Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTransportforumSjötransport

Hur räknar man kapaciteten på ett containerfartyg?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sjötransport här

Holger (trådstartaren)

#1 » 13:25:17, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig riktigt fattat hur kapaciteten på ett containerfartyg räknas.
ULCS EVER ACE
Kapacitet: 23992 TEU (Twenty-foot Equivalent Unit, 20 Fuß Standard Container)

Om jag räknar på bilden så får jag det till ca(!) 10x24x24 = 5.760 containrar
De är antagligen större än 20 fot?
Låt säga att det är 40-fot-containrar, då är det lite över 11.000 TEU på bilden
Det är ändå HÄLFTEN av vad som anges som max-kapacitet.
Hur mågna containrar har dessa skepp "under däck"?

Bild
https://www.youtube.com/watch?v=cgzIXZoPeRE

HJÄLP!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



adahlm

#2 » 13:54:33, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ligger väl lika många till under de som syns på den gröna bilden

1 person gillar det här inlägget.
adahlm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:28, 19-12-2007

uppland2

#3 » 14:20:04, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om det finns ett antal fartyg med möjlighet att lasta över 20 000 TEU är det inte säkert att de alltid går fullastade. Häromåret låg rekordet på drygt 19 000 TEU.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

magloman

#4 » 14:43:08, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom som ligger högst upp är dom med det billigaste innehållet i, eller som saknar försäkring. Det är dom som slängs överbord vid hårt väder. Är innehållet lätt och containern tät så kan dom ligga och flyta i flera veckor och utgöra fara för andra fartyg.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#5 » 15:05:19, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tittar längst ned så ser man tjugofotarna på cirka varannat fack, huvuddelen är 40 fot.

HC finns också, som förvillar när man jämför med TEU
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger (trådstartaren)

#6 » 15:20:41, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

adahlm skrev:Bild

Ligger väl lika många till under de som syns på den gröna bilden

:uupps:

Michael Meier skrev:Om man tittar längst ned så ser man tjugofotarna på cirka varannat fack, huvuddelen är 40 fot.

:thumme:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger (trådstartaren)

#7 » 15:23:00, 20-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färgen är också spännande.

"Hur mycket grönt vill du ha på ditt fartyg?"
"Ja"

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

akkamaan

#8 » 01:00:53, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Dom som ligger högst upp är dom med det billigaste innehållet i, eller som saknar försäkring. Det är dom som slängs överbord vid hårt väder. Är innehållet lätt och containern tät så kan dom ligga och flyta i flera veckor och utgöra fara för andra fartyg.

hahaha
Skulle vara intressant att läsa källhänvisningen till det påståendet...
Är det inte troligt att det som ska lastas av först ligger längst upp om det är så att fartyget lastar av i olika hamnar?
För övrigt så lastar men de tyngsta containrarna med fördel längst ner i fartyget så att inte stabiliteten äventyras. Lätta och tomma containrar lastas med fördel högt upp
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Alrik

#9 » 07:59:30, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lite tanke med lastningen av containerfartyg, besöker x antal hamnar där de både lastas och lossas containrar. En container lastas sen röra inte förens den ska av fartyget. Dessutom ta med i beräkningen att båten ska ha jämn last hela sin rutt även när den har lossat många containrar i en hamn.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Orsa

#10 » 08:36:20, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom har köpt slattar överbliven gul och blå färg av ikea och blandat sin evergreen

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Sjötransport

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se