därtill studerar (och bor) jag i Lund (ca 6 mil från gården) så till och med kvällsjobb fungerar bara enstaka dagar.
Då återstår nästan bara helgerna, och eventuellt några veckor över sommaren.

Egentligen skulle jag även ha möjlighet att köra nu de närmsta två månaderna innan skolan börjar igen, men det vore väl ett under om man skulle få tag på både maskin och jobb så snabbt..

Jag har tidigare jobbat som grävmaskinist så köra maskin kan jag, och bra också skulle jag vilja säga, men däremot känner jag inte att jag kan tillräckligt mycket om anläggning för att helt själv våga ta på mig några viktiga jobb som husdräneringar eller liknande.
Vissa jobb, t.ex. åt lantbrukare hemma omkring, kan jag sköta själv eller tillsammans med kunden, men jobb som kräver lite mer kunskap och kanske även en anläggare måste nog gå genom någon som redan jobbar med detta.
Det vore ju fint att kunna köra som underentreprenör, men det känns väl lite långsökt att hitta något sånt med jobb bara på helgerna..


Är det någon som har några hjälpsamma funderingar som kanske kan utöka flottan här på maskinisten med ytterligare en maskin? :)
Ingenjör, maskinist och allmänt teknikintresserad
otto_nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:29, 19-04-2005
Ort: Helsingborg, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L50 lastmaskin
Volvo EC55B Pro minigrävare

Kört bland annat:
Komatsu PC290 bandgrävare
Cat 323 bandgrävare
Volvo EW160 hjulgrävare
Volvo EC35 minigrävare
Volvo L70 hjullastare



drax

#2 » 17:42:43, 18-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad studerar du för något i Lund? :)
Jag hade nog aktat mig för att ge 2-300k för en grävmaskin som student. Dessutom läser jag bland dina maskintyper att du/din far redan har en EC35? Kanske är mer realistiskt att börja köra med den och se hur brett kundnät det finns.
Uthyrning även utan förare kanske kan vara ett alternativ för att finansiera en maskin, dock så drar det ju med sig mer kostnader säkert i form av sönderkörningar etcetera.
Sen finns ju alltid alternativet med en billigare maskin. Men å andra sidan kommer det då mer kostnader för reparation, underhåll etcetera.

Kan tillägga att jag själv jobbade 16-22 varje kväll i ett par månader samtidigt som jag gick sista året i gymnasiet då min far var skadad, och det var jäkligt tufft med så långa dagar. Då jobbade jag även nästan varje helg. Inte alltid så kul att sätta sig i traktorn när ens polare hittar på hyss och är ute och festar!

Bara mina tankar. Kör hårt :thummar:
drax
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:40:20, 28-12-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L60F -08
JD 6210R -12
JD 7530 -09
JD 6600 -95

otto_nilsson (trådstartaren)

#3 » 18:41:06, 18-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag läser till civilingenjör i elektroteknik =)

Nä det är ju inget man slänger upp i en ren chansning, men det är ju också därför jag undersöker möjligheterna här för att se om det kan vara en rimlig tanke.

Nä, EC35an och flera av de andra maskinerna vid avataren har jag kört tidigare när jag jobbat.
Den enda entreprenadmaskinen vi har hemma är en Volvo L50 lastmaskin, och sedan traktorer och annat som hör lantbruket till.

Jo uthyrning är ju ett alternativ, men som du säger så kan det lätt bli oförutsedda kostnader och det krävs en hel del extra administration.
Men det är helt klart något man får överväga då det nog trots allt kan dra in en hel del extra.

Jo nog kan det va lite tufft att jobba på den lediga tid man har, men är det jobb i en grävmaskin så funkar det alldeles utmärkt för mig ;)

Tackar för inputen, allt som ger en diskussion är positivt!
Ingenjör, maskinist och allmänt teknikintresserad
otto_nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:29, 19-04-2005
Ort: Helsingborg, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L50 lastmaskin
Volvo EC55B Pro minigrävare

Kört bland annat:
Komatsu PC290 bandgrävare
Cat 323 bandgrävare
Volvo EW160 hjulgrävare
Volvo EC35 minigrävare
Volvo L70 hjullastare

drax

#4 » 22:19:57, 18-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid skönt att bolla lite idéer med någon annan. Satt och räknade lite löst på en maskin för 300000 och insåg att det blir en del körande ändå för att dra in pengar.
Säg 70000 per år i ränta och ammortering. Avskrivnings tid 5 år.
Så, 150kr/h till maskinen, 150kr/h till dieseln, 200kr/h till dig själv ger alltså 500kr/h. Då krävs det att du kör minst cirka 470 timmar varje år för att betala grävaren, och om du kör minst 300 timmar på sommaren så ska det väl inte vara några problem. Om du säljer den får du ju säkert 150000 efter en sisådär 2500-3000h, så då stämmer ju kalkylen bättre. Dessa uppgifter är bara gissade, och inkluderar som synes ingen buffert för reparationer, service, transport etcetera. Någon som har bra uppgifter på kostnaden för en grävmaskin i denna storleksordning kan väl dela med sig? :thumme:

I vilket fall som helst kan jag ju säga att jag gillar din idé och hade inte tvekat på att göra något liknande själv om jag var i din situation, dels för att det är roligt och dels för att dryga ut studentkassan. Kan du bara få ihop 500-600h varje år och lösa transporten på ett smidigt billigt sätt, samt hålla dig i närheten där du bor (gissar på Lund) så är det säkert lönande. Kan ju vara lite trist att sitta på motorvägen till Helsingborg i full rusningstrafik varje eftermiddag...

Kort sagt, kör hårt, nyttja den fina sommarledigheten (antar att det är minst 6 veckor i alla fall?) så är nog detta ingen omöjlighet. Det enda problemet egentligen är väl hur det ser ut med jobb i din region, hur många timmar kan du köra hemma/åt folk du känner och hur många timmar kommer du behöva leta upp genom annonsering etcetera.

Hoppas du har någon nytta av detta svammel i alla fall.
drax
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:40:20, 28-12-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L60F -08
JD 6210R -12
JD 7530 -09
JD 6600 -95

otto_nilsson (trådstartaren)

#5 » 22:43:40, 19-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är ju svårt att veta hur många timmar man kan få ihop på ett år om man inte lyckas få något fast uppdrag genom någon annan firma..
Det sista man vill är ju att stå med en maskin utan jobb och skulder till banken..

Ett alternativ, som skulle vara betydligt säkrare och kanske också ligger närmre till hands, är ju att övertala farsan om att köpa en maskin.
Då kan jag ändå sköta det mesta, men har en stabil grund att jobba från och kanske dessutom får in lite mer jobb genom hans kontaktnät.

Detta förutsätter ju såklart att man lyckas sälja in idén, men ska man vara realistisk så är det kanske ändå det man ska satsa på..
Ingenjör, maskinist och allmänt teknikintresserad
otto_nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:29, 19-04-2005
Ort: Helsingborg, Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo L50 lastmaskin
Volvo EC55B Pro minigrävare

Kört bland annat:
Komatsu PC290 bandgrävare
Cat 323 bandgrävare
Volvo EW160 hjulgrävare
Volvo EC35 minigrävare
Volvo L70 hjullastare


Återgå till Företag/Entreprenader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se